Τρίτη, 14 Ιουλίου 2009

«Η πόλη του Οιδίποδα δεν έχει Mουσείο»



Αναδημοσίευση από την Ελευθεροτυπία του άρθρου της συναδέλφου κας Ν. Κοντράρου - Ρασσιά που με αφορμή την ανακοίνωση της δημοσίευσης της προσωπογραφίας του «Θεόδωρου» – την οποία κατ` αποκλειστικότητα παρουσιάσαμε στο Orchomenos – Press με τον τίτλο «Θεόδωρος Χαιρε!» στα τέλη του Απριλίου `09 – αναφέρετε στην αναζήτηση των 4 εκατ. Ευρώ που χρειάζονται ακόμη προκειμένου να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στο κοινό το νέο Αρχαιολογικό Μουσείου της Θήβας. Ακολουθεί αυτούσιο το άρθρο της κας Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ από την Ελευθεροτυπία της Τρίτης, 14 Ιουλίου 2009.

«Ποιος δεν θα βιαζόταν να δει το ζωγραφικό πορτρέτο ενός νεαρού άνδρα του 1ου αι. π.Χ., που βρέθηκε πέρυσι κατά τη διάρκεια οικοδομικών εργασιών σε οικόπεδο των Αγίων Θεοδώρων στη Θήβα; Αυτές τις μέρες παραδίδεται ανακαινισμένο πλήρως το κτήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας Ενα εύρημα μοναδικό, που προσφέρει νέα στοιχεία για τη μνημειακή ζωγραφική στην Ελλάδα των ρωμαϊκών χρόνων, όπως επίσης για την πόλη των Θηβών των ιστορικών χρόνων, καθώς φαίνεται πως εκτεινόταν ώς τη σημερινή περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, στα ΒΑ του λόφου της Καδμείας, σύμφωνα με την αρχαιολόγο που το μελετά, Μαργαρίτα Μπονάνο-Αραβαντινού.
Η προσωπογραφία, που σώζεται σε άριστη κατάσταση, κοσμεί μια μαρμάρινη στήλη. Στη μία όψη της υπάρχει η εγχάρακτη επιγραφή «ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΧΑΙΡΕ» και στην άλλη το όνομα «ΘΕΟΔΩΡΟΣ» συνοδευόμενο από το επίθετο «ΧΡΗΣΤΟΣ». Το όνομα Θεόδωρος είναι σύνηθες στη Βοιωτία από τον 5ο αι. π.Χ. έως τον 2ο αι. μ.Χ. αφού αναφέρεται 57 φορές σε 13 επιγραφές.
Η προσωπογραφία του Θεόδωρου από τη Θήβα (1ου αι. π.Χ.). Το δέρμα έχει αποδοθεί σε τόνους ώχρας και ροζ, τα αμυγδαλωτά μάτια καφέ, μαύρα τα μαλλιά και κόκκινα τα μισάνοιχτα χείλη του Με το λαμπρό αυτό απόκτημα ευελπιστεί ο προϊστάμενος της Θ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Βασίλης Αραβαντινός να ανοίξει πανηγυρικά το Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας, δύο χρόνια τώρα κλειστό λόγω εργασιών. Μεγάλη απώλεια για την περιοχή, γιατί μια πόλη, που υπήρξε στην αρχαιότητα μεγάλο κέντρο πολιτισμού, σήμερα δεν έχει να δείξει στους επισκέπτες της ούτε μισό αρχαιολογικό χώρο.
Δικαίως, λοιπόν, βιάζεται ο κ. Αραβαντινός να το εγκαινιάσει. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει να εξευρεθούν γύρω στα 4 εκατομμύρια ευρώ για την έκθεση των μόνιμων συλλογών στο ήδη ανακαινισμένο κτήριο (1.000 τ.μ. ο εκθεσιακός χώρος, 1.500 τ.μ. τα υπόστεγα). Ωσπου να βρεθούν οι πιστώσεις σκοπεύει να οργανώσει μια περιοδική έκθεση αφιερωμένη στον Ηρακλή, η λατρεία του οποίου έχει επιβεβαιωθεί στη Θήβα με πολλά ευρήματα των τελευταίων ετών. Δεν αποκλείεται τα ευρήματα αυτά, τα οποία προέρχονται από το ιερό του ημίθεου, να παρουσιαστούν στην έκθεση για πρώτη φορά. Αυτό θα εξαρτηθεί από τον διαθέσιμο χώρο του μουσείου και την ασφάλεια που θα παρέχει στις σπάνιες αυτές αρχαιότητες. Αλλιώς το κενό θα καλυφθεί με φωτογραφικό υλικό, κρατώντας τα πρωτότυπα έργα για τα μεγάλα εγκαίνια.
Το Μουσείο Θηβών, που έχει επεκταθεί και εκσυγχρονιστεί τα προηγούμενα χρόνια με γενναίες κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, υπολογίζεται να λειτουργήσει σε 3-4 χρόνια, εάν και εφόσον το έργο ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και αρχίσει η ροή των χρημάτων.
Σύμφωνα με τη μουσειογραφική μελέτη, που παρουσιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Αντώνη Μανιουδάκη στο Συμβούλιο Μουσείων, ο επισκέπτης θα μπορεί να θαυμάσει μαζί με τα παλιά εκθέματα και την ανασκαφή στα υπόγεια του κτηρίου. Στο σημείο της επέκτασής του η αρχαιολογική έρευνα αποκάλυψε περίφημα αψιδωτά κτήρια Πρωτοελλαδικής περιόδου. Κι έτσι, το μουσείο μπορεί να παρουσιάσει μέσα σε ένα υποβλητικό περιβάλλον ολόκληρη την ιστορία της Βοιωτίας από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και τα μεταβυζαντινά, επίσης σημαντικά, σύμφωνα με την έφορο Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ευγενία Γερούση. Στις δύο τελευταίες αίθουσες θα εκτεθούν ευρήματα από το εργαστήριο αμφορέων στο Δήλεσι, δείγματα μεσοβυζαντινής γλυπτικής, θησαυροί της βυζαντινής αρχιτεκτονικής και ζωγραφικής.
Οι μόνιμες συλλογές του μουσείου θεωρούνται μοναδικές στο είδος τους, όπως οι ανατολικοί σφραγιδοκύλινδροι της Υστερης Εποχής του Χαλκού από το ανάκτορο του Κάδμου, οι μυκηναϊκές λάρνακες από την Τανάγρα, οι αρχαϊκοί κούροι από το Πτώο και οι επιτύμβιες στήλες της κλασικής εποχής από μαύρο λίθο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

www.endelfoisonline.gr