Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

«Πληρωμένη απάντηση» από τις Παρατάξεις της Μειοψηφία του Δήμου Ορχομενού για την απόφαση της Αποκεντρωμένης : «Δεν εξέτασε το περιεχόμενο της προσφυγής μας αλλά την τυπική δυνατότητα ακύρωσης του προϋπολογισμού»


Της Έφης Ντίνη 

Την αποκατάσταση της πραγματικότητας επιχειρούν οι   Παρατάξεις της Μειοψηφία του Δήμου Ορχομενούνα, σε απάντηση της «πανηγυρικής» ανακοίνωσης που εξέδωσε προ ημερών ο Δήμος Ορχομενού (https://www.orchomenos.gr/%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%81%cf%81%ce%af%cf%86%ce%b8%ce%b7%ce%ba%ce%b5-%ce%b7-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%cf%86%cf%85%ce%b3%ce%ae-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%ba%ce%b5%cf%86%ce%b1%ce%bb%ce%ae/ ) και αφορά «ως απαράδεκτη την από 11-01-2022 προσφυγή, των δημοτικών συμβούλων του Δήμου Ορχομενού Νταβαλούμη Ιωάννη (επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δ.Σ ), Εμμανουηλίδη Πρόδρομου (επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας του Δ.Σ) και Χριστακάκη Σταύρου (επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας του Δ.Σ.), κατά της αριθμ.97/2021 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ορχομενού».

Ο κ. Χριστακάκης  - εκ μέρους όλων των αναφερόμενων παρατάξεων  – απέστειλε σήμερα στα τοπικά ΜΜΕ ολόκληρο το σκεπτικό της προσφυγής τους, διευκρινίζοντας ότι «με την απόφασή  της η Αποκεντρωμένη Διοίκηση δεν εξέτασε το περιεχόμενο της προσφυγής μας αλλά την τυπική δυνατότητα ακύρωσης του προϋπολογισμού. Οι Δημότες μας διαθέτουν κρίση και διαβάζοντας την προσφυγή μας θα διαμορφώσουν τα συμπεράσματά τους».

Παραθέτουμε το κείμενο που έστειλαν οι παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου στην Αποκεντρωμένη Περιφέρεια Θεσσαλίας  - Στερεάς Ελλάδας

 


ΕΝΩΠΙΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΤΗΣ  ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

                                      Π Ρ Ο Σ Φ Υ Γ Η

Των: 1) ΝΤΑΒΑΛΟΥΜΗ ΙΩΑΝΝΗ του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού

           2) ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ του ΜΑΡΚΟΥ

Επικεφαλής της Ελάσσονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού

           3) ΧΡΙΣΤΑΚΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΥ του ΠΕΤΡΟΥ

Επικεφαλής της Ελάσσονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού

 

                                                  Κ Α Τ Α

Της 97/2021 απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού με θέμα: «Έγκριση Προϋπολογισμού και Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (Ο. Π. Δ ) έτους 2022», η οποία δημοσιεύτηκε( σε ορθή επανάληψη) στο πρόγραμμα διαύγεια στις 29 Δεκεμβρίου 2021 με  ΑΔΑ:ΩΗΧΑΩΞ6-ΦΜ9. 

Αξιότιμε κύριε Συντονιστή 

Ο προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2020 ψηφίστηκε σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 10  Φεβρουαρίου  2020.

 Ο προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2021 ψηφίστηκε σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 18 Δεκεμβρίου 2020.

Για δικούς της λόγους η Δημοτική Αρχή επέλεξε η ψήφιση του Προϋπολογισμού για το έτος 2022 να γίνει σε Κατεπείγουσα Ειδική Συνεδρίαση στις 2 Δεκεμβρίου 2021 ενόσω στην συνεδρίαση για την ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος έτους 2022 επισημάναμε στην Δημοτική Αρχή ότι το Δημοτικό Συμβούλιο δεν έχει λάβει τις απαιτούμενες αποφάσεις για την διαμόρφωση των ανταποδοτικών τελών και φόρων για το έτος 2022 ώστε στη συνέχεια να καταρτιστεί και να ψηφιστεί ο προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2022 κατά σειρά από τα αρμόδια θεσμικά όργανα όπως προβλέπεται. 

Κε  Συντονιστή 

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ. 1 του Ν. 4555/18, «Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών και των συνδέσμων τους για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α. μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής. Ατομικές πράξεις κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο με απόδειξη παραλαβής και αναφέρουν υποχρεωτικά ότι κατ’ αυτών χωρεί ειδική προσφυγή για λόγους νομιμότητας ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών ». 

 Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του ανωτέρω άρθρου του ιδίου νόμου, «Δικαίωμα για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής τεκμαίρεται ότι έχουν όλοι οι αιρετοί του οικείου δήμου ή περιφέρειας ,ανεξάρτητα από το εάν έλαβαν μέρος στη συνεδρίαση κατά την οποία ελήφθη η προσβαλλόμενη απόφαση, εφόσον δεν την υπερψήφισαν …>> 

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 131 του Ν. 4555/2018 , ορίζεται ότι

<<παρ.1  Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α , ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων,  κατά τα άρθρα 225-227 ,ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν.3463/06,Α’114)… παρ.2.

Όπου στα ανωτέρω άρθρα αναφέρεται ο Επόπτης Ο.Τ.Α, κατά το μεταβατικό διάστημα , νοείται ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης….>>

 Επειδή για την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους  2022 δεν τηρήθηκε η ΚΥΑ 55040/21-7-2021 (ΦΕΚ 3291/26-7-2021 τεύχος Β’): «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2022 μερική τροποποίηση της υπ΄αρ. 7028/2004 (B΄253) απόφασης» και

συγκεκριμένα στο άρθρο 3 (Ειδικές οδηγίες κατάρτισης προϋπολογισμού

έτους 2022) παρ.Β.3 (Έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα και

δαπάνες ανταποδοτικών υπηρεσιών) περ.Β3.1. σύμφωνα με τα οποία:

«…Οι εγγραφές στο σκέλος των δαπανών που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες (όπως υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία καθαριότητας και φωτισμού) για τον προϋπολογισμό 2022, γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος

των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2021. Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2021 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2021, τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2022, επιφέροντας αύξηση αυτών. Αντίστοιχα, θα πρέπει να συνυπολογίζεται τυχόν υπερκάλυψη της δαπάνης από τα εισπραττόμενα έσοδα. Στο πλαίσιο αυτό, στην απόφαση επιβολής των τελών υποχρεωτικά αναγράφονται τα σχετικά στοιχεία εσόδων και εξόδων που προκύπτουν από:

- την εκτέλεση του προϋπολογισμού του έτους 2020

- την εκτέλεση της περιόδου από την αρχή του έτους

2021 και μέχρι το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του προϋπολογισμού 2022

- την εκτέλεση του προϋπολογισμού 2020 για την ίδια, ως άνω περίοδο (δηλ. εάν το σχέδιο προϋπολογισμού 2022 καταρτίζεται Ιούλιο 2021, τα στοιχεία Ιαν-Ιουνίου 2020 και 2021)

- την εκτίμηση εισπράξεων και δαπανών για το σύνολο του έτους 2021, η οποία υπολογίζεται με βάση τη χρονική πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του έτους 2020.

Για τον προσδιορισμό του ύψους των συντελεστών επιβολής των

ανταποδοτικών τελών λαμβάνεται υπόψη ότι τα έσοδα πρέπει να:

α) καλύπτουν το σύνολο των δαπανών των αντίστοιχων υπηρεσιών ώστε να

μην δημιουργούνται ελλείμματα στις υπηρεσίες αυτές, συνυπολογίζοντας

παράλληλα τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την ανεπαρκή κάλυψη της

δαπάνης, σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία,

β) μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών που απαιτούνται για την παροχή

των ανταποδοτικών υπηρεσιών, αλλιώς υποκρύπτεται φορολογία, κατά

παράβαση της αρχής της ανταποδοτικότητας,

γ) καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις δαπάνες των αντίστοιχων

υπηρεσιών και δεν μπορούν να εξυπηρετούν άλλες δαπάνες του Δήμου.»

Εξέχουσας σημασίας, σε σχέση με τον προσδιορισμό του ύψους των

συντελεστών επιβολής ανταποδοτικών τελών

Οι αποφάσεις προσδιορισμού του ύψους  επιβολής των ανταποδοτικών τελών  για το έτος 2022,όπως αναφέρεται  παραπάνω δεν πάρθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο και είναι εξέχουσας σημασίας.

Επειδή τα τέλη άρδευσης δεν προσδιορίστηκαν με απόφαση του  Σώματος  για το έτος 2022. Ως κανονιστική απόφαση η προηγούμενη αφορούσε αποκλειστικά το έτος 2019 καθώς για το 2020 δεν δημοσιεύτηκε και δεν εγκρίθηκε από Εσάς η σχετική απόφαση.

 Για δε τα έτη 2021 και 2022 δεν έχουν ληφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο οι απαραίτητες αποφάσεις. Ο σχετικός πίνακας ανταποδοτικών εσόδων και εξάδων της υπηρεσίας άρδευσης για το έτος 2022 επίσης δεν έχει καταρτιστεί.

Η   απόφαση διαμόρφωσης  των αρδευτικών τελών αποκλειστικά για το έτος 2020  πάρθηκε στην συνεδρίαση  του Σώματος στις  30 Δεκεμβρίου 2019 δημοσιεύτηκε με καθυστέρηση δυο (2) ετών στο πρόγραμμα διαύγεια (ΑΔΑ:7Χ4ΘΩΞ6-ΝΝ1 23/12/2021) και δεν στάλθηκε σε Εσάς για τον απαιτούμενο έλεγχο νομιμότητας όπως  προβλέπεται με αποτέλεσμα να μην είναι εγκεκριμένη από Εσάς με ότι αυτό συνεπάγεται.

 

Επειδή τα τέλη ύδρευσης δεν προσδιορίστηκαν με απόφαση του σώματος για το έτος 2022.

Ο σχετικός πίνακας ανταποδοτικών εσόδων και εξόδων της υπηρεσίας ύδρευσης για το έτος 2022  επίσης δεν έχει καταρτιστεί.

Στην απόφαση 62/2020  του Δημοτικού Συμβουλίου(ΑΔΑ:9ΞΒΔΩΞ6-ΦΣΠ) περί έγκρισης έκθεσης εκτέλεσης του Δ τριμήνου προϋπολογισμού 2019 αναφέρεται επί λέξει «Λαμβάνοντας υπόψη το ποσό της Ταμειακής διευκόλυνσης του έτους 2018 ύψους 48.353,17 ευρώ και αυτό του έτους 2019 ύψους 169.022,28 ευρώ το σύνολο της Ταμειακής διευκόλυνσης της Υπηρεσίας Ύδρευσης ανέρχεται σε 217.375,45 ευρώ όπου σύμφωνα και με την απόφαση 217/2019 ΑΔΑ:9ΡΒ5ΩΞ6-Β4Λ του Δημοτικού Συμβουλίου για την επικαιροποίηση των τελών ύδρευσης του προϋπολογισμού για το έτους 2020 πόσο 5.000 ευρώ θα διατεθεί από τον προϋπολογισμό του έτους 2020 της Υπηρεσίας Ύδρευσης για την επιστροφή της ανωτέρω Ταμειακής διευκόλυνσης και το υπόλοιπο ύψους 212.375,45 ευρώ θα καλυφτεί ισόποσα στα επόμενα 4 έτη (2021,2022,2023,2024) με διάθεση ποσού 53.093,86 ευρώ ετησίως για κάλυψη της ανωτέρω ταμειακής Διευκόλυνσης».

Το ποσό των 53.093,86 ευρώ δεν επιστράφηκε από την υπηρεσία ύδρευσης όπως φαίνεται από την απόφαση διαμόρφωσης των τελών ύδρευσης για το έτος 2021(ΑΔΑ:ΡΦΤΞΩΞ6-Γ5Π).

Επίσης στον προϋπολογισμό του έτους  2022 δεν προβλέφθηκε να επιστραφεί  η 2η δόση ποσού 53.093,86 καθώς δεν υπάρχει απόφαση για την διαμόρφωση των τελών ύδρευσης για το 2022 καθώς και ο σχετικός πίνακας ανταποδοτικών εσόδων και εξόδων της υπηρεσίας ύδρευσης.

 

Επειδή για το έτος 2022 δεν καθορίστηκε το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού όπως προβλέπεται στο άρθρο 1 του Ν 25/1975(Α’ 74) .

Δεν έχει  καταρτιστεί επίσης ο σχετικός πίνακας ανταποδοτικών εσόδων και εξάδων της υπηρεσίας καθαριότητας και φωτισμού για το έτος 2022 .

Τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας & φωτισμού ,επιβάλλονται βάσει του Ν25/75,του αρθ.17 του Ν1080/80,του άρθρο 25 του Ν1828/89 και το άρθρο.27 του Ν2130/93 και ορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κάθε χρόνο καθώς και της ΚΥΑ 29530/25-07-2014

Η παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες εκ μέρους των ΟΤΑ α΄ βαθμού έναντι ισόποσης αντιπαροχής απαρτίζουν τις ανταποδοτικές υπηρεσίες και τα τέλη τους. Ειδικότερα τα ανταποδοτικά τέλη επιβάλλονται από πλευρά ΟΤΑ στους υπόχρεους με γνώμονα το γεγονός ότι παρέχεται ειδική και συγκεκριμένη υπηρεσία όπως για παράδειγμα η υπηρεσία καθαριότητας και φωτισμού.

Οι ανταποδοτικές υπηρεσίες όπως και τα συνακόλουθα ανταποδοτικά τέλη διέπονται από ορισμένες βασικές αρχές. Οι βασικές αρχές που ισχύουν είναι οι ακόλουθες:

 Η αρχή της ανταποδοτικότητας

 Η αρχή του υποσκελισμού εσόδων και εξόδων

 Η αρχή της ειδικότητας των πιστώσεων

 Η αρχή   των υπολογισμών με βάση τα εισπραγμένα   έσοδα.

Με βάση την αρχή της ανταποδοτικότητας ισχύει ότι τα έσοδα από τις ανταποδοτικές υπηρεσίες θα χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ για να επιστρέφουν ίσης αξίας υπηρεσίες στους κατοίκους φορολογούμενους.

Σύμφωνα με την αρχή του ισοσκελισμού εσόδων και εξόδων, τα έσοδα των ανταποδοτικών υπηρεσιών θα είναι ίσα ή περίπου ίσα με τα έξοδα. Με την υπ΄ αριθμ. 60/2010 απόφαση του Τμήματος Β του ΣτΕ έγινε αποδεκτό ότι μια απόκλιση εσόδων-εξόδων έως 10% δεν θεωρείται ουσιώδης απόκλιση. Παρόλα αυτά, σε όλες τις ΚΥΑ που εκδίδονται από το 2015 και εξής με θέμα τον καθορισμό του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων, καθορισμό του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων,

προβλέπεται ότι:

«…τα έσοδα πρέπει να καλύπτουν το σύνολο των δαπανών

των αντίστοιχων υπηρεσιών ώστε να μην δημιουργούνται

ελλείμματα στις υπηρεσίες αυτές, συνυπολογίζοντας

παράλληλα τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την

ανεπαρκή κάλυψη της δαπάνης…».

Η αρχή της ειδικότητας των πιστώσεων προτάσσει ότι τα έσοδα από τα ανταποδοτικά τέλη θα χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ για τις δαπάνες της υπηρεσίας καθαριότητας και φωτισμού και όχι για μελέτες, έργα, επενδύσεις ή άλλες δαπάνες άλλων υπηρεσιών.

Οι ανωτέρω βασικές αρχές ισχύουν προφανώς και για τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, τα οποία καθορίζονται βάσει των άρθρων 21 και 22 του ΒΔ. 24-9/20-10-1958 όπως αντικαταστάθηκαν, τροποποιήθηκαν ή συμπληρώθηκαν με τον ΑΝ 344/1968 και τους νόμους 25/1975, 429/1976, 1080/1980, 1416/1984, 1828/1989, 2130/1993,

2307/1995, 2503/1997, 2539/1997, 3345/2005, 3891/2010, 4254/2014, 4555/2018 και 4604/2019. Συγκεκριμένα:

1. Στο άρθρο 21 παρ.1 του Β.Δ. 24-9/20-10-1958 «Περί των προσόδων των Δήμων και Κοινοτήτων», όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν.1080/80 ορίζονται τα εξής:

«Δια τας υπό του δήμου ή κοινότητας παρεχομένας υπηρεσίας καθαριότητας

των οδών, πλατειών και κοινοχρήστων εν γένει χώρων, της περισυλλογής,

αποκομιδής και διαθέσεως απορριμμάτων, ως και της κατασκευής και

λειτουργίας κοινοχρήστων αφοδευτηρίων, επιβάλλεται τέλος οριζόμενο

δι΄ αποφάσεως του συμβουλίου…» 

Στο άρθρο 22 εξάλλου του ίδιου Β.Δ. ορίζεται ότι:

«Δια τας δαπάνας εγκαταστάσεων, συντηρήσεως και ηλεκτρικής ενέργειας

προς φωτισμόν των κοινόχρηστων χώρων επιτρέπεται δι΄ αποφάσεως

συμβουλίου … η επιβολή υπέρ του δήμου ή κοινότητος τέλους μη δυναμένου

να υπερβή τα τριάκοντα τοις εκατόν του εκάστοτε επιβαλλομένου τέλους

καθαριότητας..».

Με το άρθρο 25 παρ.11 του Ν.1828/89, τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 21 και 22 του ΒΔ 24-9/20-10- 58 (ΦΕΚ Α 171) και του άρθρου 4 του Ν.1080/80 (ΦΕΚ Α 246), ενοποιήθηκαν σε ενιαίο ανταποδοτικό τέλος. Το τέλος αυτό επιβάλλεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για την αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και κάθε άλλης δαπάνης από παγίως παρεχόμενες στους πολίτες δημοτικές ή κοινοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα.

Η κάλυψη των δαπανών των παραπάνω υπηρεσιών από το τέλος είναι υποχρεωτική (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 3958/20-10-1989). Αυτό ορίζεται ρητά και στο άρθρο 17 του Ν.1080/80, σύμφωνα με το οποίο το τέλος καθαριότητας πρέπει να καλύπτει υποχρεωτικά όλες γενικά τις δαπάνες διεξαγωγής, λειτουργίας και βελτίωσης της αντίστοιχης υπηρεσίας (δηλαδή αποδοχές προσωπικού, προμήθεια, συντήρηση και επισκευή των μέσων αποκομιδής των

απορριμμάτων, εξοπλισμό κ.λ.π.)

Σύμφωνα με την ίδια διάταξη, η παράλειψη του συμβουλίου να καθορίσει το τέλος στο κατάλληλο ύψος, συνιστά βαρεία παράβαση καθήκοντος και επισύρει κατά των μελών του την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 142 και 147 του Ν.3463/2006 και των άρθρων 233 και 237 αντίστοιχα του Ν.3852/2010.

Επιπλέον στην παρ.2 του άρθρου 1 του Ν.25/1975, ορίζεται ότι η απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου για τον καθορισμό του τέλους λαμβάνεται το μήνα Οκτώβριο και κοινοποιείται στην ΔΕΗ μέχρι τις 30 Νοεμβρίου κάθε έτους. Ο δε οριζόμενος σε αυτήν, συντελεστής ισχύει από 1ης Ιανουαρίου του επομένου έτους για ένα ή περισσότερα ημερολογιακά έτη, οριζόμενα σε αυτήν την ίδια απόφαση (άρθρο 1 παρ.2 Ν.25/75).

Οι συντελεστές του τέλους, πρέπει να προσδιοριστούν από το Δημοτικό Συμβούλιο σε τέτοιο ύψος, ώστε να καλύπτονται υποχρεωτικά οι εν γένει δαπάνες λειτουργίας της υπηρεσίας καθαριότητας και φωτισμού των κοινόχρηστων χώρων, δηλαδή οι αποδοχές προσωπικού, η προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση εξοπλισμού των μέσων αποκομιδής των απορριμμάτων και κάθε άλλη δαπάνη που έχει σχέση με την διεξαγωγή, τη

λειτουργία και την εν γένει βελτίωση της υπηρεσίας αυτής.

Πάντως, ο μη προσδιορισμός του τέλους στο προσήκον ύψος έτσι ώστε να καλύπτονται οι σχετικές δαπάνες, συνιστά βαρεία παράβαση καθήκοντος και επισύρει κατά των μελών του

συμβουλίου την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 142-143 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και των άρθρων 233 και 234 του Ν. 3852/2010. Είναι βέβαια ευνόητο ότι επειδή το τέλος είναι ανταποδοτικό, τα έσοδα πρέπει να καλύπτουν τις δαπάνες των υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού και μόνον αυτές. Η διάθεση ανταποδοτικών εσόδων για την κάλυψη άλλων δαπανών δεν επιτρέπεται (άρθρο 86 ΒΔ. 24-9/20-10-1958).

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται οι συντελεστές των συνεισπραττομένων από τη ΔΕΗ τελών καθαριότητας και φωτισμού έχει κανονιστικό χαρακτήρα (ΣτΕ 4667/87), συνεπώς δημοσιεύεται υποχρεωτικά και στο διαδίκτυο (άρθρα 2 και 10 Ν.3861/2010, ΦΕΚ 112 τεύχος Α) και υπόκειται στην έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Επιπλέον η ανωτέρω απόφαση πρέπει να είναι αιτιολογημένη ώστε να είναι εφικτός ο έλεγχος της αναλογικότητας που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των εσόδων και εξόδων (ΣτΕ 981/92, 2623-4/85, 3850/85 και 947/86). Αυτό σημαίνει ότι από το κείμενο της απόφασης ή από τα στοιχεία που τη συνοδεύουν θα προκύπτουν τα εξής: α) το εμβαδόν των ακινήτων επί των οποίων υπολογίζεται ο οικείος συντελεστής, κατά κατηγορία υπόχρεων

(κατοικίες, καταστήματα κ.λ.π.), να είναι υπολογιζόμενο με επίκαιρα και ακριβή στοιχεία (ΣτΕ 60/2010) και β) οι δαπάνες αναλυτικά που απαιτούνται για την εν γένει λειτουργία των υπηρεσιών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, όπως ορίζουν οι διατάξεις των αρ.25 παρ.11 του Ν.1828/89 και 17 του Ν.1080/80.

Επίσης σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. 2/2077/14-1-2005 και τη σχετική νομολογία τα Δημοτικά Συμβούλια είναι υποχρεωμένα, κατά τη λήψη των σχετικών κανονιστικών αποφάσεων περί επιβολής ανταποδοτικών τελών, να θεσπίζουν τέτοιους κανόνες, κριτήρια και συντελεστές, ώστε τα επιβαλλόμενα τέλη να είναι αντικειμενικά, δίκαια και ανάλογα της παρεχόμενης υπηρεσίας και της ωφελιμότητας σε κάθε κατηγορία υπόχρεων. 

Επειδή δεν καθορίστηκαν τα τέλη και δικαιώματα κοινοχρήστων χώρων για το έτος 2022. Η προηγούμενη απόφαση  καθορισμού τους από το Δημοτικό Συμβούλιο ως κανονιστική αφορούσε αποκλειστικά το έτος 2020 (ΑΔΑ:6ΒΨΔΩΞ6-ΠΜΦ 221/2019 Α.Δ.Σ).

Για το έτος 2021 δεν πάρθηκε επίσης η απαραίτητη απόφαση για τον καθορισμό τους από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Για τον Καθορισμό συντελεστών τελών χρήσης κοινόχρηστων χώρων ισχύουν:

Οι διατάξεις του Β/Δ 24-9/20-10-58 (ΦΕΚ 171/58 τεύχος Α΄) όπως αντικαταστάθηκαν και ισχύουν και ειδικά το άρθρο 13 παρ. 1-3 (Τέλος χρήσεως πεζοδρομίων, πλατειών και λοιπών κοινοχρήστων χώρων) όπου ορίζεται ότι :

“1. Επιτρέπεται η, υπέρ δήμου ή κοινότητος, επιβολή τέλους εις βάρος των χρησιμοποιούντων διαρκώς ή προσκαίρως πεζοδρόμια, οδούς, πλατείας και εν γένει κοινόχρηστους χώρους και το υπέδαφος αυτών. Ως κοινόχρηστος χώρος δια την εφαρμογήν των διατάξεων του παρόντος νοείται και το δάπεδον χώρων μεταξύ της

θέσεως των προσόψεων των ισογείων των οικοδομών και των εγκεκριμένων οικοδομικών γραμμών (στοαί και το υπέδαφος αυτών ως και αποτμήσεις γωνιών οικοδομικών τετραγώνων), αποτελούντων των χώρων τούτων προεκτάσεις πεζοδρομίων και αφεθέντων εις κοινήν χρήσιν.

2. Τα τμήματα των κοινοχρήστων χώρων, των οποίων επιτρέπεται η παραχώρησις της χρήσεως, καθορίζονται δι' αποφάσεως του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου. «Ειδικά δια τους κοινόχρηστους χώρους που παραχωρούνται για χρήση σε καφενεία, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια και παρεμφερή καταστήματα, το δημοτικό ή κοινοτικό

συμβούλιο μπορεί με την ίδια απόφασή του να ορίζει ότι τα σερβιριζόμενα από τα καταστήματα αυτά στους ανωτέρω χώρους είδη θα προσφέρονται σε τιμές καταστήματος κατώτερης κατηγορίας από εκείνη στην οποία ανήκουν».

Εις δήμους πληθυσμού άνω των 10.000 η απόφασις του συμβουλίου δημοσιεύεται άπαξ εις μίαν ή δύο εφημερίδας της πόλεως ή του νομού. Προκειμένου περί των λοιπών δήμων και των κοινοτήτων η απόφασις δημοσιεύεται δια τοιχοκολήσεως εις την είσοδον του δημοτικού ή κοινοτικού καταστήματος.

3. «α. Το κατά την παράγραφο 1 τέλος ορίζεται ετήσιο δι' αποφάσεως του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου  κατά τετραγωνικό μέτρο ανεξαρτήτως χρόνου χρήσεως και αναλόγως της περιοχής της πόλεως ή του χωριού εις την οποία κείται ο χρησιμοποιούμενος χώρος.

Είναι δυνατή, κατά την περίοδο από 1.8.2004 έως 5.9.2004 η παραχώρηση, μέχρι του είκοσι πέντε τοις εκατό επιπλέον της δυνατότητας ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων που προβλέπονται στην υφιστάμενη άδειά του, πρόσθετων χώρων για προσωρινή κατάληψη με ειδικό τέλος που καθορίζεται από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο»

«β. Ειδικά σε περιπτώσεις κατάληψης πεζοδρομίου ή οδού από αυτούς που εκτελούν οποιασδήποτε φύσεως τεχνικοοικοδομικές εργασίες, το τέλος ορίζεται μηνιαίο κατά ζώνες με απόφαση του συμβουλίου και κατά τετραγωνικό μέτρο.

"Σε κάθε περίπτωση το αναλογούν τέλος καταβάλλεται είτε μετρητοίς είτε δια ισόποσης εγγυητικής επι στολής, της οποίας ο τύπος θα καθορίζεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στο οικείο δημοτικό ή κοινοτικό ταμείο προ της παράδοσης της άδειας χρήσης αναγραφομένου επ` αυτής του αριθμού του γραμματίου είσπραξης ή της

εγγυητικής επιστολής. Στην περίπτωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής η είσπραξη του αναλογούντος τέλους γίνεται σε δόσεις, οι οποίες καθορίζονται με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους. Εάν διαπιστωθεί καθυστέρηση καταβολής των κατά τα ανωτέρω δόσεων ο δήμος ή η κοινότητα προβαίνει άμεσα στις ενέργειες κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής."»

γ. Επί πάσης άλλης περιπτώσεως, το τέλος ορίζεται δι' αποφάσεως του οικείου συμβουλίου. 

Επειδή δεν καθορίστηκε ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων για το έτος 2022.

 Η προηγούμενη απόφαση καθορισμού τους από το Δημοτικό Συμβούλιο ως κανονιστική αφορούσε αποκλειστικά το έτος 2020 (ΑΔΑ:ΨΨ64ΩΞ6-2ΕΞ  220/2019 Α.Δ.Σ).

Για το έτος 2021 δεν πάρθηκε επίσης η απαραίτητη απόφαση για τον καθορισμό τους από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Στο  άρθρο 10 παρ.1 του Ν.1080/80  προβλέπεται ότι : «Οι Δήμοι και οι Κοινότητες επιτρέπεται να επιβάλλουν υπέρ αυτών, με απόφαση του συμβουλίου τους, φόρο για κάθε στεγασμένο ή μη χώρο οικιακού καταναλωτού ή καταναλωτού εμπορικής ή βιομηχανικής χρήσης που βρίσκεται στην περιφέρεια τους, ανά μετρητή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ότι ο συντελεστής του φόρου καθορίζεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου σε ακέραιο ποσό από 0,02 μέχρι 0,07 και μπορεί να αυξάνεται σε ποσοστό μέχρι 20% για κάθε οικονομικό έτος (άρθρο 25 παρ. 13 Ν.1828/89 Εγκ. Υπ. ΕΣ. 3958/20-1-89).

Σύμφωνα με την παρ. 6β του άρθρου 113 του Ν 1829/90 (ΦΕΚ101Α), «ο φόρος των ηλεκτροδοτούμενων χώρων, όπως διαμορφώνεται εκάστοτε, μπορεί να προσαυξάνεται με απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου περαιτέρω μέχρι 25% προκειμένου το πρόσθετο αυτό ποσό να διατίθεται αποκλειστικά για ενίσχυση κονδυλίων λειτουργικών δαπανών και συντήρησης των σχολείων.

 Επειδή δεν συνεδρίασε η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης για να εκφέρει γνώμη, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης στ της παρ. 2 του άρθρου 76 του ν. 3852/2010 όπως ισχύει και της παρ.5 του άρθρου 77 του ν. 4172/2013 όπως ισχύει  και δεν  αιτιολογείται σαφώς, ειδικώς και επαρκώς η μη ύπαρξή της (Έγγραφο 189624/16-9-2021 ΓΕΝ δ/ΣΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ- Δ/ΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ σημείο 4). 

Επειδή παραβιάστηκαν ρητές διατάξεις για την κατάρτιση και ψήφιση του Προϋπολογισμού του Δήμου Ορχομενού για το έτος 2022. 

                                                Ζ Η Τ Ο Υ Μ Ε 

Να κάνετε δεκτή την παρούσα προσφυγή μας και να ακυρώσετε την 97/2021 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με θέμα: «Έγκριση Προϋπολογισμού και ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (Ο. Π. Δ ) έτους 2022», η οποία δημοσιεύτηκε( σε ορθή επανάληψη) στο πρόγραμμα διαύγεια στις 29 Δεκεμβρίου 2021 με  ΑΔΑ:ΩΗΧΑΩΞ6-ΦΜ9. 

Ορχομενός 10/1/2022

Με Εκτίμηση 

 

1) ΝΤΑΒΑΛΟΥΜΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού

 

2) ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ του ΜΑΡΚΟΥ

Επικεφαλής της Ελάσσονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού

 

 3) ΧΡΙΣΤΑΚΑΚΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ του ΠΕΤΡΟΥ

Επικεφαλής της Ελάσσονος Μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ορχομενού


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου