Στο πλαίσιο του προγράμματος «Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές», οι μαθητές και μαθήτριες των τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄ του σχολείου μας είχαν την εξαιρετική ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια εκπαιδευτική δράση υψηλής πολιτιστικής και παιδαγωγικής αξίας, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας.
Με την άφιξή μας στο αρχαιολογικό πάρκο του Ορχομενού, τα παιδιά περιηγήθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό σε εμβληματικά μνημεία της περιοχής. Η ξενάγηση ξεκίνησε από τον επιβλητικό θολωτό τάφο του Μινύα (2η χιλιετία π.Χ.), ένα αρχιτεκτονικό επίτευγμα της μυκηναϊκής περιόδου. Ακολούθησε η επίσκεψη στο αρχαίο θέατρο του Ορχομενού (4ος αι. π.Χ.), όπου τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να αντιληφθούν τη διαχρονικότητα της θεατρικής τέχνης, καθώς και να παρατηρήσουν την άριστη ακουστική και δομή του χώρου. Από το ύψωμα, αγνάντεψαν τη Μακεδονική Ακρόπολη, που δεσπόζει στον λόφο, υπενθυμίζοντας τη στρατηγική και ιστορική σημασία του τόπου.
Η εμπειρία απέκτησε βιωματικό χαρακτήρα μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες και θεατρικά δρώμενα εμπνευσμένα από την τοπική μυθολογία και ιστορία. Τα παιδιά «έντυσαν» τους ρόλους τους με αντίγραφα αρχαίων αντικειμένων, τα οποία πλαισίωσαν με τρόπο μοναδικό τις αναπαραστάσεις τους, ενισχύοντας τη φαντασία, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητά τους. Μέσα από αυτές τις δράσεις αναδείχθηκε η αξία της παιγνιώδους μάθησης και της διεπιστημονικής προσέγγισης στην εκπαίδευση.
Η διαδρομή ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στον βυζαντινό ναό της Παναγίας της Σκριπούς, ένα μνημείο του 9ου αιώνα, όπου οι μαθητές εστίασαν στην αρχιτεκτονική του δομή, την εικονογραφία και την ιστορική του σημασία. Μέσα από την παρατήρηση και τη συζήτηση, ανέπτυξαν δεξιότητες ιστορικής ερμηνείας και κατανόησης της πολιτισμικής συνέχειας του τόπου μας.
Το πρόγραμμα ανέδειξε με τρόπο παραδειγματικό τη σημασία της τοπικής ιστορίας στην καλλιέργεια της πολιτιστικής συνείδησης και της αειφορικής σκέψης. Μέσα από την επαφή με τα μνημεία και τη ζωντανή συμμετοχή σε εκπαιδευτικές πρακτικές, τα παιδιά ενίσχυσαν τη σύνδεσή τους με τον τόπο, αντιλαμβανόμενα πως η προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον και την κοινωνία.
Θερμές ευχαριστίες οφείλονται στην αρχαιολόγο κα Σοφία Περλεπέ, για την άρτια διοργάνωση και την παιδαγωγική της προσέγγιση, καθώς και στις αρχαιολόγους κα Πολυξένη Κατσάμπουλα και κα Ντόρα Μπαρλά, που συνόδευσαν και υποστήριξαν τη δράση με επαγγελματισμό και φροντίδα. Επίσης, ευχαριστούμε τον αρχαιοφύλακα κ. Βαγγέλη Καραβαγγέλη για τη φιλοξενία και την πολύτιμη παρουσία του.
Τέλος, ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, η οποία με συνέπεια και ευαισθησία ανοίγει δρόμους γνώσης και σεβασμού προς την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Τους μαθητές και τις μαθήτριες συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί Μονοχάρη Άννα, Καραντζιά Αναστασία και Γερονικολού Παναγιώτα, οι οποίες συνέβαλαν ενεργά στη σύνδεση των εμπειριών των παιδιών με τις αρχές της βιωματικής και ολιστικής μάθησης.
Η εκπαιδευτική αυτή εμπειρία μένει ζωντανή στη μνήμη όλων μας ως ένα παράδειγμα ουσιαστικής μάθησης μέσα από την πολιτιστική κληρονομιά.
Πηγή https://blogs.sch.gr/1dimorch/2025/05/24/prasines-politistikes-diadromes-topiki-istoria-kai-aeiforia/?fbclid=IwY2xjawKfq6dleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBqU3hRWXBrcElBazl6WndGAR44mDIiYdFIsNZ3fqJoEili9EyoJItkXJtft75MXdks18l2TmdqJbk2vK2uZQ_aem_XAp6NT-n2rIq2-Jz62DyMg#prettyPhoto
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου