Κάτι μεγάλο γεννιέται στην πόλη της Θήβας με τη δημιουργία ενός σημαντικού φεστιβάλ το Μάϊο του 2020 και αυτή την Κυριακή στην εκδήλωση του Κέντρου Θηβαϊκού Πολιτισμού θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Ο πρόεδρος του ΚΕΘΗΠΟ Αποστόλης Δαγδελένης μιλά στο exeisminima.gr για όσα προγραμματίζονται.
Ερ. Την Κυριακή γίνεται μια εκδήλωση με σπουδαίους και πολύ γνωστούς συντελεστές. Πείτε μας κάποιες λεπτομέρειες.
Απ. Έχω την χαρά να διατηρώ πολύ καλές φιλικές σχέσεις με τον καθηγητή ενθομουσικολογίας του ΕΚΠΑ Λάμπρο Λιάβα μέσα απο την γνωριμία μας την περίοδο που ήμουν πρόεδρος της Ένωσης Μικρασιατών Θήβας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εκπομπή αφιέρωμα για την Θήβα από το «Αλάτι της Γης», τον Ιούνιο του 2014 που θα παρουσιαστεί σε επανάληψη την Κυριακή 31 Μαρτίου, αλλά και την παρουσία της κινητής έκθεσης του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Συλλογή Φοίβου Ανωγειανάκη, με θέμα «Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα», στη Θήβα τον Απρίλιο του 2015.
Αυτό όμως που γίνεται την Κυριακή είναι μια πρόγευση στην πρόταση που έχει διαμορφωθεί προκειμένου η Θήβα με την τεράστια ιστορία να γίνει το επίκεντρο των πνευστών μουσικών οργάνων πανελλαδικά (και διεθνές στο μέλλον) μέσα απο ένα φεστιβάλ που έχει προγραμματίσει για το 2020.
Απ. Έχω την χαρά να διατηρώ πολύ καλές φιλικές σχέσεις με τον καθηγητή ενθομουσικολογίας του ΕΚΠΑ Λάμπρο Λιάβα μέσα απο την γνωριμία μας την περίοδο που ήμουν πρόεδρος της Ένωσης Μικρασιατών Θήβας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εκπομπή αφιέρωμα για την Θήβα από το «Αλάτι της Γης», τον Ιούνιο του 2014 που θα παρουσιαστεί σε επανάληψη την Κυριακή 31 Μαρτίου, αλλά και την παρουσία της κινητής έκθεσης του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Συλλογή Φοίβου Ανωγειανάκη, με θέμα «Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα», στη Θήβα τον Απρίλιο του 2015.
Αυτό όμως που γίνεται την Κυριακή είναι μια πρόγευση στην πρόταση που έχει διαμορφωθεί προκειμένου η Θήβα με την τεράστια ιστορία να γίνει το επίκεντρο των πνευστών μουσικών οργάνων πανελλαδικά (και διεθνές στο μέλλον) μέσα απο ένα φεστιβάλ που έχει προγραμματίσει για το 2020.
Ερ: Ποιό είναι το πρόγραμμα της εκδήλωσης;
Απ: Ομιλία του Λάμπρου Λιάβα με θέμα «Από τον αρχαίο αυλό στην πίπιζα και στο κλαρίνο. Η Θήβα ως επίκεντρο επιστημονικών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων για τα πνευστά μουσικά όργανα.» Θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση με τους φορείς της πόλης και το κοινό για σκέψεις-προτάσεις για την οργάνωση του Φεστιβάλ.
Συναυλία-αφιέρωμα στους πρωτομάστορες του λαϊκού κλαρίνου με τον «Πατριάρχη» Πετρο-λουκα Χαλκιά, τον Γιώργο Κωτσίνη και το συγκρότημά τους.
Απ: Ομιλία του Λάμπρου Λιάβα με θέμα «Από τον αρχαίο αυλό στην πίπιζα και στο κλαρίνο. Η Θήβα ως επίκεντρο επιστημονικών, εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων για τα πνευστά μουσικά όργανα.» Θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση με τους φορείς της πόλης και το κοινό για σκέψεις-προτάσεις για την οργάνωση του Φεστιβάλ.
Συναυλία-αφιέρωμα στους πρωτομάστορες του λαϊκού κλαρίνου με τον «Πατριάρχη» Πετρο-λουκα Χαλκιά, τον Γιώργο Κωτσίνη και το συγκρότημά τους.
Ερ. Ποιό είναι το ερέθισμα για την δημιουργία αυτής της πρότασης;
Απ. Σύμφωνα με τον καθηγητή Λάμπρο Λιάβα, η Θήβα έχει μια μακρά παράδοση και υπήρξε το κυριότερο κέντρο της αρχαίας Ελλάδας στην αυλητική τέχνη. Η ονομαστή «Θηβαϊκή Αυλητική Σχολή», αξιοποιώντας τα περίφημα καλάμια της λίμνης Κωπαΐδας, ανέδειξε τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες στον μονό και διπλό αυλό καθώς και στον πλαγίαυλο, που διακρίθηκαν στους αυλητικούς αγώνες των Δελφών και των άλλων περιοχών συμβάλλοντας στην εξέλιξη της κατασκευής, της τεχνικής παιξίματος και του ρεπερτορίου αυτών των οργάνων. Ο κορυφαίος Θηβαίος αυλητής Πρόνομος (~400 π.Χ.) θεωρείται ο πατέρας των νεότερων καινοτομιών στα πνευστά μουσικά όργανα, καθώς αυτός πρώτος επινόησε αυλούς με πολλές τρύπες και περιστρεφόμενους δακτυλίους (πρόδρομους των «κλειδιών») ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παιξίματος σε πολλές και διαφορετικές μουσικές κλίμακες.
Η παράδοση του αρχαίου ελληνικού αυλού πέρασε στα λαϊκά όργανα της οικογένειας του ζουρνά-πίπιζας που εξακολουθεί να επιβιώνει στην περιοχή της Θήβας και του Παρνασσού, αλλά και στα κλασικά όργανα της οικογένειας του όμποε. Παράλληλα, οι τεχνικές παιξίματος (τα «πιασίματα») της πίπιζας και της φλογέρας μεταφυτεύτηκαν από τους πρακτικούς λαϊκούς οργανοπαίκτες στο δυτικό κλαρινέτο (που έφεραν στην Ελλάδα οι τουρκικές και βαυαρικές στρατιωτικές μπάντες), εγκαινιάζοντας τη λαμπρή παράδοση του ελληνικού λαϊκού κλαρίνου. Το λαϊκό κλαρίνο από τα μέσα του 19ου αι. διαδόθηκε σε όλη τη στεριανή Ελλάδα και αναδείχτηκε σε όργανο εθνικό-σύμβολο της στεριανής μουσικής παράδοσης, χάρη στη λαμπερή δεξιοτεχνία που ανέπτυξαν σπουδαίοι σολίστες-πρωτομάστορες του οργάνου δημιουργώντας τις δικές τους «σχολές».
Απ. Σύμφωνα με τον καθηγητή Λάμπρο Λιάβα, η Θήβα έχει μια μακρά παράδοση και υπήρξε το κυριότερο κέντρο της αρχαίας Ελλάδας στην αυλητική τέχνη. Η ονομαστή «Θηβαϊκή Αυλητική Σχολή», αξιοποιώντας τα περίφημα καλάμια της λίμνης Κωπαΐδας, ανέδειξε τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες στον μονό και διπλό αυλό καθώς και στον πλαγίαυλο, που διακρίθηκαν στους αυλητικούς αγώνες των Δελφών και των άλλων περιοχών συμβάλλοντας στην εξέλιξη της κατασκευής, της τεχνικής παιξίματος και του ρεπερτορίου αυτών των οργάνων. Ο κορυφαίος Θηβαίος αυλητής Πρόνομος (~400 π.Χ.) θεωρείται ο πατέρας των νεότερων καινοτομιών στα πνευστά μουσικά όργανα, καθώς αυτός πρώτος επινόησε αυλούς με πολλές τρύπες και περιστρεφόμενους δακτυλίους (πρόδρομους των «κλειδιών») ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παιξίματος σε πολλές και διαφορετικές μουσικές κλίμακες.
Η παράδοση του αρχαίου ελληνικού αυλού πέρασε στα λαϊκά όργανα της οικογένειας του ζουρνά-πίπιζας που εξακολουθεί να επιβιώνει στην περιοχή της Θήβας και του Παρνασσού, αλλά και στα κλασικά όργανα της οικογένειας του όμποε. Παράλληλα, οι τεχνικές παιξίματος (τα «πιασίματα») της πίπιζας και της φλογέρας μεταφυτεύτηκαν από τους πρακτικούς λαϊκούς οργανοπαίκτες στο δυτικό κλαρινέτο (που έφεραν στην Ελλάδα οι τουρκικές και βαυαρικές στρατιωτικές μπάντες), εγκαινιάζοντας τη λαμπρή παράδοση του ελληνικού λαϊκού κλαρίνου. Το λαϊκό κλαρίνο από τα μέσα του 19ου αι. διαδόθηκε σε όλη τη στεριανή Ελλάδα και αναδείχτηκε σε όργανο εθνικό-σύμβολο της στεριανής μουσικής παράδοσης, χάρη στη λαμπερή δεξιοτεχνία που ανέπτυξαν σπουδαίοι σολίστες-πρωτομάστορες του οργάνου δημιουργώντας τις δικές τους «σχολές».
Ερ: Τι ακριβώς θα γίνει σε αυτό το φεστιβάλ που έχετε προγραμματίσει.
Απ: Καταρχήν η Θήβα εκείνο το διάστημα θα γίνει το επίκεντρο πανελλαδικά των πνευστών μουσικών οργάνων και το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει:
Απ: Καταρχήν η Θήβα εκείνο το διάστημα θα γίνει το επίκεντρο πανελλαδικά των πνευστών μουσικών οργάνων και το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει:
1. Επιστημονικό συνέδριο για τα πνευστά όργανα τόσο στη λαϊκή όσο και στη λόγια-κλασική μουσική. Οι εισηγήσεις θα αναφέρονται στην ιστορική εξέλιξη, την κατασκευή, τις τεχνικές παιξίματος, το ρεπερτόριο, τους σημαντικούς δεξιοτέχνες, τα έθιμα και τις τελετουργίες, τους τρόπους εκμάθησης και διδασκαλίας, τη σχέση τους με το σύγχρονο κοινό.
2. Μουσικά εργαστήρια-master classes για σπουδαστές και φοιτητές της μουσικής, με προσκεκλημένους σημαντικούς δεξιοτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στόχος θα είναι η ανάδειξη των διαφορετικών στυλ και τεχνικών παιξίματος στις διάφορες τοπικές «σχολές» των οργάνων στην Ελλάδα αλλά και στα Βαλκάνια ή και σε άλλα είδη (τζαζ κλπ)
3. Συναυλίες, μουσικά δρώμενα, μουσικά γλέντια σε επιλεγμένους τόπους, με στόχο οι δράσεις να διαχυθούν στην πόλη της Θήβας αλλά και σε υπαίθριους χώρους, προκαλώντας τη διαδραστική συμμετοχή του κοινού.
4. Εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία για τη γνωριμία των παιδιών με τα αρχαία και τα νεότερα πνευστά μουσικά όργανα.
5. Ημερίδα και μουσικά δρώμενα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών με θέμα τον Πρόνομο και την αρχαία αυλητική σχολή. Η θεματολογία μπορεί να επεκταθεί και γενικότερα στην αρχαία ελληνική μουσική και τα μουσικά όργανα.
Επιστημονικός υπεύθυνος των εκπαιδευτικών-καλλιτεχνικών δράσεων θα είναι ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης» που έχει αναπτύξει πολύχρονη δράση στην έρευνα, προβολή και διάδοση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.
2. Μουσικά εργαστήρια-master classes για σπουδαστές και φοιτητές της μουσικής, με προσκεκλημένους σημαντικούς δεξιοτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στόχος θα είναι η ανάδειξη των διαφορετικών στυλ και τεχνικών παιξίματος στις διάφορες τοπικές «σχολές» των οργάνων στην Ελλάδα αλλά και στα Βαλκάνια ή και σε άλλα είδη (τζαζ κλπ)
3. Συναυλίες, μουσικά δρώμενα, μουσικά γλέντια σε επιλεγμένους τόπους, με στόχο οι δράσεις να διαχυθούν στην πόλη της Θήβας αλλά και σε υπαίθριους χώρους, προκαλώντας τη διαδραστική συμμετοχή του κοινού.
4. Εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία για τη γνωριμία των παιδιών με τα αρχαία και τα νεότερα πνευστά μουσικά όργανα.
5. Ημερίδα και μουσικά δρώμενα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών με θέμα τον Πρόνομο και την αρχαία αυλητική σχολή. Η θεματολογία μπορεί να επεκταθεί και γενικότερα στην αρχαία ελληνική μουσική και τα μουσικά όργανα.
Επιστημονικός υπεύθυνος των εκπαιδευτικών-καλλιτεχνικών δράσεων θα είναι ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης» που έχει αναπτύξει πολύχρονη δράση στην έρευνα, προβολή και διάδοση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.
Ερ: Η περίοδος που γίνεται η συγκεκριμένη δράση πιστεύετε ότι είναι η κατάλληλη;
Απ: Το Φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2020 ώστε να βοηθάει ο καιρός γιατί θα υπάρχουν και δράσεις που θα γίνουν σε εξωτερικούς χώρους. Η εκδήλωση της Κυριακής έγινε με λίγη πίεση χρόνου, γιατί καταφέραμε με την επιμονή μας ως Κέντρο Θηβαϊκού Πολιτισμού να μην χάσουμε άλλη μια δυνατότητα που έχει η Θήβα μέσα από την λαμπρή της ιστορία.
Να δείξει πέρα των άλλων, ότι είναι η μήτρα των πνευστών μουσικών οργάνων. Γιατί υπήρχαν προτάσεις τόσο από τους Δελφούς όσο και από άλλες γειτονικές μας πόλεις να φιλοξενήσουν αυτή την πρόταση.
Απ: Το Φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2020 ώστε να βοηθάει ο καιρός γιατί θα υπάρχουν και δράσεις που θα γίνουν σε εξωτερικούς χώρους. Η εκδήλωση της Κυριακής έγινε με λίγη πίεση χρόνου, γιατί καταφέραμε με την επιμονή μας ως Κέντρο Θηβαϊκού Πολιτισμού να μην χάσουμε άλλη μια δυνατότητα που έχει η Θήβα μέσα από την λαμπρή της ιστορία.
Να δείξει πέρα των άλλων, ότι είναι η μήτρα των πνευστών μουσικών οργάνων. Γιατί υπήρχαν προτάσεις τόσο από τους Δελφούς όσο και από άλλες γειτονικές μας πόλεις να φιλοξενήσουν αυτή την πρόταση.
Ερ: Ποιά είναι η άποψη σας για τις δράσεις πολιτισμού στην περιοχή μας. Είναι σε καλό επίπεδο; Μπορεί η Θήβα μέσα από τον πολιτισμό να αναδείξει θέματα και να γίνει ελκυστική; Μπορούμε να εκμεταλευθούμε την επισκεψιμότητα του Μουσείου της Θήβας προς όφελος της πόλης;
Απ: Η Θήβα και η ευρύτερη περιοχή μας έχει τεράστιες δυνατότητες να αναδείξει θέματα μέσα από τον πολιτισμό. Έχει εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό που διψάει για δράσεις. Λείπει ο συντονισμός και η υποστήριξη.
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι κάνουν εξαιρετική δουλειά αλλά χρειάζονται βοήθεια . Πολλές φορές η αδυναμία χρηματοδότησης δημιουργεί τροχοπέδη στην δημιουργία καλλιτεχνικής έκφρασης. Δεν υπάρχει κανείς σχεδιασμός και προγραμματισμός δράσεων, δεν υπάρχουν συνέργιες και συνεργασίες και φυσικά δεν φτάνει μόνο η ηθική συμπαράσταση εκ μέρους του Δήμου.
Πρέπει όλα αυτά να μπουν σε μια ποιό επαγγελματική αντίληψη, να βρεθούν πόροι που θα δώσουν κίνητρα και θα στηρίξουν την υλοποίηση προτάσεων που θα συμβάλουν στην εξωστρέφεια του πολιτισμού και της παράδοσης μας.
Μπορούμε να βρούμε μια λύση για να μένουν οι περισσότεροι επισκέπτες του Μουσείου στην πόλη. Βλέπω τα τουριστικά λεωφορεία να παρκάρουν στην πλατεία Κεραμοπούλου. Αν κλείσει το πάρκινγκ εκεί και υποχρεωτικά οι επισκέπτες (με ολιγόλεπτη στάση) κατεβαίνουν στη Λοξής Φάλαγγος (άγαλμα Επαμεινώνδα) θα διέρχονται όλο τον πεζόδρομο. Βαδίζοντας μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο και από το κέντρο υποχρεωτικά θα περνούν και περισσότερο χρόνο θα διαθέτουν στην πόλη μας. Αν δε οι κατασκευές που είχαν προβλεφθεί για συντριβάνια κατά μήκος του πεζόδρομου γίνουν οι βάσεις για θεματικές παραστάσεις μορφών της ιστορίας της πόλης ( Ηρακλής, Διόνυσος, Κάδμος, Αντιγόνη κ.α.) τότε δίνουμε στους επισκέπτες ένα επιπλέον κίνητρο να μείνουν για περισσότερο χρόνο και να γνωρίσουν την πόλη.
Απ: Η Θήβα και η ευρύτερη περιοχή μας έχει τεράστιες δυνατότητες να αναδείξει θέματα μέσα από τον πολιτισμό. Έχει εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό που διψάει για δράσεις. Λείπει ο συντονισμός και η υποστήριξη.
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι κάνουν εξαιρετική δουλειά αλλά χρειάζονται βοήθεια . Πολλές φορές η αδυναμία χρηματοδότησης δημιουργεί τροχοπέδη στην δημιουργία καλλιτεχνικής έκφρασης. Δεν υπάρχει κανείς σχεδιασμός και προγραμματισμός δράσεων, δεν υπάρχουν συνέργιες και συνεργασίες και φυσικά δεν φτάνει μόνο η ηθική συμπαράσταση εκ μέρους του Δήμου.
Πρέπει όλα αυτά να μπουν σε μια ποιό επαγγελματική αντίληψη, να βρεθούν πόροι που θα δώσουν κίνητρα και θα στηρίξουν την υλοποίηση προτάσεων που θα συμβάλουν στην εξωστρέφεια του πολιτισμού και της παράδοσης μας.
Μπορούμε να βρούμε μια λύση για να μένουν οι περισσότεροι επισκέπτες του Μουσείου στην πόλη. Βλέπω τα τουριστικά λεωφορεία να παρκάρουν στην πλατεία Κεραμοπούλου. Αν κλείσει το πάρκινγκ εκεί και υποχρεωτικά οι επισκέπτες (με ολιγόλεπτη στάση) κατεβαίνουν στη Λοξής Φάλαγγος (άγαλμα Επαμεινώνδα) θα διέρχονται όλο τον πεζόδρομο. Βαδίζοντας μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο και από το κέντρο υποχρεωτικά θα περνούν και περισσότερο χρόνο θα διαθέτουν στην πόλη μας. Αν δε οι κατασκευές που είχαν προβλεφθεί για συντριβάνια κατά μήκος του πεζόδρομου γίνουν οι βάσεις για θεματικές παραστάσεις μορφών της ιστορίας της πόλης ( Ηρακλής, Διόνυσος, Κάδμος, Αντιγόνη κ.α.) τότε δίνουμε στους επισκέπτες ένα επιπλέον κίνητρο να μείνουν για περισσότερο χρόνο και να γνωρίσουν την πόλη.
Ευχαριστούμε….
Καλή επιτυχία στην εκδήλωση την οποία το exeisminima.gr στηρίζει και καλή συνέχεια στις δράσεις του ΚΕΘΗΠΟ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου