Η είσοδος του παιδιού στο σχολείο
αποτελεί ένα σημαντικό σταθμό στη ζωή του. Σημαντικός είναι ο ρόλος του
δασκάλου, όταν δημιουργεί κλίμα χαράς και ασφάλειας. Από το σχολείο περνούν οι
τύχες και οι προοπτικές των παιδιών.
Ο χρόνος προσαρμογής στο σχολείο
ποικίλλει, ανάλογα με το χαρακτήρα και την ωριμότητα του παιδιού.
Τα περισσότερα παιδιά ανυπομονούν να
πάνε στο σχολείο. Μόλις πατήσουν το πόδι τους σ’ αυτό, αρχίζουν οι
προβληματισμοί, μια και εισέρχονται σ’ ένα άγνωστο περιβάλλον.
Ένα ποσοστό παιδιών δεν μπορεί να
διαχειριστεί ικανοποιητικά τις νέες προκλήσεις, με αποτέλεσμα να νιώθει άγχος.
Οι φόβοι και οι προβληματισμοί συνήθως εξαφανίζονται από τις πρώτες ημέρες
φοίτησης.
Πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά
τους οι γονείς;
Αρχικά πρέπει να προετοιμάζουν το
παιδί για την νέα του σχολική ζωή. Να το διαβεβαιώνουν ότι θα τα καταφέρει και
θα μάθει νέα πράγματα.
Η είσοδος του παιδιού στο σχολείο
αποτελεί ένα ορόσημο. Μέσα στην μικροκοινωνία του σχολείου θα κοινωνικοποιηθεί,
θα νιώσει ασφάλεια, θα μάθει να μοιράζεται πράγματα, να διεκδικεί, να
συνεργάζεται, να αισθάνεται, αλλά και να συναισθάνεται, να υπάρχει, αλλά και να
συνυπάρχει. Θα μάθει ακόμα να διαχειρίζεται συναισθήματα και καταστάσεις.
Η πρώτη μέρα δεν είναι δύσκολη μόνο
για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς, μια και κυριαρχεί το άγχος του
αποχωρισμού. Αν ο εκπαιδευτικός κατορθώσει να επιστρέψουν τα παιδιά στο σπίτι
τους χαρούμενα, θα έχει επιτύχει ένα σημαντικό βήμα για την ομαλή συνέχεια της
σχολικής ζωής.
Εισερχόμενο το παιδί στο Δημοτικό
Σχολείο αλλάζει περιβάλλον. Στο σπίτι ισχύει η αρχή της στοργής και της αγάπης.
Στο σχολείο ισχύει η αρχή της επίδοσης. Οι κανόνες και οι συνήθειες του
παιδιού, αντικαθίσταται με τους κανόνες και τις συνήθειες του σχολείου.
Εισερχόμενο το παιδί στο σχολείο εισέρχεται σ’ ένα καινούριο άγνωστο κόσμο. Η
μάθηση είναι συνυφασμένη με το σχολείο.
Οι γονείς ανησυχούν για την ένταξη
του παιδιού στη σχολική ζωή. Αλλά ανησυχίες έχουν και οι μικροί μαθητές που
αλλάζουν περιβάλλον, φυσικό και κοινωνικό.
Στο σχολείο το παιδί απελευθερώνει
και αξιοποιεί δυνάμεις που υπάρχουν μέσα του. Διαμορφώνει το νου και την καρδιά
του, την προσωπικότητα και το χαρακτήρα του.
Η περίοδος αυτή σχετίζεται με την
ανησυχία των γονέων για ενδεχόμενη άρνηση του παιδιού τους να φοιτήσει στο
Δημοτικό. Η συνεργασία σχολείου – οικογένειας είναι επιβεβλημένη και χρειάζεται
να είναι συχνή, ιδιαίτερα τις πρώτες ημέρες της σχολικής ζωής.
Εκείνο που χρειάζεται το παιδί, πέρα
από την ικανοποίηση των βιολογικών του αναγκών, είναι η συναισθηματική στήριξη
και η αίσθηση ότι το αγαπούν, το φροντίζουν και το αποδέχονται. Ιδιαίτερη
προσοχή χρειάζονται τα ευαίσθητα παιδιά.
Κάποια παιδιά αντιδρούν αρνητικά
στην πρώτη τάξη, μια και μένουν πολλές
ώρες στο σχολείο και απομακρύνονται από τα προσφιλή τους πρόσωπα.
Τα παιδιά, ανάλογα με τις
πληροφορίες που έχουν από τους γονείς τους ή τα αδέρφια τους σχηματίζουν μια
στάση για το σχολείο.
Οι γονείς, όταν προσέρχονται στο
σχολείο, πρέπει να είναι ήρεμοι, απαλλαγμένοι από φόβους και ενδοιασμούς μια
και η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών προσαρμόζονται ομαλά και πολύ σύντομα
στη σχολική ζωή.
*Ο Γιάννης Θειακούλης
είναι Επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος Α/θμιας Εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου