Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016

Το βήμα των αναγνωστών: Πόσα ακόμα ατυχήματα πρέπει να συμβούν μέχρι να κάνουμε κάτι;

Του Γιάννη Ζαννιά* 


Ακούγεται αρκετά κοινότυπος τίτλος, αλλά είναι η σκληρή αλήθεια στην ελληνική επαρχία του 2016!  Δεκάδες γεωργοί χρησιμοποιούν καθημερινά και διασχίζουν τον περιφερειακό δρόμο του Ορχομενού με αγροτικά οχήματα ή φορτηγα, που μπορεί να ξεπερνούν τους 10 τόνους, με πολύ χαμηλές ταχύτητες. Πρέπει να περάσουν με μεγάλο ρίσκο και κίνδυνο, με περιορισμένη ορατότητα, διασταυρώσεις με αρκετή κίνηση και με ταχύτητες των διερχομένων ΙΧ άνω των 100χλμ/ώρα. Η πιθανότητα να συμβεί ατύχημα είναι ανησυχητικά μεγάλη.



Αν και αργά, πρέπει να δοθεί λύση έτσι ώστε να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα. Η λύση αυτή δεν θα δοθεί ούτε με περισσότερο έλεγχο ταχύτητας από την αστυνομία, ούτε με ραντάρ ταχύτητας, ούτε με φανάρια. Όπως και να ‘χει, ο οδηγός που κινείται έχοντας μπροστά του μια μεγάλη ευθεία θα αναπτύξει ταχύτητα, παραβιάζοντας το όριο.
Η σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι αυτή που εφαρμόζεται με επιτυχία σε όλο το επαρχιακό δίκτυο της Ευρώπης. Είναι οι κυκλικοί κόμβοι ή αλλιώς "Roundabouts" που εξασφαλίζουν υποχρεωτική μείωση ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα, άριστη ορατότητα και ομαλή κυκλοφορία χωρίς την χρήση STOP από τις κάθετες οδούς. Ο οδηγός δεν βρίσκεται ποτέ αντίθετα σε κάποιο όχημα, αλλά πάντα από τα πλάγια, έτσι χρειάζεται να ελέγξει μόνο την αριστερή πλευρά του και αυτό με 100% ορατότητα και με χαμηλές ταχύτητες. Η λίστα με τα πλεονεκτήματα δεν σταματά σε ό,τι προανέφερα.
 Στην περίπτωση του Ορχομενού θα έπρεπε να δημιουργηθούν τρεις κυκλικοί κόμβοι για να εξασφαλιστεί α) η ασφαλής χρήση όλων των εισόδων και εξόδων της κωμόπολης και β) το μετρίασμα της ταχύτητας των οχημάτων στον περιφερειακό δρόμο. Δηλαδή, οι εισερχόμενοι και εξερχόμενοι της κωμόπολης, θα ελέγχουν το δρόμο μόνο από την αριστερή πλευρά για να εισέλθουν στον εκάστοτε κόμβο, παραχωρώντας προτεραιότητα στα διερχόμενα οχήματα τα οποία θα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Επιπλέον, ο διερχόμενος οδηγός του περιφερειακού δρόμου, θα αναγκάζεται να κόψει ταχύτητα για να μπει στους τρεις κόμβους και έτσι θα διατηρεί χαμηλή ταχύτητα στην ενδιάμεση ευθεία που τους ενώνει, πράγμα που θα συμβάλλει στο να αποφευχθούν ατυχήματα στον περιφερειακό δρόμο.
Αν υπήρχαν κυκλικοί κόμβοι στα σημεία που προτείνεται, δεν θα είχε συμβεί το μοιραίο της Τετάρτης. Ίσως οι ζημιές περιοριζόντουσαν σε υλικές και δεν θα θρηνούσαμε ανθρώπινες ζωές σήμερα.

Με εκτίμηση,
Γιάννης Ζαννιάς

ΥΓ1: Σύντομα θα αρχίσουν τα έργα ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων του Ορχομενού, το οποίο σημαίνει αύξηση του τουρισμού. Ας ετοιμαστούμε από τώρα να υποδεχτούμε και να αποχαιρετήσουμε τους επισκέπτες μας με ασφάλεια.
ΥΓ2: Ακολουθούν εικόνες με ενδεικτικές προτάσεις για τη δημιοργία κυκλικών κόμβων. 

* Συλλογισμοί μετά το άρθρο
Θανατηφόρο τροχαίο στον περιφερειακό του Ορχομενού (Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου 2016)
http://orchomenos-press.blogspot.gr/2016/10/blog-post_1.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου