Προοίμιο.
Με τον όρο ανάδυση,
το αντίθετο της έννοιας κατάδυση (καταβύθιση μέσα σε υγρό) εννοούνται τα
χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες που προέρχονται από τη σύνθεση διαφόρων
στοιχείων ή συστατικών, που συγκροτούν ένα όλον. Δεν ανάγονται, αποκλειστικά,
στα χαρακτηριστικά και στις ιδιότητες των μεμονωμένων συστατικών. Δεν
ταυτίζονται με τα αποτελέσματα, που είναι γραμμικές συνέχειες. Δεν είναι επιφαινόμενα, ούτε εποικοδομήματα.
Είναι ανώτερες ιδιότητες, που
μπορούν να αναδρούν στα συστατικά προσδίδοντάς τους ιδιότητες του όλου.
Προέρχονται από την αλληλεπίδραση της οργανωτικής σύνθεσης του όλου.
Όταν το κάθε συστατικό έχει τη σωστή αναλογία
έχουμε αρμονική σύνθεση με άριστα αποτελέσματα. Κανένα συστατικό δεν κυριαρχεί,
αλλά συμμετέχει αναλογικά σε ελεύθερη
σύνθεση. Άρωμα και ευαρέσκεια αναδύονται από την αρμονία. Η δυσοσμία και ο
αφόρητος θόρυβος κυριαρχούν σε περίπτωση
αταξίας.
Κάποια παραδείγματα
αρμονικής ανάδυσης θα μας πείσουν για την αξία τους:
Η μοσχοβολιά, η γλυκιά
ευωδία, το ανάβλυσμα ενός λουλουδιού.
Η υπέροχη μελωδία μιας μουσικής σύνθεσης.
Η μαγεία που εκπέμπουν τα
χρώματα ενός ωραίου πίνακα ζωγραφικής.
Η αύρα που εκπέμπει μια
προσωπικότητα με ευγένεια και σοφία.
Η ωραιότητα που μας
γοητεύει χωρίς να προκαλεί.
Ο πολιτισμός, η κουλτούρα,
η ανάπτυξη ενός λαού, μια ιδέα, το πνεύμα κοκ.
Εισαγωγή.
Η Κιβωτός μας είναι ανάδυση που
προέρχεται από ποικίλες αναδράσεις πολλών παραγόντων που έχουν ριζώματα στο Ανθρώπινο, Ελληνικό, Θρησκευτικό, Πολιτιστικό καταπίστευμα, όπως αυτό
εμπλουτίσθηκε με τα μηνύματα του Διαφωτισμού,
της νεωτερικότητας, της αστικής εποχής και το μαζικό χαρακτήρα
της μετανεωτερικότητας μέχρι την
εποχή μας. Η ίδρυση της Κιβωτού, ως ανάδυση προέκυψε κατά βάση από την σοβούσα
Κρίση που μαστίζει την Πατρίδα μας τα τελευταία χρόνια, η οποία επιβεβαίωσε
κατά τον πιο οδυνηρό τρόπο, ότι το βαθύτερο αίτιο είναι το τεράστιο έλλειμμα
της ευρείας , μεθοδευμένης, Παιδείας, που αποσκοπεί στη συγκρότηση προσώπων, με
συνείδηση του συνανήκειν.
Η θριαμβεύουσα τεχνολογία
σε συνδυασμό με την άκρως εξειδικευμένη εκπαίδευση και η ταυτόχρονη θεοποίηση
του χρήματος και του οικονομικού κέρδους ως ύπατη αξία συρρίκνωσε και ενίοτε
μηδένισε την ανθρωπιστική παιδεία και αγωγή που αποβλέπουν στην ανάπτυξη της
ανθρωπινότητας, ως ύπατης αξίας, μετέτρεψαν τον άνθρωπο σε «εργαλείο» παραγωγής
κέρδους και καταναλωτικό ον. Έτσι, αδρανοποιήθηκαν όλες οι πηγές της ανθρώπινης
καλλιέργειας και ταυτότητας, κλασσική φιλοσοφία, θρησκεία, ευγενής πολιτισμός .
Σύντομο χρονικό της ίδρυσης.
Λονδίνο
1994.« Κύριε Πρόεδρε είστε αισιόδοξος για
το μέλλον της Χώρας σας και εάν ναι, πού στηρίζετε την αισιοδοξία σας;».
Ήταν η ερώτηση Άγγλου Δημοσιογράφου απευθυνόμενου στον νεοεκλεγέντα Πρόεδρο
Μαντέλα. Η απάντηση τού ήδη θρύλου της Νοτιοαφρικανικής Ένωσης χωρίς κανένα
δισταγμό: «ασφαλώς είμαι αισιόδοξος. Η
τεράστια δύναμη της Χώρας μου είναι ο Λαός της». Ο Δημοσιογράφος ψέλλισε: «
Μα πώς είναι δυνατόν; Ο Λαός μόλις τώρα απελευθερώθηκε!». Και απάντηση
του Μεγάλου Ηγέτη ευθύτατη: «EDUCATION»!!
Λίγες μέρες αργότερα ακριβώς την
ίδια απάντηση μας έδωσε σε αντίστοιχη ενημέρωση ο Πρόεδρος (Φιλόσοφος) του
Μπαγκλαντές, σε Ομάδα του Βασιλικού
Κολλεγίου Στρατηγικών Μελετών Λονδίνου[RCDS]. Φυσικά, και οι δύο Ηγέτες γνώριζαν και είχαν
πεισθεί ότι: «Η Παιδεία καθάπερ ευδαίμων χώρα πάντα τα αγαθά φέρει», που είπε
ο Σωκράτης.
Το
καταπίστευμα του Μεγάλου Εθνομάρτυρα Πρώτου Κυβερνήτη της Νεότερης Ελλάδας
πλημμυρίζει το περιβάλλον της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων [ΣΣΕ]. Ο Καποδίστριας
ίδρυσε με την ανάληψη της διακυβέρνησής του
το πρώτο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Ελλάδας και ονόμασε τους
Μαθητές του ΕΥΕΛΠΙΔΕΣ ( ευ + ελπίδες,
καλές ελπίδες, της Πατρίδας μας)
προσβλέποντας σοφότατα ότι θα μπορούσαν να μεταλαμπαδεύσουν μέσω της Παιδείας
την αγάπη προς την Πατρίδα σε βαθμό αυτοθυσίας. Αυτό συνιστά ύπατο καταπίστευμα του Μεγάλου Οραματιστή: Η
δημιουργία υπεύθυνων ελληνοπαίδων που θα άρουν στους ώμους τους το φορτίο
δημιουργίας ευνομούμενου Κράτους. Και από τότε ο σοφός λαός θεωρεί ότι «Ο
στρατός είναι το πιο καλό Σχολείο»! Αυτό, δυστυχώς, αμβλύνθηκε σημαντικά στην
εποχή μας. Στη ΣΣΕ διατυπώθηκε το 1996 η μεθοδευμένη ευρύτατη Παιδεία, με τον
όρο ανδραγωγία.(Το συνθετικό άνδρας με την έννοια του ανθρώπου, όπως ο Όμηρος το είχε
εκφράσει: «Ζεύς Πατήρ ανδρών τε και Θεών». Η ανδραγωγία συνιστά την
συνέχεια της Παιδαγωγίας, που συναποτελούν την Ολιστική Παιδεία. Είναι λέξη της
Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, όπως
νηπιαγωγός, παιδαγωγός ανδραγωγός.
Το
1997 προσκεκλημένοι της Σχολής επισκέφτηκαν και ενημερώθηκαν για το παιδευτικό έργο
πέντε Μέλη της Ακαδημίας Αθηνών, τα οποία ομόφωνα διατύπωσαν την άποψη ότι
όντως η ανδραγωγία συνιστά και το μεγάλο έλλειμμα στη Χώρα μας.(Σε άλλες
Χώρες υπάρχουν ήδη Ινστιτούτα για την andragogy).Μέχρι το 2012 δημοσιεύθηκαν αρκετά άρθρα-μικρά δοκίμια
με σχετικά θέματα, όπως: «Ο Εύελπις ως αειφόρος αξία», «Το καταπίστευμα του
Καποδίστρια». «Το στρατεύεσθαι εν ειρήνη ως δημοκρατική αξία» κλπ. με σκοπό τη
διάδοση της αξίας της παιδείας.
Το
2012 μια άλλη σπουδαία συνιστώσα έλαβε χώρα. Μια ωραία σκέψη ήλθε από εκλεκτό συνάδελφο,
που επί σειρά δεκαετιών ασχολείται με την πατριωτική δημοσιογραφία στη
Θεσσαλονίκη. Προτάθηκε να αναληφθεί μια πρωτοβουλία ίδρυσης ενός «Πολιτιστικού
Συλλόγου των Στρατιωτικών». Μια ιδέα να καταγράφεται και να προβάλλεται το έργο
των στελεχών και μελών των οικογενειών των Ενόπλων Δυνάμεων. Η αντιπρότασή μας,
που έγινε αποδεκτή, ήταν να δημιουργηθεί ένας «Πολιτισμικός Σύνδεσμος Ενόπλων
Δυνάμεων» ευρύτερης μορφής και με σκοπό τη διάδοση της παιδείας που παρέχεται
στις Παραγωγικές Σχολές. Δημοσιεύεται σχετικό άρθρο-δοκίμιο « Πολιτισμικός
Σύνδεσμος Αποστράτων Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων, (Στρατηγός Γιάννης Μακρυγιάννης)». Συγκροτήθηκε τριμελής Προσωρινή Διοικούσα Επιτροπή(ΠΔΕ) για την
προεργασία της ίδρυσης.
Για ποικίλους λόγους η προσπάθεια
καρκινοβατούσε μέχρι το 2014, οπότε η
Οικονομική Κρίση επιδείνωσε την κατάσταση στη Χώρα μας και βρέθηκαν αυθόρμητα
ικανά στηρίγματα για περαιτέρω σύσταση του Φορέα. Την 17 Σεπ. 2014 έλαβε χώρα
συγκέντρωση 37 μελών για συζήτηση, στην οποία η όλη προσπάθεια, παραλίγο, να
ματαιωθεί λόγω μερικής ετεροδοξίας και ετερογονίας των
σκοπών. Με τη θετική σύμπραξη ικανών στελεχών διευρύνθηκε σταδιακά και με
μεθοδευμένες ενέργειες συντάχθηκαν η Ιδρυτική Διακήρυξη και το Καταστατικό.
Πολλοί παράγοντες και ειδικά οι δημοσιεύσεις σε στρατιωτικά και μη έντυπα, οι παροτρύνσεις προς φίλους και
συναδέλφους ανέπτυξαν ένα θετικό κλίμα, το οποίο οδήγησε την 20 Μαΐου 2015 στην
Ιδρυτική Συνέλευση με παρόντα και υπογράφοντα το Καταστατικό 133 ιδρυτικά μέλη
και εκλέχθηκε το Προσωρινό Διοικητικό Συμβούλιο (ΠΔΣ). Με συλλογική προσπάθεια υποβλήθηκε δεόντως και εγκρίθηκε
το Καταστατικό και διαμορφώθηκε ο τελικός τίτλος: «ΚΙΒΩΤΟΣ ΟΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ» Δημοσιεύθηκαν άρθρα για τη διευκρίνιση όρων, όπως η ολιστική
παιδεία και η ουσία του πνευματικού
έργου. Ιδρύθηκε το πρώτο Παράρτημα στην Θεσσαλονίκη.
Στις 6 Μαρτίου 2016 έλαβαν χώρα
στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη οι αρχαιρεσίες, στις οποίες προσήλθαν και γράφτηκαν νέα μέλη, οπότε ο
αριθμός των μελών ξεπέρασε τα 200 εκλέχτηκε το τριετούς θητείας Διοικητικό
Συμβούλιο.
Διευκρινίζεται ότι από το
Καταστατικό προβλέπεται εγγραφή, ως μελών τόσο των αποστράτων όσο και ιδιωτών.
Συμπεράσματα.
Η ίδρυση της Κιβωτού μας είναι
συλλογικό αποτέλεσμα-ανάδυση που προέκυψε από την άμεση ανάγκη για
κάλυψη, στο βαθμό του δυνατού του μεγάλου ελλείμματος της Χώρας , της Ολιστικής
Παιδείας.
Η ουσία της Κιβωτού: Ο λογότυπός της
είναι εύγλωττος.
Ο όρος Ολιστική Παιδεία σημαίνει την καθολική παιδεία,
η οποία υπηρετεί και συνθέτει ισότιμα
και τα τρία βασικά ενεργήματα του
ανθρώπου: το σκέπτεσθαι, το συναισθάνεσθαι και το πράττειν, τα οποία πραγματώνουν τις τρεις θεμελιώδεις αξίες αντίστοιχα, ήτοι την
Αλήθεια, το Κάλλος και το Αγαθό (αρετή). Μόνον με τη σύμμετρη σύνθεση των τριών
αυτών αξιών ολοκληρώνεται ο άνθρωπος, ως πρόσωπο.
Το «Ενόπλων
Δυνάμεων» τέθηκε, καθόσον ουσιαστικά μόνον στα Ανώτατα Στρατιωτικά
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ)
θεμελιώνεται η Ολιστική Παιδεία δια της αγωγής, χωρίς υπερβολή! Η λέξη «Κιβωτός»
συμβολίζει την αναδυόμενη ύπατη αξία της ιερότητας, καθόσον στη σφαίρα της
ιερότητας ανήκουν οι αρετές της εμπιστοσύνης, της πίστης, της φιλότητας και της
αγάπης. Τέλος, η ρήση «…Περί Πάτρης» τέθηκε, καθόσον στην
έννοια της Πατρίδας κρυσταλλώνεται ό,τι αγιότερο
και τιμιότερο συνέχει ένα σύνολο ανθρώπων. Ο γνώμονας και ο ζωτικός ορίζοντας κάθε ανθρώπινης ύπαρξης και
προσπάθειας.
Η αναγκαιότητα ίδρυσης της Κιβωτού
διαπιστώνεται καθημερινά γύρω μας και σε κάθε βήμα μας. Απλούστατα, όλες οι
κακοδαιμονίες της Χώρας μας οφείλονται κατά βάθος στο τεράστιο έλλειμμα της
Ολιστικής Παιδείας. Από την παραβατικότητα, έως τη χυδαιότητα και τη
διχοστασία, τον λαϊκισμό και την εκτεταμένη διαφθορά.
Η
ΚΙΒΩΤΟΣ συγκροτείται σε Τομείς:
·
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ-ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ- ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ και ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
·
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ και ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ.
·
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και ΤΕΧΝΩΝ.
·
ΑΓΩΓΗΣ και ΗΘΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ.
·
ΚΑΤΑΠΙΣΤΕΥΜΑΤΟΣ (ανθρώπινου, ελληνικού,
θρησκευτικού).
·
ΕΡΕΥΝΑΣ και ΟΛΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ.
Στόχοι (επιγραμματικά):
·
Καταγραφή
και ανάδειξη του έργου και της εθνικής κληρονομιάς προσώπων και
Ιδρυμάτων με τη δημιουργία ξεχωριστών θυρίδων στον ιστότοπο της Κιβωτού.
·
Προσπάθεια στην προώθηση της έννοιας της
Ολιστικής Παιδείας, αρχής γενομένης από τα ΑΣΕΙ.
·
Λειτουργία
Χώρου συνθετικής Σκέψης Ομάδων
από Προσωπικότητες ποικίλων ειδικοτήτων
για τη μελέτη των τεράστιων σημερινών θεμάτων, τα οποία δεν μπορεί να
συλλάβει από όλες τις πλευρές ένας
μεμονωμένος ανθρώπινος νους και η έκδοση αποφάνσεων με αντικειμενικό κύρος.
·
Δημιουργία πνευματικού δεσμού μεταξύ των μελών
της Κιβωτού .
Βασικές Αρχές Λειτουργίας της Κιβωτού:
Απαρέγκλιτη τήρηση των Βασικών Αρχών της Κιβωτού ήτοι:
·
Κατάθεση όλων των απόψεων και προτάσεων, χωρίς προσπάθεια επιβολής τους.
·
Οι αποφάνσεις θα εξάγονται ύστερα από δημιουργικό διάλογο, σε κλίμα
αυθεντικότητας, κοσμιότητας , υπευθυνότητας και καλής πίστεως.
·
Πιστή τήρηση του χαρακτήρα της Κιβωτού, ως ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ,
ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΟΥΜΕΝΗΣ και ΑΥΤΟΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΗΣ
οντότητας .
·
Αποφυγή
κάθε κομματικής ανάμιξης και επιρροής. Φυσικά, εννοείται ότι τα μέλη της
έχουν τις προσωπικές πεποιθήσεις, που είναι απόλυτα σεβαστές. Θα είναι
επιθυμητό και απόλυτα απαραίτητο μέλη της Κιβωτού να μπορούν να μεταλαμπαδεύουν
τα παραγόμενα της Κιβωτού. Η Κιβωτός,
όμως, πρέπει να παραμείνει αυστηρά το λίκνο της Ολιστικής Παιδείας παρέχοντας βοήθεια στην ανάπτυξη του
ανθρώπου, ως προσώπου, κορυφαίου
όντος επί της Γης.
Επίλογος.
Απώτερο όραμα είναι να δημιουργηθούν οι
ικανές και αναγκαίες συνθήκες για την ανάδυση της ύπατης ανθρώπινης ποιότητας,
του ανθρώπινου πνεύματος και οι αποφάνσεις της Κιβωτού να τυγχάνουν ευρύτερης
αποδοχής λόγω αντικειμενικότητας, αυθεντικότητας και πειστικότητας με γνώμονα
το καλό της Πατρίδας μας. Κοντολογίς, η Κιβωτός Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων
θα αναδειχθεί μέσα από την ποιότητα του ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ.
Η Κιβωτός θα
μπορούσε να θεωρηθεί ως η Κιβωτός του μέτρου, της σύνθεσης του συνανήκειν και της ανθρώπινης
προσωπικότητας μέσα σε έναν κατακλυσμό της υπερβολής, της ατομοκρατίας, του άκρατου
καταναλωτισμού.
Το εγχείρημα συνιστά
πρόταγμα για το καλό της Πατρίδας μας και μπορεί να πετύχει, εάν η ποιότητα
συνδυαστεί με τον μεγάλο αριθμό όσων, ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΑΣ
πιστεύουν, ως αξία την εθελοντική συμμετοχικότητα.
Μάρτιος 2016
Πρόεδρος Κιβωτού Ολιστικής
Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων.
Δημήτριος Μπάκας
Αντιστράτηγος εα
Επίτιμος Διοικητής
ΣΔΑ και πρώην Διοικητής ΣΣΕ
Διπλωματούχος ΕΜΠ- Πτυχιούχος
Νομικής .
Μέλος ΕΕΤΕ και RCDS ΛΟΝΔΙΝΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου