Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

Απάντηση Μανιατάκη σε Μπασιάκος για την επίσπευση και απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης επιχειρήσεων



Σε απάντηση της  υπ΄ αριθμ.  8861/26.3.13 Ερώτησης  που κατέθεσε στη Βουλή ο Βουλευτής με θέμα «Επίσπευση και απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης επιχειρήσεων», σας διευκρινίζουμε τα ακόλουθα: To Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για την απλοποίηση και επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων έχει προωθήσει τις παρακάτω δράσεις:

1. Αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της εξυπηρέτησης των πολιτών και της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας εφαρμόζεται το μέτρο της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών από τη διοίκηση (τις υπηρεσίες των Υπουργείων, των ν.π.δ.δ., των ΟΤΑ α' και β' βαθμού και των αποκεντρωμένων διοικήσεων), το οποίο προβλέπεται από τους Ν. 3242/2004 και Ν. 3448/2006.

Τούτο σημαίνει ότι οι δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες απαιτούσαν από τον ενδιαφερόμενο διάφορα δικαιολογητικά προκειμένου να διεκπεραιώσουν υπόθεσή του, τα αναζητούν πλέον οι ίδιες, απαλλάσσοντας τον από πολλαπλές μετακινήσεις για τη διακίνηση εγγράφων μεταξύ των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης και  οικονομικό βάρος. Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση διακρίνεται σε υποχρεωτική αυτεπάγγελτη αναζήτηση και σε αυτεπάγγελτη αναζήτηση κατόπιν συναίνεσης του ενδιαφερόμενου. Με το άρ. 30 του Ν. 3731/2008 (ΦΕΚ 263 Α'), ρητά επεκτάθηκε το εύρος ισχύος της αυτεπάγγελτης αναζήτησης και στο σύνολο των διοικητικών διαδικασιών που αφορούν επιχειρήσεις.

Από το 2004 έως σήμερα, έχουν ενταχθεί μέσω Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων σαράντα (40) δικαιολογητικά στην υποχρεωτική αυτεπάγγελτη αναζήτηση και εκατόν ογδόντα δύο (182) στην αυτεπάγγελτη αναζήτηση κατόπιν συναίνεσης του ενδιαφερομένου. Τα δικαιολογητικά τα οποία έχουν επιλεγεί να αναζητούνται αυτεπάγγελτα αφορούν σε μεγάλο αριθμό των ενδιάμεσων εκείνων δικαιολογητικών τα οποία απαιτούνται συχνότερα για τη διεκπεραίωση πιο σύνθετων διοικητικών διαδικασιών.

Ο κατάλογος με το σύνολο των δικαιολογητικών που αναζητούνται αυτεπάγγελτα καθώς και κάθε άλλου είδους σχετική πληροφορία βρίσκεται στην ιστοσελίδα www.ydmed.gov.gr -Παλαιό αρχείο ΓΓΔΔ&ΗΔ - Δημόσια Διοίκηση - Εκσυγχρονισμός - Αυτεπάγγελτη Αναζήτηση Δικαιολογητικών.
 
2. Εφαρμογή της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ

Με το Ν. 3844/2010 (ΦΕΚ 63Α') ενσωματώθηκε στο εσωτερικό δίκαιο η Οδηγία 2006/123/ΕΚ η οποία αφορά στη διευκόλυνση της πρόσβασης σε δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών και της άσκησής τους στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.  Η εξυπηρέτηση των  κοινοτικών παρόχων υπηρεσιών (ελλήνων ή προερχόμενων από κράτη μέλη της Ε.Ε./Ε.Ο.Χ., φυσικών ή νομικών προσώπων) όσον αφορά α) στην παροχή πληροφοριών σχετικά με την αδειοδότηση που τους ενδιαφέρει και β) την υποβολή της αίτησης καθώς και την κατάθεση των απαραίτητων δικαιολογητικών για τη διεκπεραίωση της αντίστοιχης διαδικασίας, μπορεί να γίνεται είτε από τα Ενιαία Κέντρα Εξυπηρέτησης (Ε.Κ.Ε.) είτε απευθείας από τις καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες με αυτοπρόσωπη παρουσία του παρόχου είτε διαδικτυακά μέσω του ηλεκτρονικού Ε.Κ.Ε. (ermis – eugo), με ηλεκτρονική υποβολή κάνοντας χρήση ψηφιακών υπογραφών. Ταυτόχρονα παρέχεται η δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να παρακολουθήσει την εξέλιξη της πορείας της αίτησής του.

 Η ένταξη στα Ε.Κ.Ε. των διαδικασιών παροχής υπηρεσιών οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ έχει πραγματοποιηθεί με την κατάρτιση και δημοσίευση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (Κ.Υ.Α.) μεταξύ των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και του εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδίου Υπουργού.  Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευτεί 103  Κ.Υ.Α. με τις οποίες έχουν ενταχθεί στα Ε.Κ.Ε. περί τις 411 διαδικασίες παροχής υπηρεσιών (267 εκ των οποίων αφορούν στην εγκατάσταση παρόχου υπηρεσιών στη χώρα μας).

Αναπόσπαστο μέρος των προαναφερθεισών Κ.Υ.Α. αποτελεί το πιστοποιημένο έντυπο αίτησης κάθε διαδικασίας, το οποίο έχει καταρτισθεί στα πρότυπα των εντύπων αιτήσεων των διαδικασιών που ήδη είναι ενταγμένες στο σύστημα διεκπεραίωσης μέσω Κ.Ε.Π. 

Το πιστοποιημένο έντυπο αίτησης διαθέτει συγκεκριμένη μορφή η οποία είναι ενιαία για τα έντυπα όλων των διαδικασιών. Η κατάρτιση ενιαίων εντύπων αιτήσεων για όλες τις διαδικασίες του δημοσίου τομέα αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέτρο απλούστευσης για τους εξής λόγους:

Η ύπαρξη συγκεκριμένου εντύπου αίτησης με καταγεγραμμένα τα ακριβή δικαιολογητικά κάθε διαδικασίας περιορίζει τυχόν διαφοροποιήσεις των υπηρεσιών ως προς την ερμηνεία του θεσμικού πλαισίου στο οποίο βασίζεται η εν λόγω διαδικασία.
Αντίστοιχα, ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος της απαίτησης πρόσθετων δικαιολογητικών ή δικαιολογητικών διαφορετικών από εκείνα που ορίζονται σε κάθε Κ.Υ.Α. από τις αδειοδοτούσες αρχές στις οποίες καταλήγουν οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων. 
Το πιστοποιημένο έντυπο αίτησης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε Κοινής Υπουργικής Απόφασης, μέσω του οποίου συγκεκριμενοποιούνται και ομογενοποιούνται οι απαιτήσεις του θεσμικού πλαισίου που διέπει κάθε διαδικασία α) για τους υπαλλήλους των καθ’ ύλην αρμόδιων υπηρεσιών οι οποίοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση να το πράξουν οι ίδιοι αλλά και β) για τον ίδιο το φυσικό/νομικό πρόσωπο το οποίο έχει τη δυνατότητα να μεταφορτώσει το έντυπο αίτησης με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, να το συμπληρώσει και να το εκτυπώσει μέσω του υπολογιστή.  Με τον τρόπο αυτό προωθείται η διαφάνεια στη συναλλαγή του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση αλλά και η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
Για τους πιο πάνω λόγους, το πιστοποιημένο έντυπο αίτησης κάθε διαδικασίας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε Κ.Υ.Α. και δημοσιεύεται μαζί με αυτήν στο αντίστοιχο Φ.Ε.Κ.  Τόσο τα Κ.Ε.Π./ Ε.Κ.Ε. όσο και οι καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται να χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο τα πιστοποιημένα έντυπα για τις διαδικασίες τους, όπως αυτά έχουν καθοριστεί με τις σχετικές Κ.Υ.Α. 

Για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων θεσμοθετήθηκε με τις διατάξεις της περ. Α’ του άρθρου 2 και παρ. 2δ του άρθρου 4 του Ν.3853/2010 (ΦΕΚ 90 /Α΄) του νόμου Ν. 3853/2010 «Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης προσωπικών και κεφαλαιουχικών εταιριών και άλλες διατάξεις», η διεκπεραίωση διαδικασιών σύστασης ΟΕ και ΕΕ μέσω επιλεγμένων, πιστοποιημένων ΚΕΠ τα οποία θα λειτουργούν ως «υπηρεσία μιας στάσης». Η διαδικασία και οι προϋποθέσεις για την ανωτέρω πιστοποίηση των ΚΕΠ καθορίστηκαν με την αριθμ. ΔΟΛ ΚΕΠ/Φ16/3/οικ. 7055/31-3-2011 (ΦΕΚ 536/Β) ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και με την εγκύκλιο με αριθμ. ΔΟΛ ΚΕΠ/Φ.16/7/10492 24-5-2011, έχουν προσκληθεί 54 ΚΕΠ να υποβάλλουν αιτήματα πιστοποίησης.

Περαιτέρω, σε εφαρμογή της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ που ενσωματώθηκε στο εσωτερικό δίκαιο με το Ν.3844/2010 (ΦΕΚ 63/Α’/3-5-2010) και αφορά στη διευκόλυνση της πρόσβασης σε δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών και της άσκησής τους στα κράτη-μέλη της Ε.Ε., μπορούν να υποβάλλονται αιτήσεις από απόσταση και με ηλεκτρονικά μέσα (άρθρα 7, 8, 9, του ιδίου νόμου), για 411 διαδικασίες οι οποίες  εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω Οδηγίας, μέσω του ηλεκτρονικού Ενιαίου Κέντρου Εξυπηρέτησης (ΕΚΕ), που λειτουργεί στο διαδικτυακό τόπο www.ermis.gov.gr (στην επιλογή EUGO). 
Με την εγκύκλιο ΥΑΠ/Φ.19.7/162/7-2-2013 έχουν δοθεί αναλυτικές οδηγίες προς τις καθ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες αλλά και στα ΚΕΠ τα οποία λειτουργούν και ως ΕΚΕ για όλους τους πρόσφορους τρόπους εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων για τις ανωτέρω διαδικασίες.
Επομένως, όσον αφορά στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, έχουν γίνει ενέργειες ώστε, σύντομα να λειτουργήσουν επιλεγμένα ΚΕΠ σε κάθε Νομό της Χώρας ως «υπηρεσίες μιας στάσης» για την ίδρυση ομόρρυθμων και ετερόρρυθμων εταιρειών κάθε μορφής, μετά την ανωτέρω αναφερόμενη πιστοποίηση τους, καθώς επίσης στα ίδια ΚΕΠ τα οποία έχουν οριστεί με τις αριθμ. ΥΑΠ/Φ.19.7/14/380/ 20-9-2010 (ΦΕΚ 1561/Β/23-9-2010) και ΔΟΛ ΚΕΠ/Φ.16 /2 /οικ.2406/31-1-2011 (ΦΕΚ 261/ Β/17-2-2011) Αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να διεκπεραιώνουν και με φυσική παρουσία, εφόσον το επιθυμούν, τις διαδικασίες που ήδη δύνανται να αιτηθούν ηλεκτρονικά και από απόσταση.

Ο   Υπουργός                                                                                               
 Αντώνης    Μανιτάκης               

Δεν υπάρχουν σχόλια: