Αυτό που σχεδίασαν οι τεχνοκράτες της Αυτοδιοίκησης
με το Σχέδιο Καλλικράτης για να εφαρμοστή στην πράξη μόλις πριν από 3 χρόνια με
την ένωση του Δήμου Ακραιφνίας με το Δήμο Ορχομενού, το έκαναν οι πρόγονοί μας χιλιάδες
χρόνια πριν και κυρίαρχα οι Μινύες με επίκεντρο την λίμνη Κωπαϊδα και τους πολιτισμούς
που αναπτύχθηκαν γύρω από αυτή. Γι` αυτό
και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Ορχομενού με
την συνεργασία του Μορφωτικού Περιβαλλοντικού Συλλόγου «Οι Ακραιφνείς» και την
Θ` ΕΠΚΑ οργάνωσαν ένα ανοιξιάτικο ταξίδι στην άγνωστη Βοιωτία και την ξενάγηση
μικρών και μεγάλων στον Αρχαιολογικό χώρο του Πτώον! Το ORCHOMENOS PRESS ήταν και εκεί!
Την άγνωστη αυτή πλευρά της τοπικής μας ιστορίας,
θέλησε με μια ακόμη επιτυχημένη της δράση, να αναδείξει η Δημοτική Βιβλιοθήκη
Ορχομενού και ο Μορφωτικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος «Οι Ακραιφνείς»¨, που σε
συνεργασία με την Θ` ΕΠΚΑ και την αρχαιολόγο κα Πηνελόπη Κουρτούτη, η οποία είχε την καλοσύνη να συμμετάσχει εθελοντικά
στο κάλεσμά τους, οργάνωσαν χθες το πρωί μια … ανάβαση κυριολεκτικά στο Πτώον
και την ξενάγηση στα τρία επίπεδα του Αρχαιολογικού χώρου του Ακραιφνίου.
Η ημέρα ήταν ιδανική για αυτή την εξόρμηση
στην οποία συνέβαλε αποφασιστικά και ο Δήμος Ορχομενού με την παραχώρηση του
Δημοτικού λεωφορείο (το οποίο οδηγούσε ο ένας και μοναδικός κ. Λάζος Καλαντζής)
υπό την επίβλεψη του Προέδρου του ΔΣ κ. Γιώργου Ζυγούρη και της Προέδρου της Δημοτικής
Βιβλιοθήκης. Ξεκινώντας από το κέντρο του Ορχομενού, έκαναν μια σύντομη στάση στη Δ.Δ. Ακραιφνίου, για να επιβιβαστούν
και τα μέλη του Μορφωτικού Περιβαλλοντικού Συλλόγου. Παρούσες σύσσωμες και τα
μέλη του ΔΣ με πρώτη απ` όλους την κα Έλενα Γεωργίου, η οποία είχε αναλάβει και
τον συντονισμό της επίσκεψης στο χώρο με την συνδρομή και του φύλακα κ.
Γεωργίου.
Την πρόσκλησή τους αποδέχθηκαν ακόμη ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γιώργος Βόμπρας, η τοπική Σύμβουλος κα Φανή Θεοδώρου, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ κ. Λάμπρος Ρόδης αλλά και η
Λίγο μετά τις 9.30 όλοι ήταν συγκεντρωμένοι
στο χώρο, 3 χιλιόμετρα ψηλά από το Ακραίφνιο, στο δρόμο προς το Μοναστήρι της Πελασγίας,
όπου η κα Πηνελόπη Κουρκούρη ξεκίνησε να
ξετυλίγει το κουβάρι της ιστορίας του χώρου.
Για
την ονομασία του υπάρχουν τρεις εκδοχές, σύμφωνα με το http://www.hellinon.net :
Η
πρώτη εκδοχή βασίζεται σε ένα μύθο ο οποίος αναφέρει ότι ο Απόλλωνας απέκτησε
από τη Ζευξίππη δύο γιους, τον Πτώο και τον Ακραιφέα. Ο πρώτος έδωσε το όνομά
του στο όρος και ο δεύτερος στην πόλη.
Η
δεύτερη εκδοχή βασίζεται στον Παυσανία ο οποίος γράφει ότι ο Πτώος ήταν γιος
του Αθάμαντα και της Θεμιστούς. Ο Πτώος ήταν τοπικός ήρωας και θεός,
παραμερίστηκε από τον Απόλλωνα. Επειδή όμως οι κάτοικοι της περιοχής δεν
λησμόνησαν τον ήρωά τους απεκάλεσαν το θεό "Απόλλωνα Πτώο".
Και
μια τρίτη εκδοχή αναφέρει ότι όταν η Λητώ κατέφυγε στο όρος για να γεννήσει τα
παιδιά που είχε με το Δία, τρόμαξε από κάποιο αγριογούρουνο που παρουσιάστηκε
ξαφνικά μπροστά της, δηλαδή "επτοήθη" και έτσι το όρος πήρε το όνομα
"Πτώον".
Σύμφωνα
πάντα με το http://www.hellinon.net το
κτιριακό συγκρότημα του ναού περιελάμβανε: Το ναό του Απόλλωνα, το μαντικό
σπήλαιο, το ναό της Προναίας Αθηνάς, ένα θέατρο, μια μεγάλη δεξαμενή
αποθήκευσης νερού, λουτρά, οικοδομήματα για τους ιερείς, δημοσίους λειτουργούς
και επισκέπτες και ένα θόλο αγνώστου αποστολής, που ήταν στο χαμηλότερο μέρος
των κτιριακών εγκαταστάσεων. Από το επιγραφικό υλικό, που προέκυψε από τις
ανασκαφές, πληροφορούμαστε ότι το μαντείο του Απόλλωνα αποτελούσε πνευματικό
κέντρο προστατευόμενο από την ομοσπονδία των Βοιωτικών Πόλεων «Το κοινό των
Βοιωτών». Κατά τα τέλη του 4ου π.χ αιώνα την ομοσπονδία αυτή την συγκροτούσαν
οι πόλεις: Ακραιφία, Ανθηδόνα, Χαλκίδα, Κορώνεια, Αλίαρτος, Λιβαδειά,
Ορχομενός, Ωρωπός, Πλαταιές, Τανάγρα, Θήβα, Θεσπιές και Θίσβη. Αργότερα
προστέθηκαν οι πόλεις Ύηττος, Χαιρώνεια, και Κώπες. Το Βοιωτικό Κοινό το
διοικούσε ένα συλλογικό όργανο που συγκροτούσαν οι αντιπρόσωποι των Βοιωτικών
πόλεων, οι οποίοι ονομάζονταν Βοιωτάρχαι ή Αφεδριατεύοντες. Το συλλογικό αυτό
όργανο λεγόταν συνέδριο και ήταν σώμα βουλευόμενο («έδοξε τοις άρχουσι και τοις
συνέδροις») και εκτελεστικό («οι άρχοντες και οι σύνεδροι είπαν»), είχε δε
επικεφαλής τον επώνυμο άρχοντα και βοηθό του τον γραμματέα.Κάθε μια δε από τις
Βοιωτικές πόλεις είχε επίσης τον δικό της επώνυμο άρχοντα, το συνέδριο και τον
γραμματέα του. Για συλλογική αρχή είχε το συνέδριο, θα λέγαμε το δημοτικό ή κοινοτικό
συμβούλιο, ευρύτερα βουλευομένη και αποφασίζουσα εξουσία το δήμο και το λαό .
Τα
Πτώϊα ήταν αγωνίσματα πνευματικού ενδιαφέροντος, που τελούνταν κάθε πέντε
χρόνια. Από μια επιγραφή πληροφορούμαστε ότι κατά τον 1ο αιώνα π.χ τελούνταν τα
αθλήματα του Σαλπιστή, Κήρυκος, Ραψωδού, Ποιητή Επών, Αθλητή, και Κιθαρωδού. Τα
αγωνίσματα διεξάγονταν στο θέατρο που ήταν κοντά στο ναό, ίσως στην Βόρεια
πλευρά του και σε μια κυκλική ορχήστρα, τη θυμέλη, που περιβαλλόταν από ξύλινα
καθίσματα για τους θεατές. Το μαντείο λειτουργούσε από τα πανάρχαια χρόνια,
μπορεί να πει κανείς, από τα χρόνια της εγκατάστασης της Απολλωνίου λατρείας
στους Δελφούς και την Βοιωτία. Εθεωρείτο «Αψευδές» δηλαδή αλάθητο και
«Πολύφωνος» επειδή έδινε χρησμό σε ξένη γλώσσα (άλλη απ’αυτή που ομιλούνταν
στην Βοιωτία). Μια διακοπή της λειτουργίας του μαντείου έγινε για διάστημα
εικοσιπέντε χρόνων, συγκεκριμένα, από την καταστροφή των Θηβών από τον Μέγα
Αλέξανδρο (335 π.χ) έως την ανοικοδόμησή του από τον Κάσσανδρο (310 π.χ). Η
πόλη Ακραιφία, με το Μαντείο και τα Πτώϊα, ήταν έκτοτε σημαντική και μάλιστα
στους χρόνους τους περί το 196 π.χ όταν αρχίζει να σημειώνεται η προοδευτική
υποδούλωση της Ελλάδας στους Ρωμαίους. Το 171 π.χ η Ακραιφία ήταν ανεξάρτητη
πολιτεία. Όταν ολοκληρώθηκε η κατάληψη της Ελλάδας από τους Ρωμαίους (146π.χ)
αρχίζει να σημειώνει κάμψη και η δραστηριότητα των μαντείων. Μόνο τον ρωμαίο
στρατηγό Σύλλα βλέπουμε μαντευόμενο στο Τροφώνιο. Ο Στράβων (67π.χ –
1μ.χ) σημειώνει το τέλος των μαντείων με τούτα τα λόγια: «εκλελοιπε και το
μαντείο το εν Δωδώνη καθάπερ και τα άλλα». «Μαντικός αυχός (ξηρασία) κατέλαβε
τας μαντικάς χώρας» λέει ο Πλούταρχος με μόνη εξαίρεση τη Λιβαδειά, όπου το
Τροφώνιον: «Των δ’ άλλων τα μεν σιγή, τα δε παντελή ερημία κατέσχε ». Το 177
μ.χ έσβησαν όλες οι μαντικές φωνές και ο μέγας Παν των αρχαίων ειδώλων της
προχριστιανικής λατρείας και των μαντικών ενδείξεων «τέθνηκε». Τότε, έκανε την
εμφάνισή του μια νέα δυναμική θρησκεία, ο χριστιανισμός, δίνοντας άλλες αρχές
ζωής στα ανθρώπινα. Μαζί με την σιγή του μαντείου το 177 μ.χ διακόπηκαν και οι
αγώνες «Πτώϊα».
Η κα Πηνελόπη Κουρκούτη με την άδεια της Θ` ΕΠΚΑ είχε την καλοσύνη μας εξηγήσει τι περιλαμβάνει ο αρχαιολογικός χώρος του Ακραιφνίου στο Πτώον |
Μη μας φάτε και τη δουλειά!!! |
Θανάσης, Παναγιώτης και Γιώργος κάνουν απλά... lounge break! |
Οι κκ. Μαίρη Καρακοβούνη, η Φανή Θεοδώρου και Έλενα Γεωργίου. |
Κορίτσια εν δράσει... Γεωργίου, Κουρκούτη, Ρόδη και Καράλη κατάφεραν να οργανώσουν μια μοναδική κυριακάτικη απόδραση στην άγνωστη Βοιωτία! |
Το ταξίδι αυτό στην άγνωστη Βοιωτία ολοκληρώθηκε με αναμνηστικές φωτογραφίες στο χώρο και με την ευχή ο χώρος αυτός, που χαρακτηρίζεται και ως «οι μικροί Δελφοί», να αναδειχθεί και να αποκτήσει μια πιο οργανωμένη επισκεψιμότητα, ως ένα ακόμη στολίδι του απέραντου πολιτισμού στο Δήμο Ορχομενού. Χίλια μπράβο σας!!!
Ο Πρόεδρος του ΔΣ κ. Γιώργου Ζυγούρη με την οικοδέσποινα του Ακραιφνίου κα Έλενα Γεωργίου. |
Η κα Κουρκούτη ήταν απλά... άψογη! |
Η μικρή Αναστασία με τους γονείς της Έλενα και Γιώργο πλαισιώνουν την κα Μάρω Ρόδη, τον κ. Γιώργο Βόμπρα και την κα Βούλα Καράλη |
Μαζί μας και ο εθελοντής κ. Κώστας Δόσκορης... |
Ο Προέδρος του ΔΣ κ. Γιώργος Ζυγούρης πλαισιωμένος από τις δυναμικές γυναίκες του Δήμου μας που οργάνωσαν αυτή την υπέροχη ανοιξιάτικη εξόρμηση! |
Η εξόρμηση έγινε υπό την επίβλεψη του Προέδρου του ΔΣ κ. Γιώργου Ζυγούρη. |
Ο ένας και μοναδικός κ. Λάζος Καλαντζής... |
Αναμνηστικό στιγμιότυπο με φόντο τον Αρχαιολογικού χώρο στο όρος Πτώον |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου