Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

«Η εικόνα στην ποίηση του Καβάφη»: Συζήτηση Στρογγυλής Τράπεζας στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Δελτίο Τύπου


Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013, ώρα 18.30
                  Είσοδος ελεύθερη


Μία ιδιαίτερη προσέγγιση στο έργο του Κ.Π. Καβάφη επιχειρούν οι διακεκριμένοι ομιλήτες που συμμετέχουν στην συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τίτλο «Η εικόνα στην ποίηση του Καβάφη»,  που θα πραγματοποιηθεί στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, ώρα 18.30.
Την εκδήλωση οργανώνει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών-ΕΙΕ στο πλαίσιο της πράξης ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΞΑΙΣΙΕΣ ΜΕ ΦΩΝΕΣ-150 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ - Π.Ε.Π. ΑΤΤΙΚΗ-ΕΣΠΑ 2007-2013.
Θα προηγηθεί, στις 17.30, η προβολή της νέας ταινίας Ο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ (Ιούλιος 2013), παραγωγή του Κέντρου Δελφών σε επιστημονική επιμέλεια και εποπτεία της Πρυτάνεως Ελένης Αρβελέρ  και σκηνοθεσία των Πάνου Κυπαρίσση  & Φάνη Δούσκου.
Η  Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών,  Πρύτανης Ελένη Αρβελέρ αναφέρει χαρακτηριστικά: "Το στήσιμο ενός Καβαφικού ποιήματος ακολουθεί τους κανόνες ενός θεατρικού σκηνικού [...] Εικόνα και σκηνικό ( σύνταγμα δηλαδή εικόνων)  θα μπορούσαν  να θεωρηθούν ως τα ποιητικά εργαλεία του Καβάφη [...]  Ο ίδιος άλλωστε θα γράψει στο ποίημα με τον συμβολικό τίτλο "Ζωγραφισμένα"  Πιότερο επιθυμώ να δω παρά να πω,  πράγμα που μπορεί να ειπωθεί και αλλιώς,  δηλαδή Πριν πω θα δω".
 Ο  ποιητής και βιβλιογράφος Δημήτρης Δασκαλόπουλος θα αναφερθεί στα στοιχεία που συνθέτουν την  καβαφική εικονοποιία δηλαδή  τις λέξεις που χρησιμοποιεί ο ποιητής για να αποδώσει την έννοια της εικόνας και πώς κατορθώνει να μεταδώσει, με τα εντελώς προσωπικά του μέσα, αυτές τις εικόνες στον αναγνώστη του.  
Η  κριτικός τέχνης Έφη Ανδρεάδη θα ανιχνεύσει εικόνες και εικαστικά ρεύματα στο έργο του Καβάφη: «Στο σύνολο του ποιητικού του έργου, η ευκρινέστερη εικόνα που αναδύεται είναι του ίδιου του ποιητή. Προχωρώντας πάνω στα δικά του βήματα, επισημαίνομε την απομόνωσή του από το θέαμα της γύρω φύσης σαν έμπνευση, την σχέση του αντίθετα με την πόλη, τα δεσμά του με τις προσωπικές του φαντασιώσεις και την σύνδεσή του με τις εικόνες των οριενταλιστών»
Ο  Μανώλης Χάρος στην ομιλία του «Λαμπρά μαβιά....Α ναι μαβιά, ένα σαπφείρινο μαβί. Πώς να το ζωγραφίσω αυτό;» θα αναφερθεί στις εικόνες που (ίσως) έβλεπε ο Καβάφης και  που λειτούργησαν ως αφετηρία στη σύνθεση ενός ποιήματος και την  αντίστοιχη (και αντίστροφη)  διαδρομή του εικαστικού καλλιτέχνη όπου το ποίημα  είναι η αφετηρία για την δημιουργία της εικόνας.  

Τέλος, η φιλόλογος και ερευνήτρια ΕΙΕ  Ουρανία Πολυκανδριώτη, στην ομιλία της με τίτλο «Χάσαμεν όμως το πιο τίμιο – την μορφή του»  … «που ήτανε μια απολλώνεια οπτασία», θα προσπαθήσει να δείξει κάποιους από τους ιδιότυπους τρόπους λειτουργίας της εικόνας στην ποίηση του Καβάφη σε συνάρτηση με τη λειτουργία της μνήμης και του χρόνου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: