Η ανάγκη για νέα μέτρα για την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους της ΕΕ. προκύπτει από το γεγονός ότι την χρονιά 2024 έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο 19.940 άτομα.
Του Θωμά Κακαδιάρη
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζοντας ότι το πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων αφορά το σύνολο των κρατών-μελών της προωθεί εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας. Στα πλαίσια αυτά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε μόλις τον Οκτώβριο του 2025 νέους κανόνες για τα διπλώματα οδήγησης, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην ΕΕ. Οι βασικές αλλαγές περιλαμβάνουν την εισαγωγή ψηφιακής άδειας οδήγησης, αυστηρότερους κανόνες για τους αρχάριους οδηγούς και διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων.
Η προθεσμία εφαρμογής των νέων κανόνων ξεκίνησε στις 25/11/2025) και τα κράτη μέλη της Ε.Ε. έχουν περιθώριο έως τέσσερα χρόνια προκειμένου να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στην εθνική τους νομοθεσία (με κάποιες εξαιρέσεις).
Εκτός των διοικητικών και αστυνομικών βελτιώσεων, οι νέοι κανόνες επιχειρούν να βελτιώσουν την εκπαίδευση και τις εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Οι θέσεις του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσυκλέτας που αφορούν την οδική ασφάλεια μέσα από τις φιλόξενες στήλες του «Ταχυδρόμου» είναι γνωστές εδώ και χρόνια, όπως έχουν παρουσιαστεί στην αρμόδια Μόνιμη Επιτροπή του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Αλλά και την αλληλογραφία με τα αρμόδια Υπουργεία και τους φορείς, που διενεργείται μπορεί να κάνει την διαφορά στο κοινωνικό πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων.
Δυστυχώς, η Ελληνική Πολιτεία εξαντλεί την δράση της στα αστυνομικά μέτρα ενώ γνωρίζει ήδη τα όρια που έχουν αυτά. Συγχρόνως, η μετατροπή κοινωνικών προβλημάτων όπως ο αλκοολισμός και η χρήση φαρμακευτικών ουσιών που επηρεάζουν την οδήγηση σε προβλήματα τροχονομικού ελέγχου απαλλάσσει τους αρμόδιους φορείς από την ευθύνη εκπόνησης άλλων μέτρων και προγραμμάτων που θα περιόριζαν τις επιπτώσεις.
Τα αστυνομικά μέτρα είναι αναγκαία, όμως, όπως έχουμε διαπιστώσει από την χρόνια ενασχόλησή μας με θέματα οδικής ασφάλειας υπάρχει … άγνοια. Όσο κι αν φαίνεται αυτό υπερβολικό, η εκπαίδευση που παρέχεται με βάση την στόχευση της άδειας οδήγησης είναι ανεπαρκής, ειδικά με τις νέες οδικές συνθήκες που διαμορφώνονται καθημερινά γύρω μας. Η νέα Κοινοτική οδηγία κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά αρκετά αργά.
Η πρότασή μας για μετεκπαίδευση, δηλ. εκπαίδευση μετά την απόκτηση άδειας οδήγησης είναι μία λύση που παρέχεται από το Ινστιτούτο όπως γνωρίζετε όσοι παρακολουθείτε τις δράσεις μας. Έχει ήδη ανακοινωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Μοτοσυκλετών (ACEM) και η Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας (FIM) προχώρησαν σε καμπάνια προβολής της μετεκπαίδευσης (τίτλος της καμπάνιας «Μάθε – Οδήγησε – Απόλαυσε – Επανάλαβε»), προωθώντας μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία σχεδιασμένη να ενθαρρύνει όχι μόνο τους αρχάριους αλλά και τους έμπειρους αναβάτες να παρακολουθήσουν υψηλής ποιότητας εθελοντική μετεκπαίδευση μοτοσυκλέτας.
Η εθελοντική μετεκπαίδευση (δηλ. η εκπαίδευση μετά την απόκτηση της άδειας οδήγησης) είναι ένα βήμα προς μια ασφαλέστερη οδήγηση, παρέχοντας στους μοτοσυκλετιστές περαιτέρω γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρία. Μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, οι ACEM και FIM στοχεύουν να ενθαρρύνουν τους Ευρωπαίους αναβάτες να κάνουν το επόμενο βήμα στη διαδρομή τους εγγραφόμενοι σε πιστοποιημένα προγράμματα εκπαίδευσης, διασφαλίζοντας ότι περισσότεροι αναβάτες έχουν πρόσβαση σε εκπαιδεύσεις προηγμένης οδήγησης για να απολαμβάνουν την οδήγηση με ασφάλεια και υπευθυνότητα. Το ερώτημα όμως παραμένει: Μπορούμε να κάνουμε κάτι επιπλέον; Και η απάντηση είναι: Ναι, μπορούμε!

Μπορούμε να ενημερώσουμε όσους ήδη οδηγούν κάποιο δίκυκλο αλλά και όσους δεν το οδηγούν –μοιράζονται όμως τους δρόμους με όλους μας –για θέματα προστασίας και ασφάλειας. Δεν είναι κάτι συνηθισμένο στην χώρα μας, γι’ αυτό η παρουσία πενταμελούς ομάδας εκπαιδευτών του Ινστιτούτου στο ιστορικό εργοστάσιο «Αλουμίνιον της Ελλάδος», στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας, ύστερα από πρόσκληση της METLEN Energy & Metals πρέπει να χαρακτηριστεί για τα ελληνικά δεδομένα πρωτοποριακή. Το «εργαστήριο» γνώσεων που παρουσίασε το Ινστιτούτο μας εντάχθηκε στην τετραήμερη δράση της εταιρείας με τίτλο «Ημέρες Ασφάλειας» που πραγματοποιήθηκε από τις 10 έως τις 13 Νοεμβρίου 2025. Εξακόσιοι (600) και πλέον εργαζόμενοι της εταιρείας, εκτός των άλλων, επισκέφτηκαν το εργαστήριό μας συμπληρώνοντας τις γνώσεις τους και λύνοντας τις απορίες τους. Επιλέχτηκαν θέματα που λείπουν από την βασική εκπαίδευση για την απόκτηση της άδειας οδήγησης καθώς και πληροφόρηση του καταναλωτή – μοτοσυκλετιστή για να φροντίσει για την προστασία του.
Το δίκυκλο είναι στην καθημερινότητα των περισσότερων Ελλήνων με κάθε μορφή και διάφορους λόγους. Η βελτίωση της ασφάλειας όλων είναι υπόθεση καθενός από μας και όταν αυτό συνδυάζεται με πρωτοβουλίες εταιρικής ευθύνης τότε το αποτέλεσμα γίνεται σημαντικό.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου