Άρθρο του Παντελή Φραγκούλη*
Την ύπαρξη μυστικού ελληνοτουρκικού διαλόγου για τον επιχειρησιακό διαμοιρασμό στο Αιγαίο αποκαλύπτει η δημοσιοποίηση του περιεχομένου ενός τηλεγραφήματος όπου εμφανίζεται η ελληνική πλευρά να παραιτείται από τις αναχαιτίσεις “μακριά από τις ελληνικές ακτές” και “να αποφεύγει να εμπλέκεται σε αερομαχίες όταν τα τουρκικά μαχητικά παραβιάζουν τον εναέριο χώρο μεταξύ 6 και 10 μιλίων”. Πρόκειται για την πρώτη επιβεβαίωση, ότι τα ελληνικά μαχητικά πλέον – και σίγουρα κατόπιν εντολών - δεν εμπλέκονται σε αερομαχία με τους εισβολείς!
Σύμφωνα με δημοσίευμα οι συνομιλίες διακόπηκαν όταν η Άγκυρα έβγαλε σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο τα ερευνητικά σκάφη “Τσεσμέ” και “Πϊρι Ρέϊς” και προχώρησε σε έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, παραβιάζοντας το πρωτόκολλο Γιλμάζ - Παπούλια και αυτό της Βέρνης του 1976.
Η όλη διαπραγμάτευση προήλθε από πρόταση της Τουρκίας που αποδέχθηκε η Αθήνα και αφορά τις δέσμη προτάσεων και μέτρων που έχει υποβάλει η Αγκυρα στην Αθήνα για τα αεροναυτιλιακά θέµατα στο Αιγαίο τόσο το 2006 όσο και το 2009 αλλά είχαν απορριφθεί από την τότε κυβέρνηση. αυτή την φορά η κυβέρνηση Παπανδρέου δέχθηκε να τις συζητήσει μέχρι που διαπιστώθηκε ότι η Άγκυρα απλώς κέρδιζε χρόνο να για προωθήσει τις γενικότερες επιδιώξεις της.
Ο Ταγίπ Ερντογάν κατά την επίσηµη επίσκεψή του στην Αθήνα τον Μάιο (βλέπε: http://viotiarecords.blogspot.com/2010/05/blog-post_6581.html ) πρότεινε στον Γιώργο Παπανδρέου να υπάρξει “παράλληλος δίαυλος διαλόγου για τη µείωση της έντασης και του κινδύνου πρόκλησης ατυχηµάτων στο Αιγαίο” -ουσιαστικά συζήτησης για την εκχώρηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο!
Η πρόταση έγινε δεκτή από την ελληνική πλευρά και όπως προκύπτει από το σχετικό απόρρητο τηλεγράφηµα του ΥΠΕΞ στις 18 Ιουνίου, έναν µήνα µετά την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα, ο γενικός γραµµατέας του ΥΠΕΞ Ι. Αλέξιος Ζέππος και ο Τούρκος ΥΦΥΠΕΞ και επικεφαλής των διερευνητών επαφών από την τουρκική πλευρά Φεριντούν Σινιρλίογλου, συναντήθηκαν για πρώτη φορά στην Κωνσταντινούπολη µε ατζέντα τα αεροναυτιλιακά θέµατα στο Αιγαίο. Η τουρκική πλευρά ζήτησε αντικείµενο των συζητήσεων να αποτελέσει η δέσµη µέτρων που είχε προτείνει τον Αύγουστο του 2009, ο «κώδικας συµπεριφοράς» που είχε προτείνει το 2006, καθώς και µέτρα πτητικής συµπεριφοράς που είχε αντιπροτείνει η ελληνική πλευρά το 2006 και για τα οποία ουδέποτε έλαβε απάντηση.
Σε αυτά προστέθηκαν οι δύο προτάσεις που απηύθυνε δηµοσίως στην Αθήνα ο τούρκος Πρωθυπουργός και αφορούν στις άοπλες πτήσεις πάνω από το Αιγαίο και στην ανταλλαγή «daily flight schedules» (ηµερησίων σχεδίων πτήσης). Μάλιστα ο Φ. Σινιρλίογλου διευκρίνισε ότι στόχος πρέπει να είναι να βρεθούν πρακτικοί τρόποι να µειωθεί η ένταση στο Αιγαίο και όχι να αντιµετωπισθεί η ουσία των προβληµάτων.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σύµφωνα µε το τηλεγράφηµα, «to turn the basketball into a volleyball game by putting a saftey net in the middle» («να µετατραπεί ο αγώνας µπάσκετ σε αγώνα βόλεϊ, βάζοντας ένα δίχτυ ασφαλείας στη µέση»).
Εµµέσως πλην σαφώς δηλαδή, σηµειώνουν διπλωµατικές πηγές, όποια και να είναι η τελική συµφωνία, να µη θίγει τις πάγιες θέσεις των δύο πλευρών. Τα τρία βασικά σηµεία της τουρκικής πρότασης είναι τα εξής:
α) να υπάρξει µυστική «συµφωνία κυρίων» για να εφαρµοστεί «κώδικας συµπεριφοράς» πέραν των 10 ναυτικών µιλίων,
β) να αποφευχθούν οι τουρκικές υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά, εφόσον οι ελληνικές αναχαιτίσεις γίνονται µε λιγότερο επιθετικό τρόπο (!) και
γ) να µειωθούν οι τουρκικές παραβιάσεις εντός των 6-10 ναυτικών µιλίων, εφόσον µειωθούν και οι ελληνικές αναχαιτίσεις στον διεθνή εναέριο χώρο µακριά από τις ελληνικές ακτές.
Πρότειναν ακόµη να υπάρξει νέα συνάντηση η οποία και έγινε στις 29 Ιουνίου στην Αθήνα προκειµένου να συγκεντρωθούν οι προτάσεις που έχουν διατυπώσει και οι δύο πλευρές κατά καιρούς και να διαµορφωθεί µια κοινή βάση συζήτησης.
Με το πρόσχηµα ότι τα εν λόγω ζητήµατα πρέπει να αντιµετωπισθούν άµεσα, ο Τούρκος ΥΦΥΠΕΞ πρότεινε να προχωρήσουν οι συνοµιλίες ανεξάρτητα από την πορεία των διερευνητικών επαφών και µάλιστα έθεσε ως πρόταση να ολοκληρωθούν στα τέλη του Σεπτεµβρίου.
Ωστόσο, οι συνοµιλίες «πάγωσαν», με εντολή του πρωθυπουργικού γραφείου, πρακτικά γιατί ”εκτιµήθηκε ότι οι τουρκικές προτάσεις θίγουν κυριαρχικά δικαιώµατα και επιχειρούν να επιβάλουν καθεστώς συνδιαχείρισης στο Αιγαίο”.
Ως εκ τούτου, σύµφωνα µε πληροφορίες, τα αεροναυτιλιακά τελούν αυτήν τη στιγµή υπό καθεστώς ιδιότυπης εξαίρεσης από τις διερευνητικές επαφές. Η παραπάνω αποκάλυψη κάποτε θα αρκούσε για να στείλει στο εδώλιο του κατηγορουμένου τους εμπνευστές της επί “εσχάτη προδοσία”. Υπό τις σημερινές συνθήκες, μάλλον πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι από το γεγονός ότι κάποιοι, στο ΥΠΕΞ ή στο πρωθυπουργικό γραφείο θεώρησαν ότι και ο ενδοτισμός έχει κάποια όρια. Αλλά για το θέμα θα επανέλθω.
* Ο Παντελής Γ. Φραγκούλης είναι Πολιτευτής Ν.Δ. Βοιωτίας.
http://www.dimitriosypsilantis.gr
Την ύπαρξη μυστικού ελληνοτουρκικού διαλόγου για τον επιχειρησιακό διαμοιρασμό στο Αιγαίο αποκαλύπτει η δημοσιοποίηση του περιεχομένου ενός τηλεγραφήματος όπου εμφανίζεται η ελληνική πλευρά να παραιτείται από τις αναχαιτίσεις “μακριά από τις ελληνικές ακτές” και “να αποφεύγει να εμπλέκεται σε αερομαχίες όταν τα τουρκικά μαχητικά παραβιάζουν τον εναέριο χώρο μεταξύ 6 και 10 μιλίων”. Πρόκειται για την πρώτη επιβεβαίωση, ότι τα ελληνικά μαχητικά πλέον – και σίγουρα κατόπιν εντολών - δεν εμπλέκονται σε αερομαχία με τους εισβολείς!
Σύμφωνα με δημοσίευμα οι συνομιλίες διακόπηκαν όταν η Άγκυρα έβγαλε σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο τα ερευνητικά σκάφη “Τσεσμέ” και “Πϊρι Ρέϊς” και προχώρησε σε έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, παραβιάζοντας το πρωτόκολλο Γιλμάζ - Παπούλια και αυτό της Βέρνης του 1976.
Η όλη διαπραγμάτευση προήλθε από πρόταση της Τουρκίας που αποδέχθηκε η Αθήνα και αφορά τις δέσμη προτάσεων και μέτρων που έχει υποβάλει η Αγκυρα στην Αθήνα για τα αεροναυτιλιακά θέµατα στο Αιγαίο τόσο το 2006 όσο και το 2009 αλλά είχαν απορριφθεί από την τότε κυβέρνηση. αυτή την φορά η κυβέρνηση Παπανδρέου δέχθηκε να τις συζητήσει μέχρι που διαπιστώθηκε ότι η Άγκυρα απλώς κέρδιζε χρόνο να για προωθήσει τις γενικότερες επιδιώξεις της.
Ο Ταγίπ Ερντογάν κατά την επίσηµη επίσκεψή του στην Αθήνα τον Μάιο (βλέπε: http://viotiarecords.blogspot.com/2010/05/blog-post_6581.html ) πρότεινε στον Γιώργο Παπανδρέου να υπάρξει “παράλληλος δίαυλος διαλόγου για τη µείωση της έντασης και του κινδύνου πρόκλησης ατυχηµάτων στο Αιγαίο” -ουσιαστικά συζήτησης για την εκχώρηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο!
Η πρόταση έγινε δεκτή από την ελληνική πλευρά και όπως προκύπτει από το σχετικό απόρρητο τηλεγράφηµα του ΥΠΕΞ στις 18 Ιουνίου, έναν µήνα µετά την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα, ο γενικός γραµµατέας του ΥΠΕΞ Ι. Αλέξιος Ζέππος και ο Τούρκος ΥΦΥΠΕΞ και επικεφαλής των διερευνητών επαφών από την τουρκική πλευρά Φεριντούν Σινιρλίογλου, συναντήθηκαν για πρώτη φορά στην Κωνσταντινούπολη µε ατζέντα τα αεροναυτιλιακά θέµατα στο Αιγαίο. Η τουρκική πλευρά ζήτησε αντικείµενο των συζητήσεων να αποτελέσει η δέσµη µέτρων που είχε προτείνει τον Αύγουστο του 2009, ο «κώδικας συµπεριφοράς» που είχε προτείνει το 2006, καθώς και µέτρα πτητικής συµπεριφοράς που είχε αντιπροτείνει η ελληνική πλευρά το 2006 και για τα οποία ουδέποτε έλαβε απάντηση.
Σε αυτά προστέθηκαν οι δύο προτάσεις που απηύθυνε δηµοσίως στην Αθήνα ο τούρκος Πρωθυπουργός και αφορούν στις άοπλες πτήσεις πάνω από το Αιγαίο και στην ανταλλαγή «daily flight schedules» (ηµερησίων σχεδίων πτήσης). Μάλιστα ο Φ. Σινιρλίογλου διευκρίνισε ότι στόχος πρέπει να είναι να βρεθούν πρακτικοί τρόποι να µειωθεί η ένταση στο Αιγαίο και όχι να αντιµετωπισθεί η ουσία των προβληµάτων.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σύµφωνα µε το τηλεγράφηµα, «to turn the basketball into a volleyball game by putting a saftey net in the middle» («να µετατραπεί ο αγώνας µπάσκετ σε αγώνα βόλεϊ, βάζοντας ένα δίχτυ ασφαλείας στη µέση»).
Εµµέσως πλην σαφώς δηλαδή, σηµειώνουν διπλωµατικές πηγές, όποια και να είναι η τελική συµφωνία, να µη θίγει τις πάγιες θέσεις των δύο πλευρών. Τα τρία βασικά σηµεία της τουρκικής πρότασης είναι τα εξής:
α) να υπάρξει µυστική «συµφωνία κυρίων» για να εφαρµοστεί «κώδικας συµπεριφοράς» πέραν των 10 ναυτικών µιλίων,
β) να αποφευχθούν οι τουρκικές υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά, εφόσον οι ελληνικές αναχαιτίσεις γίνονται µε λιγότερο επιθετικό τρόπο (!) και
γ) να µειωθούν οι τουρκικές παραβιάσεις εντός των 6-10 ναυτικών µιλίων, εφόσον µειωθούν και οι ελληνικές αναχαιτίσεις στον διεθνή εναέριο χώρο µακριά από τις ελληνικές ακτές.
Πρότειναν ακόµη να υπάρξει νέα συνάντηση η οποία και έγινε στις 29 Ιουνίου στην Αθήνα προκειµένου να συγκεντρωθούν οι προτάσεις που έχουν διατυπώσει και οι δύο πλευρές κατά καιρούς και να διαµορφωθεί µια κοινή βάση συζήτησης.
Με το πρόσχηµα ότι τα εν λόγω ζητήµατα πρέπει να αντιµετωπισθούν άµεσα, ο Τούρκος ΥΦΥΠΕΞ πρότεινε να προχωρήσουν οι συνοµιλίες ανεξάρτητα από την πορεία των διερευνητικών επαφών και µάλιστα έθεσε ως πρόταση να ολοκληρωθούν στα τέλη του Σεπτεµβρίου.
Ωστόσο, οι συνοµιλίες «πάγωσαν», με εντολή του πρωθυπουργικού γραφείου, πρακτικά γιατί ”εκτιµήθηκε ότι οι τουρκικές προτάσεις θίγουν κυριαρχικά δικαιώµατα και επιχειρούν να επιβάλουν καθεστώς συνδιαχείρισης στο Αιγαίο”.
Ως εκ τούτου, σύµφωνα µε πληροφορίες, τα αεροναυτιλιακά τελούν αυτήν τη στιγµή υπό καθεστώς ιδιότυπης εξαίρεσης από τις διερευνητικές επαφές. Η παραπάνω αποκάλυψη κάποτε θα αρκούσε για να στείλει στο εδώλιο του κατηγορουμένου τους εμπνευστές της επί “εσχάτη προδοσία”. Υπό τις σημερινές συνθήκες, μάλλον πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι από το γεγονός ότι κάποιοι, στο ΥΠΕΞ ή στο πρωθυπουργικό γραφείο θεώρησαν ότι και ο ενδοτισμός έχει κάποια όρια. Αλλά για το θέμα θα επανέλθω.
* Ο Παντελής Γ. Φραγκούλης είναι Πολιτευτής Ν.Δ. Βοιωτίας.
http://www.dimitriosypsilantis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου