Στην
στρατηγική σημασία και τα ευεργετήματα του νέου Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης
Σπανάκης κατά την σημερινή του ομιλία στην κοινή
συνεδρίαση των Διοικητικών Συμβουλίων της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝ.Π.Ε.) και
της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.), που πραγματοποιήθηκε στην
Αθήνα. Ο Υφυπουργός χαρακτήρισε τον νέο Κώδικα «ένα σύγχρονο δρόμο για τους
Δήμους και για τις Περιφέρειες» και τόνισε «ότι έχουμε να κάνουμε πολλά
και έχουμε να δουλέψουμε αρκετά τα επόμενα χρόνια για την Αυτοδιοίκηση και με
την Αυτοδιοίκηση για το συνολικό έργο που έχει ανάγκη η κάθε τοπική κοινωνία.
Διότι η συμβολή όλων είναι σημαντική και καθοριστική στην καθημερινότητα όλων
των πολιτών».
Αναφερόμενος
στα πλεονεκτήματα του νέου Κώδικα, ο κ. Σπανάκης είπε ότι «πρωτίστως μειώνει
την μεγάλη γραφειοκρατία για όλους και πρώτα από όλα για τους πολίτες. Διότι θα
γνωρίζουν οι πολίτες» όπως υπογράμμισε χαρακτηριστικά «ποιος έχει
αρμοδιότητα, ποιος είναι υπεύθυνος και γιατί. Να σταματήσει πλέον να γίνεται
ο κάθε πολίτης μπαλάκι στα γρανάζια μιας γραφειοκρατίας δεκαετιών. Αυτό
λύνει ο Νέος Κώδικας. Ταυτόχρονα ενισχύει τη διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα και
φυσικά ξεκαθαρίζει το πλαίσιο, κυρίως το νομικό πλαίσιο για τον Α΄ και τον Β΄
βαθμό» προσέθεσε ο Υφυπουργός.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης Σπανάκης τόνισε ότι «η Αυτοδιοίκηση δεν έχει μόνο παρελθόν και παρόν αλλά όλοι εμείς έχουμε μια υποχρέωση να χτίσουμε το δρόμο και για την Αυτοδιοίκηση των παιδιών μας, διότι θέλουμε την Αυτοδιοίκηση να γίνει πιο ελκυστική, πιο αγαπητή για όλους τους πολίτες για να ασχοληθούν με τα κοινά, για να λύσουν τα προβλήματα για το μέλλον. Η Αυτοδιοίκηση δεν τελειώνει σε εμάς ή με εμάς. Είναι για τα παιδιά μας, είναι για το μέλλον της κάθε τοπικής κοινωνίας» επεσήμανε ο κ. Σπανάκης και πρόσθεσε: Αυτός ο νέος Κώδικας «δημιουργεί όμως και κάτι άλλο. Δημιουργεί δικλείδες ασφαλείας για όσους έχουν ευθύνες και κυρίως, να μην δημιουργούνται αδικίες για όσους έχουν το θάρρος να εκλέγονται, να διοικούν και να παίρνουν αποφάσεις ριζοσπαστικές για τις τοπικές τους κοινωνίες».
«Στην
καθημερινότητά μας» συνέχισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών «έχουν μπει νέες λέξεις
που πρέπει να τις υπηρετήσουμε, αν θέλετε, κωδικοποιημένα. Όχι ότι μέχρι σήμερα
αυτό δεν το έκανε η Αυτοδιοίκηση, στην ουσία κάνει τα πάντα, αλλά τώρα
έρχεται αυτός ο Κώδικας και ενσωματώνει στο λεξιλόγιο εκφράσεις όπως πολιτική
προστασία, όπως άσκηση σύγχρονης κοινωνικής πολιτικής και γίνεται ένα άλλο
αίτημα δεκτό για την άσκηση σύγχρονης κοινωνικής πολιτικής ανάλογα με τις
ανάγκες κάθε τοπικής κοινωνίας, υπηρετώντας το Σύνταγμα που ορίζει, ξεκάθαρα,
το αυτοδιοίκητο για τους ΟΤΑ. Και κατέληξε απευθύνοντας έκκληση προς τους
Προέδρους της ΕΝ.Π.Ε. και της Κ.Ε.Δ.Ε., λέγοντας: «τώρα είναι η ώρα, να
ανοίξουν συνεργασίες ουσιαστικές. Κύριοι πρόεδροι της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ με τα
Συμβούλια τώρα είναι η ώρα να ανοίξετε έναν ουσιαστικό διάλογο με την κοινωνία
και τους πολίτες».
Υπόμνημα για το κοινό Συνέδριο των Διοικητικών
Συμβουλίων
Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας
Ο Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης επιδιώκει να εμφυσήσει
στην τοπική αυτοδιοίκηση ένα νέο παράδειγμα διακυβέρνησης και οικονομικής
λειτουργίας των δήμων και των
περιφερειών, το οποίο θα αποτελέσει οδηγό για περαιτέρω αλλαγές στην
οργανωσιακή κουλτούρα όλης της διοίκησης
(κεντρικής και αποκεντρωμένης).
Η σύνταξη του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι μια
εν εξελίξει διαδικασία, η οποία συντελείται από ειδική επιτροπή υψηλού κύρους,
υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου Εσωτερικών και την επιστημονική καθοδήγηση
σημαντικών προσωπικοτήτων από το χώρο της Δικαιοσύνης, της Επιστήμης και της
Διοίκησης, με ευρεία συμμετοχή αιρετών και στελεχών που έχουν υποδείξει τα
συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης.
Με σκοπό την επιστημονική
αρτιότητα και την πληρότητα των ρυθμίσεων, οι αλλαγές που εισάγονται εδράζονται
και υπηρετούν τις αρχές της Δημοκρατικής Συμμετοχής, της Οικονομικής Λογοδοσίας
και της Κοινωνικής Συνοχής.
Για να μπορούν οι πολίτες να συμμετέχουν ουσιαστικά στο
τρόπο άσκησης της τοπικής εξουσίας, πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία
ελέγχου αυτής καθώς και τη δυνατότητα να απευθύνονται στους εκλεγμένους
τοπικούς άρχοντες για την καθημερινή πρόσβαση σε ένα συνεκτικό δίκτυο παροχής
υπηρεσιών.
Η έννοια του δημότη αναπλάθεται και η νέα αυτή θεώρηση
επιφέρει αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και
τη μετεξέλιξή τους σε οντότητες Τοπικής Διακυβέρνησης, με επίταση τόσο της
ανάληψης πρωτοβουλιών όσο και λογοδοσίας στους πολίτες. Αυτή η προσπάθεια
αποτυπώνεται εμφατικά στην επιλογή της εξουσιοδότησης του νομοθέτη στα δημοτικά
και περιφερειακά συμβούλια για την περαιτέρω ρύθμιση και εξειδίκευση των
υποθέσεών τους καθώς και στην ελαχιστοποίηση των εξουσιοδοτικών διατάξεων προς
έκδοση Υπουργικών αποφάσεων για την άμεση εφαρμογή των νομοθετικών ρυθμίσεων.
Το σχέδιο του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπακούοντας
στις αρχές μιας σύγχρονης διακυβέρνησης, αποτελεί ένα προοδευτικό κείμενο διατάξεων,
καθώς επικαιροποιεί, κωδικοποιεί, εκσυγχρονίζει και απλουστεύει μια δαιδαλώδη
και πολυποίκιλη νομοθεσία δεκαετιών, με στόχο την ασφάλεια δικαίου.
Παράλληλα, επιλύει, υπέρ της εύρυθμης λειτουργίας της
τοπικής αυτοδιοίκησης διασταυρούμενες και ανεπίκαιρες, πλέον, στην πάροδο των
ετών, νομοθετικές επιλογές που είχαν σαν αποτέλεσμα:
α) τη διασταύρωση διατάξεων που αποτελούν απομεινάρια
της οικονομικής κρίσης, της εφαρμογής της απλής αναλογικής και της προσπάθειας
άρσης των δυσλειτουργιών που αυτή προκάλεσε προς ενίσχυση της κυβερνησιμότητας,
β) τη συνύπαρξη διατάξεων του ΚΔΚ με τα άρθρα του
συστήματος Διακυβέρνησης του ν.3852/2010 που συχνά εγείρει ερωτηματικά για το
εάν και σε ποιες περιπτώσεις ο ν.3852/2010 «σιωπά», αφήνοντας την ερμηνεία της
αναλογικής εφαρμογής διατάξεων του ΚΔΚ ή αν ο νομοθέτης του ν.3852/2010 ήθελε
τη «μη παρέμβαση» ή τη μη υιοθέτηση της λύσης που προέβλεψε ο ΚΔΚ,
γ) τη λογική ασυνέχεια της αποτύπωσης του συστήματος
της απλής αναλογικής του ν.4555/2018 στα δημοτικά συμβούλια και την ομηρία του
δημάρχου σε μια ισχνή πλειοψηφία, με τις μετέπειτα «πυροσβεστικές» διατάξεις, όπως αυτές του του ν.4623/2019 με
σκοπό την ενίσχυση της κυβερνησιμότητας των δήμων και των περιφερειών και την
ανακατονομή αρμοδιοτήτων μεταξύ του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου και
των επιτροπών,
δ) την απουσία ρητής προσαρμογής των οργάνων της
διακυβέρνησης των δήμων και των περιφερειών στο πλειοψηφικό σύστημα εκλογής του
ν.4804/2021, σύμφωνα με το οποίο ο Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης εξασφαλίζει τα
3/5 του συμβουλίου.
Λαμβάνοντας υπόψη τις
ανωτέρω προκλήσεις, ο Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα συμβάλει:
ü στην άρση δυσερμήνευτων
διατάξεων, ασαφειών και συγκρουσιακών ρυθμιστικών προβλέψεων, καθώς και την
απαλοιφή ανενεργών διατάξεων,
ü στην προώθηση ενός «ενιαίου»
ρυθμιστικού πλαισίου ανά θεματική ενότητα,
ü στον περιορισμό των
συναρμοδιοτήτων και επικαλύψεων,
ü στην προώθηση ενός
πολύ-επίπεδου συντονισμού,
ü στην απλούστευση της
γραφειοκρατίας και των ενδο-διοικητικών βαρών,
ü στη βελτίωση της
ποιότητας και της αποδοτικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και των πολιτικών,
ü στον εξορθολογισμό και
τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους και του κόστους παροχής υπηρεσιών των
δήμων και των περιφερειών,
ü στην προώθηση της βιωσιμότητάς τους.
Ο Κώδικας Τοπικής
Αυτοδιοίκησης αποτελεί μια καινοτομία στον τρόπο που επαναπροσεγγίζει όλα τα
θέματα που αφορούν:
α) στον τρόπο εκλογής
των αιρετών αρχών,
β) στη διακυβέρνηση των
δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων,
γ) στην άσκηση των
αρμοδιοτήτων τους,
δ) στην οικονομική τους
διοίκηση, με σεβασμό στην οικονομική αυτοτέλεια,
ε) στην καταστατική θέση των αιρετών και
στ) στην άσκηση της
κρατικής εποπτείας.
Το αμέσως προσεχές
διάστημα, θα εξεταστούν αναλυτικά οι αποφάσεις που έχουν λάβει τα Δ.Σ. της ΚΕΔΕ
και ΕΝΠΕ από το 2020 έως σήμερα και που αφορούν ζητήματα που απαιτούν
νομοθετική ρύθμιση και είναι αντικείμενο του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
προκειμένου να εξεταστεί η ενσωμάτωση στις διατάξεις του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου