Στις συνθήκες που επικρατούν σήμερα, με φαινόμενα
εκτεταμένης φτωχοποίησης του πληθυσμού, άρση εργασιακών και κοινωνικών
δικαιωμάτων, συρρίκνωση των μηχανισμών κοινωνικής πρόνοιας, εκποίηση της
δημόσιας περιουσίας, κρίση των μεταναστευτικών ροών, η κοινωνική
αντίσταση, η αυτο-οργάνωση των ανθρώπων, η κοινωνική αλληλεγγύη φαντάζουν
ως οι μοναδικοί ασφαλείς δρόμοι ανάταξης της χειμαζόμενης κοινωνίας. Η
διημερίδα που διοργανώνει, στις 19-20 Μαρτίου 2016 στη Λιβαδειά, η Ομάδα
Μελέτης Ιστορίας Ν. Βοιωτίας, με θέμα: «Λαϊκές Εξουσίες και Δομές
Αυτο-οργάνωσης, Τα Ιστορικά Παραδείγματα» με αυτή τη συλλογική ανάγκη
συνδέεται: να διερευνηθούν, σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο, οι τρόποι με τους
οποίους οι κοινωνίες προστάτεψαν τους εαυτούς τους υπό καθεστώς εκτεταμένης
κοινωνικής κρίσης. Γιατί αποδείχθηκε ιστορικά ότι η διαφύλαξη της κοινωνικής
συνοχής σε οριακές συνθήκες ήταν έργο αποκλειστικά της ίδιας της
κοινωνικής και πολιτικής χειραφέτησης των ανθρώπων, πράγμα που αποτελεί
πρόδηλη, επιτακτική, σημερινή απαίτηση. Πέραν αυτού, η διημερίδα φιλοδοξεί να
πληροφορήσει και να φέρει σε επαφή τους πολίτες με τα χαρακτηριστικά του
πλαισίου σχέσεων που συγκροτούν τον διεθνή κοινωνικό μας περίγυρο.
Η Ομάδα Μελέτης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 18/3/2016
Προβολή ταινίας
: «Και οι δήμιοι πεθαίνουν»: Φριτζ Λανγκ- Μπέρτολτ Μπρέχτ
7.30 μμ
Πρόκειται για μια
ταινία έμπρακτης κοινωνικής αλληλεγγύης, αυτο-οργάνωσης και συλλογικού
αλτρουισμού, αλλά και ύμνος στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, που διαπραγματεύεται το
πρόβλημα με τα αντίποινα των κατακτητών στην Κατοχή και τη στάση μιας κοινωνίας
που νικά και τις πιο ειδεχθείς μορφές των πρακτικών του φασισμού γιατί δεν
υποκύπτει σε αυτές.
συζήτηση
Σάββατο 19/3/2016
Προεδρείο: Ντίνα
Πολυτάρχου (μέλος Ομάδας Μελέτης-μηχανικός)
Βασίλης Καρναβάς (εκπαιδευτικός-ερευνητής, Σύμβουλος ΙΕΠ) : «Οι
κανονισμοί αυτοδιοίκησης των ελληνικών κοινοτήτων στο πλαίσιο της οθωμανικής
κατοχής: Το παράδειγμα της Ικαρίας»
6.30-7.00 μμ
Προκόπης
Παπαστράτης (ομότιμος καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου): «Οι
θεσμοί της λαϊκής αυτοδιοίκησης στην Ελεύθερη Ελλάδα
1941-1944»
7.00-7.30
μμ
Μιχάλης Λυμπεράτος (διδάσκων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο): «Παιδεία
και δομές Αυτο-οργάνωσης της Εθνικής Αντίστασης στην Ελεύθερη Ελλάδα και την
Βοιωτία 1941-1944»
7.30-8.00 μμ
Χρυσαφούλα Πατρόκλου (μέλος Ομάδας Μελέτης, ερευνήτρια): «Η
λαϊκή Αυτοδιοίκηση στη Βοιωτία 1943-1945»
8.00-8.30
μμ
Ελένη Πούλου (μέλος Ομάδας Μελέτης, υποψήφια διδάκτορας
Κοινωνικής Πολιτικής): «Μορφές Απόδοσης Λαϊκής Δικαιοσύνης στην
Βοιωτία 1943-1945» .
8.30-9.00
μμ
συζήτηση
Κυριακή
20/3/2016 (πρωί)
Προεδρείο: Μαρία
Πιερρομπόνη (μέλος Ομάδας Μελέτης-εκπαιδευτικός)
Λη Σαράφη (διδάκτορας Ιστορίας του Πανεπιστημίου του
Sussex, Λονδίνο) : «65 μέρες επαναστατικής αυτοδιαχείρισης: η
Κομμούνα του Παρισιού»
10.30-11.00 πμ
Λίνα Παναγιώτου, (μέλος της Ελευθεριακής Συνδικαλιστικής Ένωσης) :
«Εργατική και Αγροτική Αυτό-διεύθυνση στην Ισπανική
Επανάσταση: Ο αντιεξουσιαστικος κολλεκτιβισμός».
11.00-11.30 πμ
Γιώργος Αγραφιώτης (υδραυλικός, Μέλος της Ελληνικής Αποστολής στη
Νικαράγουα): «Η Συγκομιδή καφέ στην Νικαράγουα την δεκαετία του
70, έναπαράδειγμα διεθνούς αλληλεγγύης»
11.30-12.00 μμ
Νίκος Κοκκάλας (μεταφραστής): «Μια ματιά στις
κοινότητες των ιθαγενών στο Τσιάπας του Μεξικού».
12.00-12.30 μμ
Παύλος Αντωνόπουλος (εκπαιδευτικός, μέλος της Αποστολής για το
Κομπάνι) :«Αυτοδιαχείριση στην ευρύτερη περιοχή της Ροζάβα από
το 2012-Λαϊκές Δημοκρατίες στο Ντομάσκ»
12.30-1.00 μμ
Θανάσης Κούρτης: (Μέλος Παρατηρητηρίου Διεθνών Οργανισμών και
παγκοσμιοποίησης, κουρδικής καταγωγής από το Αφρίν, κοντά στο Κομπάνι): «Το
Κομπάνι και η ανάδειξη του κουρδικού ζητήματος
1.00-1.30 μμ
συζήτηση
Κυριακή 20/3/2016 (απόγευμα)
«Τσιριάδα: Έπος
Γελοίον» Θεατρικό της ομάδας «Τσιριτσάντσουλες»
(Π. Παντελόγλου, Ντ. Μαυρίδου, Κ. Σκύλος, Μαρ. Μουζάκης, Ελ.
Βλάχος)
Ο
ρόλος του λαϊκού θεάτρου στις δομές αυτο-οργάνωσης της Εθνικής Αντίστασης ήταν
καθοριστικός. Πέρα από τις οργανωμένες παραστάσεις των Β. Ρώτα και Γ.
Κοτζιούλα, ιδιαίτερη απήχηση είχαν και οι αυτοσχέδιες παραστάσεις με έμφαση στο
κωμικό στοιχείο, που διακωμωδούσαν τους κατακτητές, τους δοσίλογους, τους
μαυραγορίτες. Μια τέτοιας δομής παράσταση είναι και η «Τσιριάδα» που
γεννήθηκε και συνδέθηκε με τους κοινωνικούς αγώνες της τελευταίας δεκαετίας.
Όπως
γράφει στο σημείωμα του ο σκηνοθέτης της Ομάδας Ελισσαίος Βλάχος:
«Στην Τσιριάδα, εμπνευσμένοι από
τη δουλειά των τροβαδούρων, μέσα από τραγούδια και ιστορίες, θελήσαμε να
προσδιορίσουμε τη θέση μας μέσα στη λαϊκή παράδοση και να επιβεβαιώσουμε το
ρόλο μας ως ατάκτως στρατευμένων καλλιτεχνών του λαϊκού θεάτρου….. Κλείνοντας 15
χρόνια τριγυρνώντας σε δρόμους και πλατείες, θεωρούμε αυτούς τους χώρους ως
τους πιο ουσιαστικούς και προνομιακούς χώρους κοινωνικών και κατ΄ επέκταση
καλλιτεχνικών ζυμώσεων»..
7.00 μμ
Λήξη
της Διημερίδας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου