Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026

Γιώργος Μουλκιώτης: «Ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί την κωδικοποίηση της περιθωριοποίησής της»


 

Ο Γιώργος Μουλκιώτης, Βουλευτής Βοιωτίας και Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ασκώντας σφοδρή πολιτική και θεσμική κριτική στις κυβερνητικές επιλογές. 

 

Κατά την ομιλία του υποστήριξε ότι ο νέος Κώδικας δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, αλλά την κωδικοποίηση της περιθωριοποίησης της Αυτοδιοίκησης, της διατήρησης του ασφυκτικού κρατικού ελέγχου και της άρνησης της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε πραγματική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, πόρων και ανθρώπινου δυναμικού. Όπως τόνισε, η Νέα Δημοκρατία επιδιώκει μια εξαρτημένη και χειραγωγούμενη Αυτοδιοίκηση, αποδυναμώνοντας συστηματικά τον θεσμικό της ρόλο. 

 

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στις αλλαγές του εκλογικού συστήματος, επισημαίνοντας ότι η κατάργηση του δεύτερου γύρου και η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών με σχετική πλειοψηφία υπονομεύουν τη δημοκρατική νομιμοποίηση των αιρετών αρχών. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η κυβέρνηση επιχειρεί να δημιουργήσει «τοπικούς ηγέτες μειοψηφίας», ανίσχυρους απέναντι στην κεντρική εξουσία και εξαρτημένους από τις κυβερνητικές επιλογές. 

 

Ο Γιώργος Μουλκιώτης υπογράμμισε ακόμη ότι ο νέος Κώδικας δεν αντιμετωπίζει τα πραγματικά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης, καθώς δεν αποκαθιστά τους θεσμοθετημένους πόρους που έχουν αφαιρεθεί, δεν ενισχύει τα χρηματοδοτικά εργαλεία των ΟΤΑ και δεν επιλύει το οξύ πρόβλημα της υποστελέχωσης. Αντίθετα, όπως επισήμανε, η διατήρηση του απόλυτου ελέγχου των προσλήψεων από το κεντρικό κράτος οδηγεί τους Δήμους και τις Περιφέρειες σε αδιέξοδο και ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση δημοτικών υπηρεσιών. 

 

Σημαντικό μέρος της παρέμβασής του αφιερώθηκε και στη συρρίκνωση της δημοκρατικής λειτουργίας των συλλογικών οργάνων της Αυτοδιοίκησης. Όπως σημείωσε, περιορίζεται ο ρόλος των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, αποδυναμώνεται η διαδικασία λογοδοσίας, μειώνονται οι δυνατότητες πολιτικού ελέγχου και καταργούνται θεμελιώδη δικαιώματα των αιρετών, γεγονός που, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «πνίγει την τοπική δημοκρατία». 

 

Παρουσίασε παράλληλα τη διαφορετική πρόταση του ΠΑΣΟΚ για μια πραγματικά ισχυρή Αυτοδιοίκηση, βασισμένη στην αποκέντρωση εξουσιών, στη μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων, στην οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας και στη στήριξη Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών με ισχυρή δημοκρατική νομιμοποίηση. Όπως υπογράμμισε, η πολιτική αλλαγή προϋποθέτει ένα νέο μοντέλο πολυεπίπεδης δημοκρατικής διακυβέρνησης, όπου η Αυτοδιοίκηση αποτελεί τον βασικό πυλώνα ενός σύγχρονου δημοκρατικού κράτους.

 

Κλείνοντας την ομιλία του, τόνισε ότι ο συγκεκριμένος Κώδικας είναι ασύμβατος με το όραμα μιας πραγματικά ισχυρής και αυτόνομης Αυτοδιοίκησης και επανέλαβε ότι το ΠΑΣΟΚ δεσμεύεται να προχωρήσει σε μια ουσιαστική θεσμική μεταρρύθμιση, η οποία θα αποκαταστήσει τη δημοκρατική νομιμοποίηση, την οικονομική αυτοτέλεια και τον αναπτυξιακό ρόλο των Δήμων και των Περιφερειών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

 

Δείτε ολόκληρη την ομιλία εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου