Στα
πλαίσια της γενικότερης προσπάθειας της εκπαιδευτικής κοινότητας να ανανεώσει, να
εκσυγχρονίσει το περιεχόμενο των σχολικών γιορτών και να το ενσωματώσει
ουσιαστικά στη σχολική ζωή, ολοένα και
περισσότερα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιλέγουν να
μετατρέψουν την παραδοσιακή «Σχολική Γιορτή» του παρελθόντος σε ένα σύνθετο
Θέαμα Πολιτισμού, σε μια εκδήλωση καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας κατά
την οποία το Σχολείο όχι μόνο δημιουργεί
εξαιρετικές ευκαιρίες επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία και τους φορείς της,
αλλά προσφέρει και τη δυνατότητα μιας
διαφορετικής οπτικής της σύγχρονης
πραγματικότητας. Διότι ο εορτασμός μιας εθνικής επετείου δεν είναι απλά «μια
μέρα χωρίς μάθημα» ούτε ένα «διεκπεραιωτικό καθήκον» μαθητών και εκπαιδευτικών .
Δεν αντιστοιχεί απλά σε στόμφους και πανηγυρισμούς αλλά ούτε
εξαντλείται σε μια ημέρα μνήμης και περισυλλογής. Αποτελεί μια εξαιρετική
ευκαιρία να λειτουργήσουν τα σχολεία ως
αντηχεία των υπόγειων τριγμών του σύγχρονου κόσμου και να αντιδράσουν με ευαισθησία στις ανάγκες των καιρών. Μπορεί
να υποστηρίξει με τον καλύτερο
τρόπο τη δυνατότητα των
ίδιων των παιδιών να ερευνήσουν, να δημιουργήσουν, να εκφραστούν, να
επικοινωνήσουν και κυρίως να συνδέσουν το δικό τους «εδώ και τώρα» με το
περιεχόμενο και την ουσία του εορτασμού ∙ να αναδείξουν μέσα από τις ίδιες τις
δραστηριότητες τους, μηνύματα συλλογικότητας, συνεργασίας, ανθρωπιάς και
αλληλεγγύης. Τέτοιου είδους στοχεύσεις υπηρέτησε με τον καλύτερο τρόπο η
σύμπραξη δύο σχολείων : του
1ου Δημοτικού Σχολείου Ορχομενού και του Πολυδύναμου Νηπιαγωγείου Ορχομενού. Μαθητές και των δύο σχολείων παρουσίασαν στο
Πολιτιστικό Κέντρο Ορχομενού, ένα σύνθετο θέαμα που περιελάμβανε
μουσικοχορευτικά και θεατρικά δρώμενα, διακειμενικές συνθέσεις,
δραματοποιήσεις,
θεατρικό αναλόγιο, προβολή διαφανειών , ζωντανή μουσική και τραγούδι,
εικαστικές δημιουργίες κ.ά. Μαθητές που σε λίγο καιρό θα φύγουν
από το Δημοτικό Σχολείο και μαθητές που σε λίγο καιρό θα πάνε στο Δημοτικό
Σχολείο συνεργάστηκαν ενεργοποιώντας και καλλιεργώντας πλήθος δεξιοτήτων, ευαισθησιών
και ικανοτήτων με κοινό στόχο. Όλοι μαζί δημιούργησαν μια σύγχρονη σχολική
γιορτή αναπτύσσοντας ισόρροπα -οι μεγαλύτεροι- τον ιστορικό, πληροφοριακό και
ιδεολογικό άξονά της και -οι μικρότεροι- τον αισθητικό, καλλιτεχνικό άξονά της.
Κατάφεραν να προσφέρουν σε ένα μεικτό κοινό αισθητική απόλαυση και ψυχική
ευχαρίστηση, πνευματική διέγερση και
ηθική ανάταση, κοινωνικό προβληματισμό και ιδεολογική καθοδήγηση ενώ συγχρόνως έδωσαν
μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους ένα
ηχηρό μήνυμα αλληλεξάρτησης και
επικοινωνίας. Ένα μήνυμα ιδιαίτερα φορτισμένο
σε ένα κόσμο που χαρακτηρίζεται συχνά από τον άκρατο ατομικισμό, από τη βίαιη επιβολή της θέλησης
του ισχυρότερου. Σε μια σύγχρονη πραγματικότητα όπου το Σχολείο καλείται να
ανοίξει δρόμους και να εφεύρει τρόπους προώθησης και εμπέδωσης ενός πολιτισμού
του διαλόγου, στους αντίποδες ενός πολιτισμού της βίας, τα δύο σχολεία με
αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου επιβεβαίωσαν ότι μόνο μέσα από
τη συλλογική δράση και τη παρέμβαση
επιβιώνουν και ενισχύονται οι διαχρονικές αξίες. Μόνο μέσα από νέες προτάσεις
οι οποίες αφουγκράζονται τις αγωνίες και τα αδιέξοδα του «σήμερα» υπάρχει η
δυνατότητα της εύστοχης ανάγνωσης του «τότε». Όταν τα σχολεία στήνουν γέφυρες
πολιτισμού ενεργοποιώντας όλο το δυναμικό τους και καλλιεργώντας τη συλλογική
ευθύνη, τροφοδοτούν το όραμα μιας κοινωνίας με πολίτες του μέλλοντος που θα
μπορέσουν να πιστέψουν, να ονειρευτούν, να αλλάξουν…. και πάνω απ’ όλα να
συνεργαστούν αρμονικά και δίκαια.
Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Π.Ε.ΒΟΙΩΤΙΑΣ
ΑΛΕΞΙΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου