Προκειμένου να συμμορφωθεί με το όριο των 751 εδρών που ορίζει η Συνθήκη
της Λισαβόνας αλλά και για να δημιουργηθεί χώρος για τους ευρωβουλευτές της
Κροατίας, 12 κράτη μέλη θα χάσουν από μία έδρα, ενώ κανένα δε θα κερδίσει
επιπλέον έδρα, σύμφωνα με τη λύση που υιοθετήθηκε από το ΕΚ την Τετάρτη. Αυτή η
πρόταση τώρα θα περάσει στα χέρια των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων στο
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο θα πρέπει να λάβει ομόφωνη απόφαση στην ψηφοφορία
που θα διεξάγει.
Το Κοινοβούλιο αυτή τη στιγμή αριθμεί 754 ευρωβουλευτές.
Με την ένταξή της αυτή τη χρονιά η Κροατία θα καταλάβει 12 έδρες, αυξάνοντας το
συνολικό αριθμό των ευρωβουλευτών σε 766. Για να επιτευχθεί η εναρμόνιση με το
ανώτατο όριο των 751 εδρών, όπως ορίζει η Συνθήκη της Λισαβόνας, πρέπει να
αφαιρεθούν 15 έδρες.
Η κατανομή των θέσεων για την κοινοβουλευτική θητεία
2014-2019 "δεν θα πρέπει να είναι αυθαίρετη αλλά, αντίθετα, να βασίζεται
σε αντικειμενικά κριτήρια που πρέπει να εφαρμοστούν με ρεαλιστικό τρόπο",
αναφέρει το ψήφισμα που υιοθετήθηκε με 536 ψήφους υπέρ, 111 κατά και 44 αποχές.
Οι δημογραφικές αλλαγές θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη, ενώ χρειάζεται παράλληλα
να διασφαλισθεί ότι "κανένα κράτος δε θα χάσει περισσότερες από μία έδρα
".
Η προτεινόμενη λύση συνεπάγεται πως 12 κράτη μέλη- η
Αυστρία, το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η
Ιρλανδία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία- θα χάσουν από
μία έδρα στις επερχόμενες ευρωεκλογές. Οι υπολειπόμενες τρεις θέσεις θα πρέπει
να προέλθουν από τη Γερμανία, το μερίδιο της οποίας πρέπει να μειωθεί από 99
έδρες σε 96, το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο από τη Συνθήκη της Λισαβόνας.
"Αν θέλαμε μία ομαλή εξέλιξη από τη μικρότερη στη
μεγαλύτερη χώρα ανάλογα με τον αριθμό των πολιτών που αντιπροσωπεύονται από ένα
και μόνο μέλος σε αυτό το Κοινοβούλιο (...), θα οδηγούμασταν σε μία πολύ πιο
ριζοσπαστική λύση, σύμφωνα με την οποία κάποια κράτη μέλη θα κέρδιζαν έδρες και
κάποια θα έχαναν περισσότερες από μία. Αλλά θα μπορούσε ρεαλιστικά μία τέτοια
ριζοσπαστική λύση να γίνει αποδεκτή είτε από αυτό το Σώμα είτε από το
Συμβούλιο;", δήλωσε ο εισηγητής Rafał Trzaskowski (ΕΛΚ, Πολωνία). Αυτή
είναι "η λιγότερο ατελής από τις πιθανές λύσεις", προσέθεσε ο
εισηγητής Roberto Gualtieri (Σοσιαλιστές, Ιταλία.
Με το βλέμμα στραμμένο στις ευρωεκλογές του 2019
Το Κοινοβούλιο θα θέσει επί τάπητος μία νέα πρόταση πριν το τέλος του 2015 για την καθιέρωση ενός συστήματος που θα καταστήσει δυνατή πριν από κάθε ευρωεκλογές την κατανομή των εδρών μεταξύ των κρατών μελών με τρόπο "αντικειμενικό, δίκαιο και διαφανή".
Αυτό το σύστημα θα λαμβάνει υπόψη του κάθε αύξηση στον αριθμό των κρατών μελών καθώς και τις δημογραφικές εξελίξεις, "χωρίς να αποκλείει τη δυνατότητα δέσμευσης ορισμένου αριθμού εδρών για βουλευτές που εκλέγονται σε διακρατικά ψηφοδέλτια".
Αναθεώρηση του συστήματος ψηφοφορίας στο Συμβούλιο
Το Κοινοβούλιο θα θέσει επί τάπητος μία νέα πρόταση πριν το τέλος του 2015 για την καθιέρωση ενός συστήματος που θα καταστήσει δυνατή πριν από κάθε ευρωεκλογές την κατανομή των εδρών μεταξύ των κρατών μελών με τρόπο "αντικειμενικό, δίκαιο και διαφανή".
Αυτό το σύστημα θα λαμβάνει υπόψη του κάθε αύξηση στον αριθμό των κρατών μελών καθώς και τις δημογραφικές εξελίξεις, "χωρίς να αποκλείει τη δυνατότητα δέσμευσης ορισμένου αριθμού εδρών για βουλευτές που εκλέγονται σε διακρατικά ψηφοδέλτια".
Αναθεώρηση του συστήματος ψηφοφορίας στο Συμβούλιο
Το νέο σύστημα για την κατανομή των εδρών στο Κοινοβούλιο θα πρέπει να θεωρηθεί, μαζί με την αναθεώρηση του συστήματος των ψηφοφοριών στο Συμβούλιο, ως μέρος μίας συνολικής μεταρρύθμισης των ευρωπαϊκών Συνθηκών. Αυτή η μεταρρύθμιση θα πρέπει να καθοριστεί σε Συνέλευση και θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι, "η βάση της δημοκρατίας στην Ένωση είναι η εκπροσώπηση τόσο των πολιτών όσο και των κρατών μελών".
Επόμενα βήματα
Η πρόταση του Κοινοβουλίου θα σταλεί τώρα στους αρχηγούς
των κρατών και των κυβερνήσεων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο θα πρέπει να
λάβει ομόφωνη απόφαση με ψηφοφορία. Για να εφαρμοστεί η απόφαση, θα χρειαστεί
και η έγκριση του ΕΚ. Οι επόμενες ευρωεκλογές θα διεξαχθούν το Μάιο του 2014,
σύμφωνα με το ψήφισμα που υιοθετήθηκε από το Κοινοβούλιο στις 22 Νοεμβρίου
2012.
Κράτη μέλη
|
Ισχύουσα κατανομή των θέσεων
|
Προτεινόμενη κατανομή των θέσεων
|
Διαφορά
|
Γερμανία
|
99*
|
96
|
-3
|
Γαλλία
|
74
|
74
|
=
|
Ηνωμένο Βασίλειο
|
73
|
73
|
=
|
Ιταλία
|
73
|
73
|
=
|
Ισπανία
|
54
|
54
|
=
|
Πολωνία
|
51
|
51
|
=
|
Ρουμανία
|
33
|
32
|
-1
|
Ολλανδία
|
26
|
26
|
=
|
Ελλάδα
|
22
|
21
|
-1
|
Βέλγιο
|
22
|
21
|
-1
|
Πορτογαλία
|
22
|
21
|
-1
|
Τσεχία
|
22
|
21
|
-1
|
Ουγγαρία
|
22
|
21
|
-1
|
Σουηδία
|
20
|
20
|
=
|
Αυστρία
|
19
|
18
|
-1
|
Βουλγαρία
|
18
|
17
|
-1
|
Δανία
|
13
|
13
|
=
|
Σλοβακία
|
13
|
13
|
=
|
Φινλανδία
|
13
|
13
|
=
|
Ιρλανδία
|
12
|
11
|
-1
|
Κροατία
|
12
|
11
|
-1
|
Λιθουανία
|
12
|
11
|
-1
|
Σλοβενία
|
8
|
8
|
=
|
Λετονία
|
9
|
8
|
-1
|
Εσθονία
|
6
|
6
|
=
|
Κύπρος
|
6
|
6
|
=
|
Λουξεμβούργο
|
6
|
6
|
=
|
Μάλτα
|
6
|
6
|
=
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
766
|
751
|
15
|
* Οι τρεις επιπλέον έδρες της Γερμανίας ήταν μέρος μίας
μεταβατικής συμφωνίας, η οποία λήγει με το τέλος της ισχύουσας θητείας.
Διαδικασία: Δικαίωμα πρωτοβουλίας που ανατίθεται στο Κοινοβούλιο από τις Συνθήκες (άρθρο 41 Κανονισμός του ΕΚ)
Διαδικασία: Δικαίωμα πρωτοβουλίας που ανατίθεται στο Κοινοβούλιο από τις Συνθήκες (άρθρο 41 Κανονισμός του ΕΚ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου