Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025

Ημερίδα της ΚΕΔΕ για την εφαρμογή του Eurovelo στην Ελλάδα και την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού

 


Ανακοινώσεις από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Β. Οικονόμου και τον γγ ΥΠΕΝ Ευ. Μπακογιάννη

Ημερίδα με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και υλοποίηση των ελληνικών διαδρομών EV8, EV11, EV13, οι οποίες θα ενταχθούν στο καταγεγραμμένο και ενιαίο ευρωπαϊκό δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών, Eurovelo, πραγματοποιήθηκε σήμερα με πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ, παρουσία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Βασίλειου Οικονόμου και του γενικού γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμιου Μπακογιάννη.

Στόχος της ημερίδας η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σχετικά με την υλοποίηση και αξιοποίηση των ελληνικών διαδρομών του Eurovelo και την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού, ιδιαίτερα στους δήμους που διέρχονται οι τρεις διαδρομές.

Η ημερίδα έγινε στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε πρόσφατα μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του υπουργείου Τουρισμού, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της ΜΚΟ «Πόλεις για Ποδήλατο».


Ο γενικός γραμματέας της ΚΕΔΕ Δημήτρης Καφαντάρης ανοίγοντας τις εργασίες της ημερίδας τόνισε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει μια τεράστια πρόκληση, η οποία έχει να κάνει με το νέο τοπίο που διαμορφώνεται και στη χώρα μας με το νέο τουριστικό προϊόν, τον ποδηλατικό τουρισμό, που έρχεται με  τις τρεις νέες ποδηλατικές διαδρομές. Πρόκειται για μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από το 2011, η οποία συνεχίζεται με τη μελέτη που εκπόνησε το ΥΠΕΝ και τον συντονισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικά του αρμόδιου υφυπουργού Β. Οικονόμου, έτσι ώστε και η χώρα μας να ενταχθεί στο διεθνές ποδηλατικό σύστημα και ο κάθε ποδηλάτης να γνωρίζει που υπάρχουν ακριβώς αυτές οι διαδρομές».

Ο κ. Καφαντάρης σημείωσε επίσης ότι «η πρόκληση αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική για την Αυτοδιοίκηση για δύο βασικούς λόγους. Πρώτον γιατί η Αυτοδιοίκηση μπορεί και κινητοποιεί και ευαισθητοποιεί την κοινωνία με την ενημέρωση και τη διαβούλευση με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο και μιλάμε για 50 δήμους που διέρχονται αυτές οι τρεις διαδρομές. Το δεύτερο είναι ότι η Αυτοδιοίκηση συμβάλει στην τοπική ανάπτυξη μέσα από δράσεις και έργα, άρα συμβάλει και στη δημιουργία τουριστικού προϊόντος. Για αυτό η ΚΕΔΕ συμμετέχει ως εταίρος στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Eurovelo. Για αυτό διοργάνωσε τη σημερινή ημερίδα, προκειμένου να ενημερωθούν οι δήμοι που οδεύει όλη αυτή η προσπάθεια και ποιοι είναι οι στόχοι και ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης».

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου στην τοποθέτησή του υπογράμμισε ότι «με την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας επιδιώκεται η προβολή, η προώθηση και η ανάπτυξη τόσο του ποδηλατικού τουρισμού, όσο και του ποδηλάτου ως μέσου ήπιας μετακίνησης, σε μια εποχή που ο υγιής τρόπος ζωής και το αποτύπωμα άνθρακα των μετακινήσεων στο περιβάλλον αποτελούν βασικές ανησυχίες, ενώ η ανάγκη για βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις αλλά και η ενίσχυση της ποιότητας ζωής των πολιτών γίνονται πιο επιτακτικές από ποτέ. Εισάγοντας το ποδήλατο ως βασικό μέσο μετακίνησης, συμβάλλουμε στη δημιουργία πράσινων, πιο υγιών και πιο φιλικών στον πολίτη πόλεων. Τα οφέλη του ποδηλατικού τουρισμού όμως δεν περιορίζονται μόνο στα παραπάνω αλλά επεκτείνονται και στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, που αποτελεί βασικό στόχο και κύριο μέλημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου μετά το πέρας της εκδήλωσης δήλωσε: «Ο ποδηλατικός τουρισμός αποτελεί έναν σύγχρονο και απολύτως βιώσιμο τρόπο για να αναδείξουμε τα πολιτιστικά και φυσικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Σε αυτό το πλαίσιο, το EuroVelo λειτουργεί ως ένα ισχυρό εργαλείο που συνδυάζει τη βιώσιμη κινητικότητα με την ανάδειξη του εθνικού μας πλούτου.

Το 2021 θέσαμε τα θεμέλια, υπογράφοντας το Μνημόνιο Συνεργασίας, ενώ από τότε έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά βήματα. Δημιουργήσαμε το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο (ΕΣΚΕ) και συνεργαστήκαμε στενά με Υπουργεία, την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), και οργανισμούς όπως οι «Πόλεις για το Ποδήλατο». Παράλληλα, προχωρήσαμε στη μελέτη διαδρομών όπως οι EV8, EV11 και τμήμα της EV13, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και τεχνική υποστήριξη, ενώ δημιουργήσαμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα eurovelo.gr για την καλύτερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων.

Προχωράμε άμεσα στην παρουσίαση του εθνικού σχεδίου δράσης για τις διαδρομές EuroVelo, το οποίο περιλαμβάνει την τοποθέτηση πινακίδων πληροφόρησης, τη βελτίωση κρίσιμων τμημάτων και την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Παράλληλα, εργαζόμαστε εντατικά για την ολοκλήρωση του φακέλου υποψηφιότητας για τη φιλοξενία του EuroVelo & Cycling Tourism Conference 2026, ενισχύοντας έτσι τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού.

Στρατηγικός μας στόχος είναι να καθιερωθεί η Ελλάδα ως κορυφαίος προορισμός ποδηλατικού τουρισμού στην Ευρώπη. Ο ποδηλατικός τουρισμός αναδεικνύεται ως μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης, συμβάλλοντας σημαντικά στην ευημερία της χώρας, στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην προώθηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Είναι ένας πυλώνας που συνδέεται άμεσα με την υγεία και ευεξία των ανθρώπων, προωθώντας έναν σύγχρονο τρόπο ζωής που σέβεται τη φύση και τον πολιτισμό μας».

Ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμιος Μπακογιάννης τόνισε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη του προγράμματος Eurovelo και της προώθησης του ποδηλατικού τουρισμού. Υπάρχει η μελέτη διαδρομών, ενώ το ΥΠΕΝ μπορεί να αναλάβει τη χρηματοδότησή του έργου, η οποία εκτιμάται στις 700 χιλιάδες ευρώ μάξιμουμ, για την υλοποίηση του βασικού δικτύου και του συμπληρωματικού δικτύου.

Επίσης  ανακοίνωσε ότι μετά από συνεργασία με τους δήμους που διέρχονται οι διαδρομές, θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση, έτσι ώστε μετά με κοινή υπουργική απόφαση όλων των συναρμόδιων υπουργείων  να γίνει έγκριση των μελετών και να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου, με ενιαίο δημόσιο διαγωνισμό τόσο για το βασικό δίκτυο όσο και στο συμπληρωματικό δίκτυο των σημείων ενδιαφέροντος.

Να σημειωθεί ότι τη χώρα μας θα διασχίζουν η Διαδρομή 13 που ξεκινάει από την οικισμό Προμαχώνα του δήμου Σινικής Σερρών και φθάνει έως τις Καστανιές Έβρου, η Διαδρομή 8 που ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και μέσω Ρίου Αντιρρίου καταλήγει στην Αθήνα, ενώ η Διαδρομή 11 ξεκινά από τη συνοριακή γραμμή Ευζώνων και καταλήγει στην Αθήνα. Εκτός του σχεδιασμού μένουν Πελοπόννησος, Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Ιόνια νησιά. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης  έμεινε ανοιχτό το ενδεχόμενο να περιληφθούν με νέο σχεδιασμό και οι παραπάνω περιφέρειες.

 

Ο Σπύρος Παπαγεωργίου, εκπρόσωπος του Οργανισμού «Πόλεις για το Ποδήλατο» και μέλος του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Eurovelo (ΕΣΚΕ), αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή εμπειρία των διαδρομών EuroVelo και τις προοπτικές ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παπαγεωργίου η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού φέρνει πάρα πολλά έσοδα με σχετικά μικρές επενδύσεις. Μελέτη της ΕΕ το 2012 έδειξε ότι τα έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό ανερχόταν σε 44 δις ευρώ, ενώ τα έσοδα από την κρουαζιέρα σε 39 δις ευρώ.

Το 2023 η Δανία είχε έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό 2,8 δις ευρώ, η Ιταλία 5,5 δις ευρώ (+35% σε σχέση με το 2022),  ενώ η  θέση της Ελλάδας είναι εξαιρετικά χαμηλή.

Σε ότι αφορά το ευρωπαϊκό ποδηλατικό δίκτυο Eurovelο, αυτό σχεδιάστηκε το 1995, έχει σε 17 ευρωπαϊκές χώρες διαδρομές εκ των οποίων οι 3 διασχίζουν την Ελλάδα, καλύπτει 92.000 χιλιόμετρα και από αυτά το 66% είναι έτοιμο προς χρήση,ενώ το 37% έχει ήδη σήμανση. Σε ότι αφορά στη χώρα μας, όταν υλοποιηθεί η μελέτη η Ελλάδα θα είναι η μόνη χώρα με δύο από τις τρεις διαδρομές της πλήρως σηματοδοτημένες.

Στη διάρκεια της ημερίδας ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του δήμου Κάτω Νευροκοπίου για θέματα αθλητισμού Βασίλειος Καστίδης παρουσίασε το έργο που έχει ήδη υλοποιήσει ο δήμος στο τμήμα της διαδρομής EuroVelo EV13, που διέρχεται από τον δήμο, μήκους 38,9 χιλιομέτρων.

 Όπως ανέφερε ο κ. Καστίδης ο δήμος Κάτω Νευροκοπίου είναι ο μόνος δήμος που έχει ολοκληρώσει τις εργασίες και τα έργα της διαδρομής, η οποία είναι πλήρως  σηματοδοτημένη, έχει γίνει δοκιμή από αρμόδιο προπονητή πιστοποιημένων ποδηλασίας για ηλεκτρικά και συμβατά ποδήλατα και κρίθηκε άριστη.

«Ευελπιστούμε ο δήμος μας να είναι από τους πρώτους δήμους που θα ενταχθεί στο πρόγραμμα Eurovelo», κατέληξε ο κ. Καστίδης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: