ΠΡΟΣ
Κο ΙΩΑΝΝΗ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2012
ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΡ. ΠΡΩΤ:1065
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚΗΣ 5-7, ΠΛ. ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
101 80 ΑΘΗΝΑ
----------------------------------------
Αγαπητέ
κύριε Υπουργέ
Επιθυμούμε να αναφερθούμε στην ανάγκη βελτίωσης του
καθεστώτος, το οποίο διέπει τις προμήθειες της Δ.Ε.Η. Α.Ε. και να προτείνουμε προς τούτο, αλλαγές
στον τρόπο λειτουργίας του, έτσι ώστε να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη συνεργασία με την εγχώρια παραγωγή.
Αποτελεί
γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι οι προμήθειες της Δ.Ε.Η., κατάλληλα αξιοποιούμενες
είναι σε θέση να συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση της εγχώριας παραγωγής
και στην ενίσχυση των παραγωγικών της δυνατοτήτων. Αυτό έχει συμβεί για μία
μακρά περίοδο, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα τόσο για την εγχώρια παραγωγική
δραστηριότητα όσο και για την ίδια την ΔΕΗ.
Ωστόσο, με την
έξαρση της κρίσης και την ισχυρή πίεση που δέχεται το εγχώριο παραγωγικό
δυναμικό, κανόνες στις συμβάσεις συνεργασίας, που στο παρελθόν, αν και
ιδιαίτερα αντιπαραγωγικοί μπορούσαν να ξεπεραστούν, σήμερα εξελίσσονται σε
εξαιρετικά ανασχετικούς παράγοντες, που σε
αρκετές περιπτώσεις καθηλώνουν οικονομικά τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις και
τις οδηγούν με βεβαιότητα σε αδιέξοδα.
Θεωρούμε ότι
οι παράγοντες αυτοί, υπό τις συνθήκες μάλιστα της δυσμενούς συγκυρίας, επιβάλλεται
να αρθούν ώστε να αποκατασταθούν και να διευρυνθούν οι σχέσεις της εγχώριας
παραγωγής με την ΔΕΗ, αποκαθιστώντας, παράλληλα, και την βιωσιμότητα των
συνεργαζόμενων, με την Επιχείρηση, επιχειρήσεων.
Πεδία
τα οποία χρήζουν δραστικής παρέμβασης και βελτίωσης των συνθηκών συνεργασίας
των εγχώριων επιχειρήσεων με την ΔΕΗ είναι τα εξής:
Πληρωμές
Προμηθευτών
Για
τις επιχειρήσεις, οι οποίες προμηθεύουν ή και εκτελούν έργα για λογαριασμό της
Δ.Ε.Η., την έλλειψη ρευστότητας που αντιμετωπίζει η αγορά, ενισχύουν:
1.
Οι
υπερβολικά μεγάλες, το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθυστερήσεις, εκ μέρους της
Εταιρείας, στις πληρωμές των προμηθευτών, σε σημείο που οι περισσότερες να
αντιμετωπίζουν πια πραγματικές δυσκολίες να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις
τους.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι αυτό έχει
επιβεβαιωθεί από την ίδια την Δ.Ε.Η., η οποία δημόσια έχει παραδεχθεί ότι το
πρόβλημα έλλειψης ρευστότητάς αντιμετωπίζεται
εκ μέρους της μόνο με τη μη πληρωμή των προμηθευτών της, γεγονός που σε συνδυασμό με την αδυναμία, τόσο του
Ελληνικού τραπεζικού συστήματος να τις χρηματοδοτήσει λόγω έλλειψης
ρευστότητας, όσο και του Διεθνούς, εξαιτίας έλλειψης πίστωσης στην Ελλάδα,
συμπεριλαμβανομένου και του factoring, προκαλεί στις
προμηθεύτριες επιχειρήσεις ανυπέρβλητα προβλήματα ρευστότητας.
Η πρακτική αυτή δεν είναι δυνατόν να
συνεχισθεί, εφόσον υπάρχει - και είμαστε βέβαιοι γι΄ αυτό - η πραγματική θέληση
στήριξης της επιβίωσης και ευρύτερης συμμετοχής του εθνικού δυναμικού στις
προμήθειες της Δ.Ε.Η.
2.
Οι
εξαιρετικά χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες εφαρμόζονται βάσει νόμου για τη πιστοποίηση των έργων και τη πληρωμή των
προμηθευτών.
Ενδεικτικές είναι οι
διαδικασίες και τα παραδοτέα που προβλέπονται για τη πιστοποίηση των δαπανών
των έργων που εκτελούν οι ανάδοχοι, τα οποία ορίζουν ως όρο και προϋπόθεση, τον
από μέρους της Δ.Ε.Η. έλεγχο όλων των απαραίτητων πιστοποιητικών εγγράφων, τα
οποία αποδεικνύουν τη πλήρη νομιμότητα των μισθοδοτικών παροχών των προμηθευτών
προς τους εργαζομένους τους!!!
Δηλαδή, οι διαδικασίες πιστοποίησης
των δαπανών, είναι τέτοιες, που ισοδυναμούν με πλήρη έλεγχο των εργοδοτικών
υποχρεώσεων των προμηθευτών, γεγονός που πέραν των προφανών προβλημάτων που
προκαλεί στις επιχειρήσεις, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τη σκοπιμότητά τους.
Σε κάθε περίπτωση, επιβάλλεται να
ληφθεί μέριμνα προκειμένου για την απλοποίηση των διαδικασιών πιστοποίησης των
δαπανών με στόχο την κατά το δυνατό γρήγορη αποπληρωμή των υποχρεώσεων προς
τους προμηθευτές.
Αυξημένα
χρηματοοικονομικά κόστη συμμετοχής
Στο
παρελθόν, οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε έργα και προμήθειες της Δ.Ε.Η.
επωφελούνταν από την υπό ευνοϊκότερους όρους πρόσβαση στη τραπεζική
χρηματοδότηση, εκτιμώντας ότι με τη βοήθεια που τους δίνονταν, θα μπορούσαν να
ανταπεξέλθουν στα αυξημένα χρηματοοικονομικά κόστη συμμετοχής σ’ αυτά.
Η
κατάσταση, όμως, στην οικονομία, όπως είναι γνωστό, αντί να βελτιωθεί, έχει επιδεινωθεί σε σημείο, που σήμερα, οι
περισσότερες, δηλώνουν πλήρη αδυναμία να ανταποκριθούν στις αυξημένες
απαιτήσεις και κόστη που δημιουργεί η συμμετοχή τους στα έργα και τις
προμήθειες της Δ.Ε.Η.
Αναφερόμαστε
στα μεγάλη κόστη που δημιουργεί μια σειρά απαιτήσεων για τη συμμετοχή σε
διαγωνισμούς και έργα, όπως η κατάθεση εγγυητικών επιστολών μεγάλου ύψους
αόριστης χρονικής διάρκειας (εγγυητικής επιστολής συμμετοχής 2%, εγγυητικής
επιστολής καλής εκτέλεσης 10%, εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης 3% από
παρακράτηση), που
αντιμετωπίζονται από τις τράπεζες ως ρευστό, με απαίτηση κάλυψης σε ποσοστό
100%, τα οποία εκτός από το έντονο
χρηματοοικονομικό φορτίο που επιφέρει στις επιχειρήσεις και τη ήδη χαμηλή
ρευστότητά τους, υπό τις σημερινές συνθήκες ιδιαίτερα περιορισμένης πιστωτικής
επέκτασης, είναι από εξαιρετικά δυσχερή στην εξασφάλιση έως αδύνατα!!!
Η κατάσταση,
μάλιστα, επιδεινώνεται από την μεγάλη καθυστέρηση, η οποία παρατηρείται, εκ
μέρους της Δ.Ε.Η., επιστροφής των εγγυητικών επιστολών, η οποία σε συνθήκες
χρηματοπιστωτικής ασφυξίας προκαλεί ανυπέρβλητα προβλήματα στις επιχειρήσεις. Ο χρόνος επιστροφής των εγγυητικών επιστολών,
μπορεί να φτάσει από 18 έως 24 μήνες πέραν του χρόνου
υποχρέωσής της !!!
Πιστεύουμε ότι
Δ.Ε.Η. είναι σε θέση να συνδράμει στην υποβοήθηση των βιομηχανικών επιχειρήσεων
– προμηθευτών, σ’ αυτή τη κρίσιμη περίοδο, με:
1. Την μείωση στο ελάχιστο, των χρόνων
επιστροφής των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης.
2. Την άμεση
επιστροφή των εγγυητικών επιστολών εφόσον εξέλιπαν οι λόγοι για τους οποίους
προσκομίσθηκαν.
3. Την εξέταση,
σε συνεννόηση και συνεργασία, με το Υπουργείο Οικονομικών, της δυνατότητας
μείωσης του ποσοστού της εγγυοδοσίας που απαιτείται τόσο για τη συμμετοχή σε
διαγωνισμούς όσο και για τη καλή εκτέλεση.
Παρακράτηση
απαιτήσεων λόγω οφειλών στο Δημόσιο
Για
τη πληρωμή των προμηθευτών της, η Δ.Ε.Η.
είναι υποχρεωμένη βάσει Νόμου να ζητά τη
προσκόμιση
αποδεικτικού ενημερότητας, τόσο για τα χρέη προς το Δημόσιο, όσο και για τις
οφειλές προς το Ι.Κ.Α. και να παρακρατά σε περιπτώσεις ύπαρξης ρύθμισης και
σχετικού όρου, τα οριζόμενα σ΄ αυτά, χρηματικά ποσά.
Η
υποχρέωση αυτή παρακράτησης απαιτήσεων των προμηθευτών της Εταιρείας, που
ουσιαστικά εξομοιώνει τη Δ.Ε.Η. με το Δημόσιο και εφαρμόζεται σε συναλλαγές
ανάμεσα σε επιχειρήσεις, οι οποίες ουδεμία σχέση μπορεί να έχουν με τις λοιπές
φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων έναντι του Δημοσίου,
έχει ως αποτέλεσμα:
1. Οι
επιχειρήσεις που εκτελούν έργα και προμήθειες για λογαριασμό της ΔΕΗ να
στερούνται σημαντικών ποσών για την ομαλή υλοποίηση και ολοκλήρωση των
υποχρεώσεών τους έναντι της τελευταίας, με όλους τους κινδύνους που αυτό
συνεπάγεται για την καταβολή ρητρών υπερημερίας, κλπ.
2. Να μην
εφαρμόζεται τελικά η ρύθμιση των οφειλών τους, την οποία έχουν επιτύχει και
τους έχει παράσχει το ίδιο το Δημόσιο, αφού σε πολλές περιπτώσεις, η ΔΕΗ, λόγω
της ύπαρξης πολλών πληρωμών, φθάνει στο να παρακρατά όλο το ποσό της οφειλής
και μάλιστα, σε χρονικό διάστημα πολύ μικρότερο αυτού της ρύθμισης,
επιτείνοντας το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν και αποστερώντας τους
τη δυνατότητα αντιμετώπισης των χρηματοοικονομικών τους αναγκών.
Πιστεύουμε ότι και στη περίπτωση αυτή, η Πολιτεία μπορεί και
επιβάλλεται να επιδείξει την αναγκαία φροντίδα, προκειμένου στο αρχικό και
ενδιάμεσο στάδιο υλοποίησης των έργων και των προμηθειών, όπου υπάρχουν
αυξημένες χρηματοοικονομικές ανάγκες για τις επιχειρήσεις, σε περίπτωση ύπαρξης
σχετικού όρου, οι πληρωμές να γίνονται χωρίς παρακράτηση και αυτή να γίνεται
μόνο στο στάδιο της τελικής πληρωμής μετά την ολοκλήρωση των έργων.
Θυμίζουμε
ότι ανάλογο υπήρξε το σκεπτικό και στην πρόσφατη ρύθμιση της παρ. 4 άρθρου 242
του ν.4072/2012 (Φ.Ε.Κ. 86/τ.Α΄/2012) «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος –
Νέα εταιρική μορφή – Σήματα – Μεσίτες Ακινήτων – Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας,
λιμένων, αλιείας και άλλες διατάξεις», με την οποία αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις της παρ. 3
άρθρου 14 του ν.3614/2007 (Φ.Ε.Κ. 267/τ.Α΄/2007) και ορίσθηκε ότι « οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές
των δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα
Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και το Πρόγραμμα
Αγροτικής Ανάπτυξης, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους
παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με τυχόν οφειλές του δικαιούχου προς το
Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Στην περίπτωση αυτή παραμένουν σε
ισχύ οι γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για
είσπραξη χρημάτων, χωρίς όμως τον όρο της παρακράτησης ».
Θεωρούμε ότι με τον τρόπο αυτό ένα
μεγάλο ποσοστό της δαπάνης επιστρέφει στην εγχώρια οικονομία, ενεργοποιώντας το
δυναμικό των προμηθευτών – κατασκευαστών και η Δ.Ε.Η. αποκομίζει σημαντικά
οφέλη από τη γρήγορη και απρόσκοπτη ικανοποίηση των αναγκών της.
Αγαπητέ
κύριε Υπουργέ,
Η
κατακόρυφη μείωση του τζίρου και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, έχουν
εξαντλήσει κάθε περιθώριο αντίδρασης των προμηθευτριών επιχειρήσεων της ΔΕΗ, με
ορατό και άμεσο πλέον το κίνδυνο για την ίδια τη βιωσιμότητά τους.
Υπό
τις παρούσες, δραματικές, συνθήκες, το καθεστώς λειτουργίας των προμηθειών της
ΔΕΗ είναι σημαντικό να βελτιωθεί με παρεμβάσεις επιδιώκοντας την στήριξη των
επιχειρήσεων, που συνεισφέρουν στο έργο της, ώστε οι κόποι και οι πόροι που
αναλώθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια για τη ενίσχυση της εγχώριας βιομηχανίας να
μην χαθούν και οι προμήθειές της, ως εργαλείο ανάπτυξης, να παραμείνουν το ίδιο αποτελεσματικές.
Επειδή
είμαστε βέβαιοι για τις ειλικρινείς σας προθέσεις παρακαλούμε για την άμεση
παρέμβασή σας με την υιοθέτηση και προώθηση σε πλήρη και άμεση εφαρμογή, των
προτάσεών μας.
Βέβαιοι
για την άμεση και θετική σας ανταπόκριση.
Όμοια
επιστολή εστάλη στον Υπουργό Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
και στον Πρόεδρο και Διευθύνοντα
Σύμβουλο της Δ.Ε.Η. Α.Ε. κ. Αρθούρο Ζερβό.
Με τιμή
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
ΔΟΝΤΑΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΔΟΥΛΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου