Συνέντευξη
στον Λάμπρο Ρόδη
Η «ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ» βρέθηκε στην
καρδιά της Ευρώπης στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στα τέλη του
Απριλίου, σε μια ακόμη αποστολή ως Περιφερειακή Εφημερίδα για τη Στερεά Ελλάδα.
Λίγες ώρες ύστερα από την κατάθεση της πρότασης της Κομισιόν για την οικονομική
κρίση στην Ελλάδα από τον κ. Μπαρόζο και τον θετικό αντίκτυπο που προκάλεσε,
συναντήσαμε στο bar
de
press
στον Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μέλος της Επιτροπής Αγροτικών
Υποθέσεων και Ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Γιώργο Παπαστάμκο, προκειμένου να του
θέσουμε μια σειρά από ερωτήματα που αφορούν τις μελλοντικές πρωτοβουλίες για
την ανάπτυξη και τον πρωτογενή τομέα στη χώρα μας.
Στην ολομέλεια του Απριλίου κ.
Παπαστάμκο είδαμε ότι η Ευρώπη ασχολήθηκε αρκετά με την κρίση χρέους στην
Ελλάδα. Προσωπικά είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνιακά
έχει ασχοληθεί το ΕΚ με το πρόβλημα της χώρας μας;
Υπάρχουν
και επικοινωνιακές φωνές, ακραίες θα έλεγα, φωνές μη ρεαλιστικές και μη
εφαρμόσιμες, αλλά στο σύνολό τους υπήρξαν μεγάλες και ουσιαστικές συζητήσεις
στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την κατάσταση στην Ελλάδα. Αυτό που έχει γίνει
πλέον συνείδηση είναι ότι χρειαζόμαστε μια αναπτυξιακή φυγή προς τα εμπρός.
Πλέον μ` άλλο τρόπο δεν γίνεται να βγούμε από την ύφεση. Το σκέλος της
δημοσιονομικής εξυγίανσης είναι κεντρικό όμως το πρόσφατο κείμενο που
παρουσίασε η Κομισιόν έχει να κάνει με αυτήν την δημιουργική φυγή προς τα
εμπρός.
Αρκεί αυτή η φυγή να μην
αργήσει τραγικά και μέχρι τότε φύγουν στο εξωτερικό όλες οι δημιουργικές
δυνάμεις της χώρας μας…
Αυτό
είναι ένας πολύ μεγάλος προβληματισμός… Η ανεργία στους νέους έχει αγγίξει
πλέον μπορεί και το 50% και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν
πλέον αδιάφορο. Η απασχόληση, όμως, μαζί με την οικονομική μεγέθυνση είναι
μέρος αυτού του προγράμματος της Κομισιόν για την Ελλάδα. Έχουμε καταθέσει μια
συγκεκριμένη πρόταση με τον συνάδελφο κ. Πουπάκη όπου ζητάμε συγκεκριμένα
μέτρα.
Όσον αφορά το πολιτικό κλίμα
στην Ελλάδα, ποιο είναι το σχόλιο σας. Πόσο επηρεάζει την Ευρώπη;
Οι
εκλογές στη Γαλλία, οι εκλογές στην Ελλάδα αναμφίβολαη εσωτερική πολιτική
μετεωρολογία αναμφίβολα παίζει το ρόλο της.
Μας απασχολεί θα έλεγα πολύ όχι μόνο το πολιτικό κλίμα στην Ελλάδα αλλά
οι εκλογές στη Γερμανία που θα γίνουν του χρόνου όσον αφορά τις πολυετής
δημοσιονομικές προοπτικές, δηλαδή το πακέτο 2013 – 2020, το οποίο μπορεί να
επηρεαστεί από αυτή την εκλογική μάχη. Όπως και η αναθεώρηση της Κοινής
Αγροτικής Πολιτικής θα επηρεαστεί από τις αλλαγές στις κυβερνήσεις της Ευρώπης.
Αυτό που «ζητάει» θα έλεγα η Ευρώπη είναι η πολιτική σταθερότητα. Οι ομάδες
επιθυμούν καλά ποσοστά για το κόμμα το οποίο υποστηρίζουν αλλά πρωτίστως
επιθυμούν μια σταθερή κυβέρνηση.
Την κυβέρνηση Παπαδήμου πως
την έχει κρίνει η Ευρώπη;
Υπήρξαν
και θετικές και αρνητικές εκτιμήσεις. Η προσωπική μου άποψη είναι πως θα
μπορούσαμε να τρέξουμε με μεγαλύτερη ταχύτητα, κάτι που ενδεχομένως έγινε
επειδή δεν υπήρχε η εντολή ή νομιμοποίηση ίσως για να γίνουν γρήγορα κινήσεις.
Εκτιμήθηκε πάντως ως μια σταθεροποιητική βάση με ορατό το θετικό πρόσημο.
Όσον αφορά τις κοινοτικές
χρηματοδοτήσεις και την αναδιάρθρωσή τους στις Περιφέρειες της Ελλάδας, ποιες
κινήσεις πρέπει άμεσα να γίνουν για να πετύχουμε στη Στερεά για παράδειγμα, να
βγούμε από το στόχο 1;
Ήδη
από το 2005 είχα θέσει αυτό το θέμα της αναδιάρθωσης των περιφερειών, όχι κατ`
ανάγκη με διοικητική μορφή των Περιφερειών αλλά με την προγραμματική για να
αλλάξουν τα nuts
2, όπως λέγονται στην τεχνική γλώσσα. Εάν το είχαμε κάνει εγκαίρως ούτε πριν
αλλά ούτε για την επόμενη περίοδο, για το 2013 – 2020 και αυτό είναι μια καθαρά
εσωτερική εθνική ολιγωρία…
Είναι όμως πολύ σημαντικό… και
το αφήνουμε έτσι ως χώρα;
Γνωρίζω
πολύ καλά το πρόβλημα της Στερεάς Ελλάδα και από πού προέρχεται! Η έξοδος από
το στόχο 1 δεν είναι κάτι που απασχολεί ασφαλώς μόνο τη Στερεά αλλά και Δυτική
Μακεδονία, για παράδειγμα, επειδή έχει τις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ και παρ` όλο
που το εισόδημα είναι πανελλαδικό, πιστώνεται στο Νομό με αποτέλεσμα η περιοχή
να είναι εκτός του στόχου 2. Εάν είχαν συνενωθεί – όχι για να κοροϊδέψουν –
αλλά για να προγραμματίσουν σωστά η Δυτική Μακεδονία με την Ήπειρο, με την
οποία πλέον συνδέονται με την Εγνατία, θα είχαμε άλλα αποτελέσματα. Δεν θέλαμε
να είμαστε με αυτόν τον τρόπο οι… πονηροί, αλλά μπορούσαμε να το είχα σχεδιάσει
διαφορετικά.
Χάσαμε οριστικά αυτή την
ευκαιρία;
Θέλα
να ξεκαθαρίσω πως έχει αρχίσει η συζήτηση, η διαπραγμάτευση. Δεν μπορώ να
προδικάσω την έκβαση. Προσωπικά είχα εκδηλώσει το πολιτικό μου ενδιαφέρον σε
πρώιμο στάδιο με κοινοβουλευτικό έλεγχο όπως σας είπα.
Θυμίζω
πως πρόσφατα υπέβαλε ερώτημα για την πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (COM(2011)0615), η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ
άλλων, γενικές διατάξεις σχετικά με την αποστολή και τους σκοπούς της πολιτικής
για τη συνοχή, κατατάσσει τις ευρωπαϊκές περιφέρειες σε τρεις κατηγορίες:
- «τις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες», των οποίων το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (εφεξής ως «ΑΕγχΠ») είναι κατώτερο από το 75 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ,
- «τις περιφέρειες μετάβασης», στις οποίες εντάσσονται όλες οι περιφέρειες με κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ από 75 % έως 90 % του μέσου όρου της ΕΕ-27,
- «τις περισσότερο αναπτυγμένες περιφέρειες», οι οποίες διαθέτουν κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ άνω του 90 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ-27.
Επ' αφορμή της ως άνω κατηγοριοποίησης απεύθυνα ερώτημα προς την Επιτροπή: Τεκμηριώνεται επιστημονικά η χρήση των προαναφερθέντων αριθμητικών ορίων του 75 % και 90 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ-27 ως κριτηρίου για την κατάταξη των περιφερειών στις ως άνω κατηγορίες; Θεωρείτε ότι είναι θεμιτή η μη περαιτέρω κατηγοριοποίηση των «περισσότερο αναπτυγμένων περιφερειών» ανάλογα με το βαθμό υπέρβασης του ορίου 90 % του μέσου όρου της ΕΕ-27; Στο πλαίσιο αυτό, θα εξέταζε την υιοθέτηση της προοδευτικής αύξησης των πόρων κατά κλίμακες στο εσωτερικό της κατηγορίας «περισσότερο αναπτυγμένες περιφέρειες» π.χ. 90-100 %, 100-125 %, 125-150 %, > 150 %; Ακόμη θεωρείτε ότι το ύψος του ΑΕγχΠ, το οποίο με βάση την παγιωθείσα πρακτική μετράται σε μέσο όρο τριετίας, αποτελεί αντιπροσωπευτικό κριτήριο για την εκτίμηση της οικονομικής κατάστασης των περιφερειών των κρατών μελών, δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνει την τελευταία διετία (περίοδος 2009-2011), κατά την οποία σημαντικό μέρος των περιφερειών, ιδίως του Ευρωπαϊκού Νότου, υφίσταται τις κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης; Συναφώς, θα εξέταζε τη χρήση επικαιροποιημένων (περίοδος 2009-2011) στατιστικών στοιχείων για τη μέτρηση του ΑΕγχΠ των περιφερειών των κρατών μελών;
- «τις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες», των οποίων το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (εφεξής ως «ΑΕγχΠ») είναι κατώτερο από το 75 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ,
- «τις περιφέρειες μετάβασης», στις οποίες εντάσσονται όλες οι περιφέρειες με κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ από 75 % έως 90 % του μέσου όρου της ΕΕ-27,
- «τις περισσότερο αναπτυγμένες περιφέρειες», οι οποίες διαθέτουν κατά κεφαλήν ΑΕγχΠ άνω του 90 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ-27.
Επ' αφορμή της ως άνω κατηγοριοποίησης απεύθυνα ερώτημα προς την Επιτροπή: Τεκμηριώνεται επιστημονικά η χρήση των προαναφερθέντων αριθμητικών ορίων του 75 % και 90 % του μέσου ΑΕγχΠ της ΕΕ-27 ως κριτηρίου για την κατάταξη των περιφερειών στις ως άνω κατηγορίες; Θεωρείτε ότι είναι θεμιτή η μη περαιτέρω κατηγοριοποίηση των «περισσότερο αναπτυγμένων περιφερειών» ανάλογα με το βαθμό υπέρβασης του ορίου 90 % του μέσου όρου της ΕΕ-27; Στο πλαίσιο αυτό, θα εξέταζε την υιοθέτηση της προοδευτικής αύξησης των πόρων κατά κλίμακες στο εσωτερικό της κατηγορίας «περισσότερο αναπτυγμένες περιφέρειες» π.χ. 90-100 %, 100-125 %, 125-150 %, > 150 %; Ακόμη θεωρείτε ότι το ύψος του ΑΕγχΠ, το οποίο με βάση την παγιωθείσα πρακτική μετράται σε μέσο όρο τριετίας, αποτελεί αντιπροσωπευτικό κριτήριο για την εκτίμηση της οικονομικής κατάστασης των περιφερειών των κρατών μελών, δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνει την τελευταία διετία (περίοδος 2009-2011), κατά την οποία σημαντικό μέρος των περιφερειών, ιδίως του Ευρωπαϊκού Νότου, υφίσταται τις κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης; Συναφώς, θα εξέταζε τη χρήση επικαιροποιημένων (περίοδος 2009-2011) στατιστικών στοιχείων για τη μέτρηση του ΑΕγχΠ των περιφερειών των κρατών μελών;
Ύστερα
από τα παραπάνω ερωτήματα, έλαβα την εξής απάντηση: Τα προβλεπόμενα κριτήρια για την ταξινόμηση
των περιφερειών έχουν σκοπό να εξασφαλίσουν τη συνέχεια στην εφαρμογή της
πολιτικής συνοχής, με την επικέντρωση των προσπαθειών για την ενίσχυση των
λιγότερο αναπτυγμένων περιφερειών. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι το όριο
του 90% για τις περιφέρειες σε μετάβαση καλύπτει τις περισσότερες από τις πρώην
περιφέρειες σύγκλισης. Συμπεριλαμβάνοντας τις περιφέρειες με παρόμοιο κατά
κεφαλή ΑΕγχΠ σε σύγκριση με τις περιφέρειες αυτές, η Επιτροπή προτείνει να
εξασφαλιστεί ίση μεταχείριση και για τις δύο σειρές περιφερειών. Στην κατηγορία των πιο ανεπτυγμένων
περιφερειών, η Επιτροπή προτείνει ο βαθμός της ενίσχυσης να προσαρμόζεται ανά
περιφέρεια βάσει ορισμένων αντικειμενικών περιφερειακών δεικτών. Μεταξύ αυτών
των δεικτών, η σχετική θέση της περιφέρειας σε σχέση με το κατά κεφαλή ΑΕγχΠ
λαμβάνεται επίσης υπόψη. Η Επιτροπή
προτείνει να ληφθεί υπόψη ο πιο πρόσφατος τριετής μέσος όρος του κατά κεφαλήν
ΑΕγχΠ ως βάση για τον καθορισμό της επιλεξιμότητας. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν
να ληφθούν υπόψη στοιχεία όσον αφορά το ΑΕγχΠ για τα έτη 2007, 2008 και 2009,
κάτι που θα αντικατοπτρίζει τις επιπτώσεις της κρίσης, στο μέτρο του δυνατού,
σύμφωνα με τα τρέχουσα στοιχεία που είναι διαθέσιμα.
Θέλω να κλείσω με την αναφορά
μου στις πρωτοβουλίες γύρω από την ενημέρωση στον πρωτογενή τομέα που έχουν
ληφθεί στη Στερεά. Στη Στερεά πότε θα μας επισκεφθείτε;
Προσωπικά
ως μέλη της Επιτροπής Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχω επισκεφθεί
πολλούς Νομούς στην Ελλάδα. Εκείνο που πάντοτε με χαροποιεί είναι ότι υπάρχει
μεγάλη παρουσία γεωργών σ` αυτές της συναντήσεις. Ο κόσμος όχι απλά θέλει να
ακούσει αλλά ρωτάει κι` όλας. Ο Ευρωβουλευτής να ξέρετε δεν έχει αξία μόνο το
μήνυμα που θα μεταφέρει αλλά και το μήνυμα που θα εισπράξει από την επαφή του
με τον κόσμο. Μακάρι να μπορούσαμε από την οργανωμένη αγροτική κοινωνία και μέσα
από τους φορείς τους να είχαμε ένα κωδικοποιημένο μήνυμα σε μια σειρά
ερωτημάτων που τα ξέρουμε, για να
αποτελέσουμε τον ιδανικό ιμάντα μεταφοράς του δικού τους μηνύματος – πολιτικής
πρότασης και να την ενθέσουμε στις δικές μας προτάσεις στην Ευρώπη. Δυστυχώς δεν υπάρχει τέτοια τροφοδότηση! Πάντως
στη Στερεά με μεγάλη χαρά θα ερχόμουν, αρκεί να προσκαλούμουν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου