Τετάρτη 9 Μαΐου 2012

«ΠΟΝΤΟΣ-ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ»: Τριήμερες εκδηλώσεις τιμής και μνήμης του Συλλόγου Ποντίων Βοιωτίας «Ο ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ».



Τριήμερες εκδηλώσεις τιμής και μνήμης της Γενοκτονίας 353.000 Ελλήνων του Πόντου διοργανώνονται στην Λιβαδειά από την Παρασκευή 18 Μαΐου έως και την Κυριακή 20 Μαίου 2012. Οι εκδηλώσεις είναι συνδιοργάνωση της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας, του Δήμου Λεβαδέων και του Συλλόγου Ποντίων Βοιωτίας «Ο ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ».

Πρόκειται για ένα πολυθεματικό τριήμερο και περιλαμβάνει:

Παρασκευή 18 Μαίου ώρα 20:00: στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Λεβαδέων (Κρύα).
Χαιρετισμούς και ομιλία με θέμα την Γενοκτονία και τον ξεριζωμό της περιόδου 1919-1923.
Ανάγνωση γραμμάτων και μαρτυριών από ηθοποιούς της "Ομάδας Φίλων Θεάτρου Λιβαδειάς".
Προβολή αρχειακού υλικού.
Εγκαίνια έκθεσης(στο ισόγειο του "Νερόμυλου")

Σάββατο 19 Μαίου ώρα 20:30: «Λαμπαδηφορία -Πορεία Μνήμης»
Αφιερωμένη στα αθώα θύματα της 19ης Μάιου ,με εκκίνηση από τα γραφεία του Συλλόγου(Στρατηγού Ιωάννου 46),διασχίζοντας κεντρικούς δρόμους της πόλης και κατάληξη στον ισόγειο χώρο του «Νερόμυλου» όπου θα ανάψουμε κεριά στη μνήμη των θυμάτων. Στην πορεία θα συμμετέχουν αθλητικοί και πολιτιστικοί Σύλλογοι.

Κυριακή 20 Μάιου ώρα 10:30:
Επιμνημόσυνη Δέηση στο Ηρώο των Πεσόντων στο Μητροπολιτικό Ναό Λιβαδειάς, κατάθεση στεφάνων, δεξίωση στο ισόγειο χώρο του «Νερόμυλου».

Παράλληλα από τις 18 έως και τις 20 Μάιου 2012 θα λειτουργεί έκθεση στον ισόγειο εκθεσιακό χώρο του «Νερόμυλου» με φωτογραφικά ντοκουμέντα.
Ώρες λειτουργίας έκθεσης:
Παρασκευή 18/5:18:00-22:30
Σάββατο 19/5:11:30-22:30
Κυριακή 20/5:10:30-22:30
Στα πλαίσια των εκδηλώσεων που διοργανώνονται σε όλη την χώρα και κυρίως από την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, η συμμετοχή όλων μας θα αποτελέσει ένα ακόμα βήμα στην αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού από την Διεθνή κοινότητα.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Οι επετειακές κραυγές που συνήθως ακούγονται και γράφονται κάθε άνοιξη για το ζήτημα της όντως απεχθούς και μαζικής εξόντωσης των Ποντίων επιτάσσουν μια ψύχραιμη προσέγγιση και αποτίμηση του ιστορικού αυτού ζητήματος. Δυστυχώς μέχρι σήμερα ουδείς ειδήμων ασχολήθηκε αντικειμενικά με την ιστορική ανάλυση της άλλης πλευράς της αλήθειας στο θέμα του ελληνισμού του Πόντου.

Η επιχειρηματολογία της εθνικιστικής μερίδας των Ποντίων, σε σχέση με αυτά που υπέφερε ο ποντιακός λαός από το 1915 έως το 1924, αναφέρεται πράγματι σε πολλές αλήθειες, ταυτόχρονα όμως δεν διστάζει να χρησιμοποιεί μισές αλήθειες, να αποκρύπτει άλλες αλήθειες και να διαδίδει πολλά ψεύδη.

Από κοινωνικής και πολιτικής σκοπιάς το πιο αναληθές κατασκεύασμα είναι η θεωρία του λεγόμενου επαναστατικού αγώνα προς «απελευθέρωση» του Πόντου από τον «τουρκικό ζυγό». Θεωρητικά ο όρος «απελευθέρωση» μπορεί να έχει αποδεκτό περιεχόμενο μόνο όταν αφορά σε μια σχετικά μεγάλη εδαφική περιοχή όπου η φίλια εθνική ομάδα αποτελεί την πληθυσμιακή πλειοψηφία.

Στην προκειμένη περίπτωση ο ελληνικός πληθυσμός των τριών νομών ή Βιλαετίων, του Πόντου αποτελούσε μια σημαντική, μια μικρή ή μια εντελώς ασήμαντη μειοψηφία. Τα επίσημα αυτά στατιστικά στοιχεία, που αφορούν στο έτος 1912, προέρχονται από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Σωτηριάδη. Συγκεκριμένα, στον νομό, δηλαδή στο Βιλαέτι της Τραπεζούντας οι Έλληνες ανέρχονταν μόνο στο 25,9% του συνολικού πληθυσμού, συγκεκριμένα οι Τούρκοι αριθμούσαν 957.866 άτομα ενώ οι Έλληνες ανέρχονταν μόνο σε 353.533.

Το πραγματικό αντάρτικο στον Πόντο άρχισε μόλις το 1916, όταν οι Ρώσοι κατέλαβαν την πόλη της Τραπεζούντας μεταφέροντας το ρωσοτουρκικό πολεμικό μέτωπο στην περιοχή εκείνη. Οργανωτής του ελληνικού αντάρτικου ήταν ο φανατικός «στρατηγός» Καραβαγγέλης, ο οποίος ήρθε στη Σαμψούντα το 1908 ως μητροπολίτης.

Μετά τη δημιουργία των ανταρτικών σωμάτων με χρήματα και πολεμοφόδια που πήρε ο μητροπολίτης από τους Ρώσους, τα εξαπέλυσε να προσβάλουν τον τουρκικό στρατό στα μετόπισθέν του, τη στιγμή κατά την οποίαν οι Τούρκοι πολεμούσαν τον ρωσικό στρατό στο μέτωπο της Τραπεζούντας.

Οι αντάρτες του Πόντου συντάχθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου με τα εχθρικά κατοχικά στρατεύματα της Ρωσίας, καταπολέμησαν τον στρατό του κράτους του οποίου ήταν υπήκοοι, καταπιέζοντας και σκοτώνοντας αλλόθρησκους συμπολίτες τους.

Οι ταλαίπωροι αντάρτες, το πλείστον τουρκόφωνοι και αναλφάβητοι, έπεσαν στην παγίδα του αιμοσταγούς αυτού παπά χωρίς να αναλογιστούν τις συνέπειες του λεγόμενου απελευθερωτικού αγώνα, δηλαδή δεν συνειδητοποίησαν καν το τι θα απογίνονταν αυτοί μετά το τέλος του πολέμου, όταν ο μεν παπάς θα εξαφανιζόταν για να σωθεί, όπως και έγινε, αυτοί όμως θα παρέμεναν.

Κάτω από την εγκληματική καθοδήγηση του Καραβαγγέλη οι χριστιανοί άρχισαν να πυκνώνουν τις τάξεις των ανταρτών χτυπώντας πισώπλατα τον τουρκικό στρατό και ληστεύοντας κυρίως τουρκικά χωριά, για να μπορέσουν να επιβιώσουν.

Λόγω των πράξεων αυτών ο τουρκικός στρατός άρχισε στην περιοχή της Μπάφρας το κυνήγι εναντίον των ανταρτών, που μετεξελίχθηκε βεβαίως σε μαζική εθνοκάθαρση, απολύτως κατακριτέα αλλά και διακριτή από μια «γενοκτονία», που θα προϋπέθετε «άμεσο δόλο εξόντωσης μέχρις ενός», πράγμα αναπόδεικτο.

Όμως στα ελληνικά ΜΜΕ γίνεται συνεχής αναφορά στα εγκλήματα που διέπραξαν οι Τούρκοι εναντίον των Ελλήνων στον Πόντο παρασιωπώντας συστηματικά τις εγκληματικές πράξεις των Ελλήνων ανταρτών, τις οποίες παρουσιάζει κομπάζοντας σε μια μελέτη του ο εθνικιστής Πόντιος συγγραφέας Ανθεμίδης («Επαναστατική τρομοκρατία – Αντίποινα των Ελλήνων κατά του τουρκικού πληθυσμού»).

Συνεπώς είναι ανεπίτρεπτο να ζητούμε με θορυβώδη τρόπο από την Τουρκία να καταδικάσει τα δικά της εγκλήματα, χωρίς όμως να ζητάμε συγγνώμη για παρόμοια εγκλήματα που έκανε η «δική μας» πλευρά.



* Ο Νάσος Θεοδωρίδης είναι δικηγόρος και μέλος της Π.Κ. του ΣΥΝ Αμπελοκήπων